سلامت و تندرستی

مبارزه با کرونا با انجام واکسیناسیون پس از ابتلا به کووید-۱۹

به گزارش شفق، بیماری بدنام کرونری قلب همچنان در سراسر جهان در حال گسترش است و تاکنون افراد زیادی به این بیماری مبتلا شده اند. یکی از دلایل شیوع این ویروس این است که پروتئین های ناخن مانند به گونه ای رشد می کنند که به ویروس کمک می کند راحت تر به سلول میزبان نفوذ کند. در نهایت، یک سویه جدید ظاهر می شود که منجر به گسترش سریع عفونت و انتقال آن از فردی به فرد دیگر می شود.

آنتی بادی های ضد کروناویروس علیه سندرم حاد تنفسی 2 که توسط سیستم ایمنی بدن ما تولید می شود، می تواند به جلوگیری از گونه های جدید این بیماری کمک کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، در یک مطالعه اخیر گفتند که ترکیب این دو (بیماری عروق کرونا قلب و واکسیناسیون) می تواند محافظت قوی تری در برابر سویه های جدید ایجاد کند.

محققان در ایالات متحده دریافته‌اند افرادی که هم کووید-۱۹ و هم واکسن را دریافت می‌کنند دارای آنتی‌بادی‌های باکیفیتی هستند که می‌تواند از آنها در برابر جهش‌های پروتئینی شبیه ناخن محافظت کند.

دکتر اتو یانگ، ایمونولوژیست از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و محقق ارشد می گوید: نتایج این مطالعه نشان می دهد که نه تنها کمیت، بلکه کیفیت آنتی بادی نیز می تواند در طول زمان بهبود یابد.

پروتئین ناخن مانند ناحیه ای به نام «دامنه اتصال گیرنده» (RBD) دارد که به ویروس اجازه می دهد تا به سلول میزبان حمله کند. این منطقه همچنین یک هدف مهم برای آنتی بادی ها است، اما جهش های تصادفی در “دامنه اتصال گیرنده” به این معنی است که این هدف همیشه در حال تغییر است.

در یک مطالعه جدید، یانگ و همکاران. آنتی بادی‌ها را در برابر توانایی «دامنه اتصال گیرنده» خون شرکت‌کنندگان با توانایی آنتی‌بادی‌ها در خنثی‌سازی ویروس مقایسه کنید. آنها دریافتند افرادی که هم کووید-19 و هم واکسن را داشتند، آنتی‌بادی‌های بهتری نسبت به افرادی داشتند که به تنهایی به این بیماری مبتلا بودند یا تازه واکسینه شده بودند.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد افرادی که قبل از می ۲۰۲۰ و در طول موج اول همه‌گیری از کووید-۱۹ جان سالم به در برده‌اند، به نظر می‌رسد ظرفیت آنتی‌بادی در برابر سویه‌های جدیدتر ویروس کاهش یافته است. همین امر در مورد افرادی که مبتلا نشده اند اما واکسن کووید-19 را از سویه هایی مانند بتا یا گاما دریافت کرده اند صادق است. اما در همین حال، محققان آنتی‌بادی‌هایی را در بدن افراد مبتلا به کووید-19 که پس از بهبودی واکسن دریافت کرده‌اند، پیدا کرده‌اند که در برابر سویه‌های جدید قوی‌تر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا