اجتماعی

بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور/ کاهش دما تا ۱۲ درجه

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور و کاهش دما تا 12 درجه سانتیگراد، توصیه هایی به کشاورزان، باغداران و … داد.

به گزارش مجله زنده خبری، سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه نارنجی بارش برف، باران همراه با وزش باد شدید، کاهش محسوس دما و رعد و برق در مناطق گرمسیری برای وضعیت هواشناسی روز سه شنبه (9 آذر) در غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی، چهارشنبه (10 آذر) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان، پنجشنبه (۲ دی) در اردبیل، گیلان، نیمه غربی کردستان، مازندران و جمعه (۳ آذر) در گیلان، مازندران، اردبیل و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران پایدرخ.

در این شرایط سیلاب غیرمنتظره در معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، لغزندگی جاده ها، کاهش دید و کولاک، مسدود شدن جاده های کوهستانی و بارش برف، تاخیر یا لغو وجود ندارد، لذا سازمان هواشناسی آماده است. راه ها و شهرداری ها برای عملیات برف روبی، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و تامین سوخت کافی، جلوگیری از انجام کلیه فعالیت های کوهستانی، پرهیز از توقف و حرکت در رودخانه ها و مسیل ها، اعاده آبرو و افتتاح پل ها، عدم جابجایی عشایر عشایر، جمع آوری دام های توصیه شده از رودخانه ها و کانال ها و آمادگی برای بادهای شدید.

به گزارش مجله زنده خبری، سازمان هواشناسی کشور هشدار داد رنگ زرد سه شنبه (29 آذر) بارش برف، باران گاهی همراه با وزش باد شدید موقت، در برخی مناطق کاهش محسوس دما و در مناطق گرمسیری همراه با رعد و برق این شرایط جوی در روز سه شنبه (9 آذر) در کهگیلویه و بویراحمد آذربایجان شرقی پیش بینی می شود. نیمه شمالی آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، نیمه شمالی فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، یزد و روز چهارشنبه (10 آذر) در گیلان، مازندران، خراسان شمالی و خراسان جنوبی و جنوبی. خراسان پیش بینی می کند.

گستردگی این شرایط جوی روز پنجشنبه (11 دی) در استان های آذربایجان شرقی، جنوب غربی آذربایجان، نیمه شرقی کردستان، کرمانشاه، زنجان و قزوین و روز جمعه (12 آذر) در استان های آذربایجان شرقی، آب های جنوب غربی، آذربایجان، قزاقستان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، تهران و البرز پیش بینی می شود.

در این شرایط لغزندگی جاده ها، کاهش دید، رگبار برف، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال صاعقه و احتمال تاخیر در پرواز و افزایش احتیاط در عبور از رودخانه ها و جوی ها پیش بینی می شود.

به گزارش مجله زنده خبری، سازمان هواشناسی کشور هشدار کشاورزی داده است زردرنگ اوایل روز جمعه (3 دی) می توان نفوذ توده هوای سرد با کاهش محسوس دما بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی را پیش بینی کرد. این شرایط جوی روز جمعه (12 آذر) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و گیلان، شنبه 14 دی ماه در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان، آذربایجان شرقی ، گیلان و کرمانشاه دور از انتظار نیستند.

این شرایط هواشناسی روز یکشنبه (5 دی) در استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گلستان، سمنان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، کوم، زنجان، قزوین، البرز، تهران، تهران، اصفهان و دوشنبه. (۵ دی) در استان های فارس، بوشهر، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان پیش بینی می شود.

در این شرایط هواشناسی احتمال آسیب به محصولات کشاورزی و ادوات مورد نیاز سازمان هواشناسی وجود دارد مزارع و باغات استفاده از کودهای پتاسیم (Soloptas) و ترکیبات بور و روی (مانند پتوهای میوه) و کودهای آمینه اسیدی به طور غیرمستقیم بر روی تاج درختان، برای تقویت درختان به سرما، برای ادامه افزایش رطوبت در مزارع و باغ ها برای نرم کردن دمای محیط آبیاری توصیه شده نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) با آبیاری.

از دیگر توصیه ها می توان به خودداری از هرس درختان، مالچ پاشی باغات، تسریع در انتقال محصولات به انبارهایی مانند ذرت در سیستان و بلوچستان و مرکبات در گیلان، مازندران و کرمان، روشن کردن آتش و دود روی پیاز و سیب زمینی در استان کرمان اشاره کرد. بهره برداری از کود گچ در باغات

برای سالن ها پرورش قارچ، گلخانه و نگهداری تهویه هوا به دلیل کاهش دما، تنظیم دما و تامین سوخت سالن، کنترل دما و رطوبت انبارها به دلیل افزایش رطوبت برای جلوگیری از آسیب بیماری های قارچی توصیه می شود.

از توصیه های ارائه شده به صاحبان سالن هایی برای پرندگان و حیوانات قابلیت تهویه به دلیل کاهش دما، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها، تهیه علوفه پرانرژی دام به دلیل کاهش دما، جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل سالن، نظارت بر آنفولانزای فوق حاد پرندگان در طیور به دلیل کاهش دما و با توجه به سردی هوا، تلقیح گاوهای سبک و سنگین در برابر تب برفکی مورد توجه قرار گرفت.

سازمان هواشناسی کشور برای دریاچه های ماهی از کود دهی آب گرم خودداری کنید و به دلیل ابر و کاهش دما و شکستن یخ سطح استخر در مناطق سردسیر برای هوادهی ماهی به نصف سرعت عادی غذا برسانید و از خوردن غذا در این شرایط و برای عشایر و زنبورداران جداسازی و حفاظت کندوها از کاهش دما و تکمیل کلنی برای زمستان گذرانی و همچنین کنترل کنه ها و کنه ها در کندوها به ویژه در مناطق سردسیر توصیه می شود.

توصیه سازمان هواشناسی به مالکان ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی تخلیه آب و جمع آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین آلات کشاورزی و حفاظت از تجهیزات کشاورزی با توجه به فرآیند کاهش دما.

در این هشدار آمده است: از روز جمعه (اوایل دی ماه) بارش برف در اکثر استان ها آغاز می شود که احتمال آسیب به محصولات و تجهیزات کشاورزی وجود دارد.

این شرایط هواشناسی روز جمعه (3 دی) در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، روز شنبه (13 آذر) در استان های گلستان، اردبیل، سران پرولان کردستان، زنجان، قزوین، تهران، آذربایجان غربی، البرز، کرمانشاه، خراسان شمالی، سمنان و در روز یکشنبه (5 دی) در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد.

در این شرایط هواشناسی سازمان هواشناسی، تقویت ساخت و پوشش گلخانه ها به دلیل برف به ویژه در استان های ساحلی، عدم چرای دام در مناطق مرتفع به دلیل برف، برف روبی از شاخه های درختان برای جلوگیری از شکستن شاخه ها، تامین سوخت کافی برای لانه ها و گلخانه ها به دلیل شرایط برفی علوفه کافی برای دام و طیور توصیه می شود.

به گزارش مجله زنده خبری هشدار نارنجی سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که پدیده های هواشناسی پیامدهای منفی و خسارات احتمالی به همراه خواهد داشت. سیگنال نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با پدیده مضر صادر می شود، سیگنال زرد به این معنی است که یک پدیده جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر و فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. این هشدار به منظور افزایش آگاهی عمومی صادر شد تا آنها برای مقابله با پدیده های جوی که اندکی شدیدتر از حد معمول هستند آماده شوند. از سوی دیگر مسئولان نیز متوجه این هشدارها هستند تا در صورت لزوم اقدام کنند.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا