اقتصادی

توضیحات مجدد نیازی در مورد نامه حمایت از تولیدکنندگان لوازم خانگی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: از تسهیلات بهره می برد و این موضوع مربوط به واحد خاصی نیست.

به گزارش مجله زنده خبری، مهدی نیازی درباره مکاتبات منتشر شده این وزارتخانه با بانک مرکزی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: نامه ای که تهیه کردم در فضای مجازی موجود بود و مختص واحد خاصی نبود. موضوعی که در چند روز اخیر به اشتباه در برخی رسانه ها منتشر شد، نامه ای برای حل مشکل ذینفع یک واحد مرتبط با صنعت لوازم خانگی بود. چرا که یکی از مشکلات و چالش های پذیرش تسهیلات، موضوع واحدی است که سال هاست وزارت صمت با آن درگیر بوده است.

منظور از یک ذینفع این است که یک شخص حقیقی یا حقوقی، به طور مستقل یا دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی، با داشتن مالکیت، مدیریت، مالی، کنترل یا هر رابطه دیگری، مؤسسه اعتباری را در معرض خطر قرار دهد. بدین ترتیب؛ ممکن است یکی از مشکلات به دیگری سرایت کند و منجر به عدم پرداخت یا انجام به موقع تسهیلات یا تعهدات آنها شود».

نیازی افزود: سال گذشته ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تصمیم گرفت موضوع ذینفع واحد همه شرکت ها را از طریق شورای پول بررسی کند که البته این موضوع در شورا مطرح نشد.

معاون هماهنگی و فضای کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه برای همه صنایع لوازم خانگی یک سوال ذینفع مطرح کرده ایم، گفت: تصمیم گیری در این زمینه بر عهده شورای پول است و اگر چنین است این مانع صنعت لوازم خانگی حذف شده است. هر واحدی در صنعت لوازم خانگی می تواند برای استفاده از این مزیت اقدام کند و این موضوع در مورد واحد خاصی صدق نمی کند.

نیازی افزود: صنعت لوازم خانگی برای ما صنعت کلیدی، مهم و اشتغال زا است و با توجه به ممنوعیت های واردات لوازم خانگی تاکید می کنیم که باید تمامی موانع این صنعت برطرف شود تا تولیدکنندگان لوازم خانگی بتوانند تولید را افزایش دهند. “برآوردن نیازهای بازار.

معاون هماهنگی و فضای کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه موضوع این مکاتبات عادی و طبق روال معمول است و جدید نیست، گفت: تسهیلات در نظام مالی رویه خاصی است. و با مکاتبه هیچ شرکتی نمی تواند ارز و تسهیلات واقعی دریافت کند، اما رسانه ها به اشتباه گفتند که تولیدکننده لوازم خانگی تسهیلات دریافت کرده است. در حالی که بحث در حوزه فنی وزارتخانه و همکاران سرویس تخصصی بحث نیاز ارزی بود.

عمق سازه در داخل چقدر است؟

نیازی افزود: اگر مردم جدول را محاسبه کنند، متوجه می شوند که نتیجه محاسبه اعدادی نیست که در رسانه ها ذکر نشده، بلکه اعداد محاسبه شده بسیار کمتر است؛ این به دلیل عمق تکلیف است. تولید در لوازم خانگی بسیار بالاست و در برخی کالاها به بیش از 75 درصد می رسد. تنها در یک محصول، به دلیل واردات برخی تجهیزات، سهم تولید داخلی کمتر است، اما بسیاری از کالاهای خانگی دارای عمق زیادی از تولید داخلی هستند. بنابراین اعداد پیشنهادی به درستی محاسبه نمی شوند.

وی با بیان اینکه علت پرداخت نادرست رسانه ها باید توسط دستگاه های ذیربط پیگیری شود، گفت: بحث تولید داخلی و صنایع اولویت دار اشتغال زا و ظرفیت بالای صادرات و توسعه فناوری به طور جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. رویکرد این وزارتخانه سازمانی نیست، بلکه کلی است. بنابراین همه سیاست های ما باید به گونه ای باشد که همه شرکت ها را شامل شود و اگر فردی تخلف یا مشکلی در این زمینه دارد پاسخگو باشد اما نامه ای که نوشتیم بحث عمومی بود و امیدوارم رسانه ها اگر خواستند نظر بدهند. بر اساس تحقیقات

بر اساس این گزارش، طی چند روز اخیر برخی رسانه ها نامه ای از وزارت صمت به بانک مرکزی مبنی بر رفع تنها مانع ذینفعان منتشر کرده و مدعی شده اند که این وزارتخانه تنها برای یک دستگاه لوازم خانگی با بانک مرکزی مکاتبه کرده است. تولیدکننده تسهیلات در ازای تعهد 5 ماهه تولید ارائه کردند که به گفته معاون وزیر صمت، اعداد جدول منتشر شده در رسانه ها اشتباه محاسبه شده است. به طوری که ادعا می شود یک ماشین لباسشویی 330 دلار قیمت دارد، اما در ابتدا قیمت آن حدود 109 دلار برای هر ماشین لباسشویی بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا