سلامت و تندرستی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

به جای اولین روزی که حکیم بر روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز او بود ، این جذابیت وجود دارد. تأثیر این دانش در اعماق اندیشه و ذهن انسان ایجاد می شود ، به طوری که نجوم بخشی از دانش محل انعکاس آن و آنچه از آسمان می بیند ، و تحلیل های منطقی که در دانش بر آنها دارد ، تبدیل شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده است و به یک علم شبه بزرگ به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که ستاره شناسی با این تخیل خارق العاده همراه است ، که تأثیرات عمیقی بر ذهن و جامعه انسان می گذارد. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید یکی از هموارترین آنها کتاب شمشیرزن ها باشد که زندگی انسان را با دانش های نجومی از قدیم تا به امروز دنبال می کند.
من شخصاً تحت تأثیر این کار توسط Kestler قرار گرفتم و این علاقه در عشق من به آسمان ریشه دارد ، زیرا مادرم تخت من را در خارج از خانه پهن کرده است و گاهی اوقات در میان عشق و ترس بر سرم می افتم. به آسمان نگاه کردم و کمی بعد آن را روی صورتم نقاشی کردم. شما از ترس.
چگونگی تغییر علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین تاریخ تکامل انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داده است ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را عاقلانه به نامزدهای ایرانی اعم از سابقه و تحقیق و توسعه کنونی ارائه کرد. من این مجله را به صورت علنی مانند هر ایرانی علاقمند به این حوزه دانش دیده ام. اما سالها متاسفانه به دلیل مشکلات کمتر ، آن را می دیدم. این بار ، هنگامی که به مشکلات مختلف آن نگاه می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم در زمینه انتشار علم به مردم به منظور تقویت دیدگاه های آنها ، و هم برای اهداف دیگری که ذکر می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم اکثر اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. این بر اساس وجود دانش شبه در میان انسان ها است که هزاران سال علم غیرمسئولانه آن را برای مردم بیان کرده و زندگی آنها را بر اساس آن بنا کرده است. در واقع ، دو مسئله در اینجا وجود دارد ، به طور خاص نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
برای تصحیح در جامعه بشری ، باید توجه داشت که بخش مهمی از شکست ها و البته عقب ماندگی مربوط به همان تصورات غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از موارد دیگر نیز وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در همان نجوم و پزشکی ، اعتقاد خاصی وجود دارد ، مانند این که ما به پزشک احتیاج نداریم و هرکسی که درد داده است تحت درمان قرار می گیرد. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس درباره بدبختی های آن روزها گفته می شود که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند؛ اما آنها وجود دارند و قرن ها در قالب راهنماهای نجات دهنده در دسترس مردم بوده اند. اما بخش دیگری از اشتباهات مربوط به مشکلات داخلی خود این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن یا خاتمه یک سلسله می شوند یا اینکه سرنوشت انسان ها را می توان از طریق فال آنها به دست آورد. در این راستا ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی قدیم در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع می شود. بنابراین می بینیم که چگونه شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به ایمان عمیق به آنها و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر به تاریخچه تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی هایی که پس از جنگ و غیره برجای گذاشت ، نگاه کنیم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند تصورات غلط را از ذهن مردم دور کند ، و این اتفاق نمی افتد مگر با ترویج علم در بین مردم در طول قرون به گونه ای که بتواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد. بسیاری از علوم ممکن است تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم حوزه ای است که آگاهی عمومی در آن تأثیر زیادی دارد.
متأسفانه به دلیل بی توجهی به این جنبه از موضوع ، گاهی بعد از صدها سال کشفیات مهم علمی در این زمینه یا پزشکی ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم را فرا گرفته و به آنها اجازه حرکت می دهد. از این منظر ، من به نجوم به عنوان یک مجله علمی نگاه می کنم که برای طبقه متوسط ​​جامعه نیز در نظر گرفته شده است ، و از این جهت می خواهم از شرکت کنندگان به خاطر تمام تلاش هایی که در این چند دهه انجام داده اند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا ترویج عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاح می بینم.

* چاپ شده در شماره ویژه 30 ساله مجله نجوم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا