سلامت و تندرستی

مبتلایان به “کووید طولانی”، آسیب ریوی پنهان دارند

داده های یک مطالعه اولیه در بریتانیا نشان می دهد که افراد مبتلا به “قوید طولانی” ممکن است آسیب نهفته ریه داشته باشند.

به گزارش مجله زنده خبری، دانشمندان علوم پزشکی تحت حمایت مرکز تحقیقات زیست پزشکی دانشگاه آکسفورد از اسکن گاز زنون برای تشخیص ناهنجاری های ریوی در افرادی که پس از ابتلا به کوید همچنان از تنگی نفس رنج می برند، استفاده کرده اند.

این مطالعه بر روی 11 بیمار انجام شد که در ابتدای ابتلا به کووید به مراقبت های بیمارستانی نیاز نداشتند اما پس از عفونت اولیه دچار تنگی نفس طولانی مدت بودند.

در این آزمایش‌ها، از گازهای بی‌بو، بی‌رنگ، بی‌مزه و غیر شیمیایی واکنش‌پذیر برای ارزیابی آسیب احتمالی ریه در بیمارانی که در بیمارستان بستری نشده‌اند اما هنوز برخی از علائم کووید 19 را داشتند، استفاده شد.

نتایج اولیه این مطالعه نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت (کووید مزمن) با وجود نتایج طبیعی سایر آزمایش‌ها – مانند سی‌تی‌اسکن، در آزمایش جریان خون اختلال قابل توجهی دارند.

بیماران مبتلا به "لانگ کواید"، آسیب مخفی ریه داشته باشد

مناطق تاریک در اسکن زنون بیماران آسیب ریه را نشان می دهد / منبع: بی بی سی – دانشگاه آکسفورد

دکتر امیلی فریزر، نویسنده ارشد این تیم گفت: انگیزه این مطالعه ناتوانی پزشکان در تشخیص علت بالینی تنگی نفس، حتی با استفاده از اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری در تعدادی از بیماران بود. .

کارشناسان در این مطالعه ابراز امیدواری کردند که با روش فوق (گزنون گاز اسکن) بتوان تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به آسیب های مخفی ریه را شناسایی و درمان های مناسب و موثرتری را برای آنها تجویز کرد.

یک مطالعه بزرگتر و دقیق تر برای تایید نتایج این مطالعه اولیه در حال انجام است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا