بین المللی

نگاهی سوابق رهبر طالبان؛ از فرماندهی جنگ‌ها علیه آمریکا تا بیعت با القاعده

“رهبر طالبان مولوی هبتولا اهوندزاده است که از 26 مه 2016 رهبری طالبان را بر عهده داشته است. وی توسط شورای طالبان به عنوان جانشین احتر محمد منصور ، رهبر سابق این جنبش منصوب شد و القاعده به او متعهد است.” بی بی سی گزارش داد.

تحت رهبری اهوندزاده ، طالبان دو موضوع بحث انگیز را مطرح کردند. این جنبش در تاریخ 29 فوریه 2020 یک توافقنامه صلح تاریخی با ایالات متحده امضا کرد و آن را یک پیروزی بزرگ برای جنبش خواند.

بیش از یک سال بعد ، در 1 مه 2021 ، طالبان عملیات نظامی خود را علیه نیروهای دولتی افزایش داده و بخش های وسیعی از افغانستان را تحت کنترل خود درآوردند و از خروج شتابزده ایالات متحده از افغانستان استفاده کردند.

اهوندزاده در تعهدی نامفهوم بیانیه ای در عید قربان در 28 ژوئیه 2020 صادر کرد و اعلام کرد که این گروه در راه ایجاد یک دولت شفاف اسلامی است. این امر عدم اطمینان در مورد آینده نامعلومی را که با کنترل این جنبش بر کابل در انتظار افغانستان است ، افزایش داده است.

“زنده کشته”

جالب اینجاست که یک سال پیش خبر مرگ وی منتشر شد ، اما او هنوز بر طالبان حکومت می کند و دستور می دهد.

در 14 فوریه ، خبرگزاری حزب الله اهوندزاده گزارش داد که هبتولا اهوندزاده و ملا مطیع الله ، مدیر اطلاعات طالبان و حافظ عبدالمجید ، مدیر مالی ، در انفجار در کویته پاکستان کشته شده اند.

اما اهوندزاده در 24 فوریه 2021 با صدور فرمانی از اعضای طالبان خواست از مجازات افراد بدون حکم دادگاه خودداری کرده و از ساخت فیلم یا عکس از احکام خودداری کنند.

وی همچنین به اعضای طالبان وب سایت صدای جهاد هشدار داد که به آخرین دستاوردهای خود افتخار می کنند.

“تاریخ افراط گرایی”

اهوندزاده یک شورشی معمولی نیست ، اما سابقه طولانی در جنگ های خیابانی و افراطی دارد و یکی از بنیانگذاران طالبان است.

او که در 19 اکتبر 1967 متولد شد ، از قبیله پشتون ، به ویژه قبیله نورزایی در قندهار است و از نزدیکان ملا عمر ، بنیانگذار طالبان بود.

او در درگیری های مورد حمایت روسیه علیه دولت افغانستان به رهبری محمد نور طارچی شرکت داشت که در آوریل 1978 به قدرت رسید اما سرانجام به پاکستان گریخت و در اردوگاه پناهندگان در بلوچستان مستقر شد. او در اواخر دهه 1980 با نیروهای روسی جنگید و در طول جنگ علیه شوروی در افغانستان تیراندازان کماندار آموزش داد.

در سال 1996 ملا عمر ، اهوندزاده را به عنوان رئیس دادگاه نظامی در کابل منصوب کرد. به گفته طالبان ، او با برقراری “مرزهای مذهبی” نظم را در کشور برقرار کرده است.

از زمان ورود واشنگتن به افغانستان در سال 2001 ، اهوندزاده نقش م effectiveثر و پیشتازی در احیای جنگ علیه ایالات متحده و نیروهای ائتلاف در افغانستان داشته است.

در 30 جولای 2005 ، اهوندزاده به عنوان رهبر جدید مال اختر ، محمد منصور منصوب شد. در مه 2016 ، اختر محمد منصور در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در جنوب غربی پاکستان کشته شد و آخوندزاده رهبر جدید نام گرفت.

وفاداری به القاعده

در سال 2017 ، شاخه القاعده در قاهره ، هند ، سندی را منتشر کرد که ایدئولوژی های آن را نشان می داد و اعلام می کرد که ایمن الظواهری ، رهبر القاعده متعهد به وفاداری به اهوندزاده است.

شاخه القاعده هدف اصلی این گروه را حمایت از طالبان اعلام کرد.

در این سند آمده است: القاعده در خارج از افغانستان با دشمنان طالبان می جنگد و از گروه های دیگر خواسته است که به احوندزاده وفادار باشند.

در 20 مارس 2020 ، القاعده در بیانیه ای سه صفحه ای از “علمای مسلمان” و مردم افغانستان خواست تا از طالبان در تأسیس دولت اسلامی حمایت کنند. وی همچنین از تروریست های سراسر جهان خواست تا از طالبان الگو بگیرند.

در حال حاضر ، طالبان به سرعت در 50 کیلومتری کابل پیش می روند و آینده ای نامشخص برای افغانستان دارند که می تواند بدتر از گذشته خونین و وحشیانه باشد. »

23311

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا