سلامت و تندرستی

آسیب به جفت عامل مرده‌زایی در زنان مبتلا به کووید-۱۹

مطالعات اخیر نشان می دهد که ویروس طوقه می تواند به جفت حمله کرده و آن را از بین ببرد و باعث مرگ زنان باردار شود.

به گزارش مجله زنده خبری و به نقل از مدیکال اکسپرس، این پیامد در زنان باردار غیرمعمول است، اما زنان مبتلا به کووید-19 در معرض خطر بیشتری هستند.

محققان 12 کشور از جمله ایالات متحده، بافت ها و نمونه های جفت 64 مرده زایی و چهار جنینی را که اندکی پس از تولد مرده بودند، بررسی کردند. همه آنها مادرانی هستند که واکسینه نشده اند و در دوران بارداری کووید-19 داشته اند.

دکتر جفری گلدشتاین، آسیب شناس دانشکده پزشکی در دانشگاه نورث وسترن در فاینبرگ، گفت: «این مطالعه نشان می دهد که آسیب جفت، به جای اینکه خود جنین را آلوده کند، باعث مرگ مرتبط با کووید-19 می شود.

او در مطالعه ای که پنجشنبه در مجله Archives of Pathology & Laboratory Medicine منتشر شد، شرکت نداشت.

شواهد قبلی نشان می دهد که احتمال مرگ زنان باردار مبتلا به کووید-19 بیشتر است. مخصوصا برای کسانی که دلتا دارند. واکسیناسیون زنان باردار توصیه می شود.

دکتر دیوید شوارتز، نویسنده برجسته و آسیب شناس در آتلانتا می گوید: «عفونت های دیگر می توانند با نفوذ به جفت جفت را از بین ببرند و معمولاً این کار را با آسیب رساندن به جنین انجام می دهند. یک نمونه از آن ویروس زیکا است.

او و همکارانش می‌خواستند بدانند که آیا این موضوع برای زنان مرده مبتلا به کووید-۱۹ صادق است یا خیر. اما چیزی که آنها پیدا کردند کاملاً متفاوت بود. در این مورد، جفت خود عفونی شد و به طور گسترده ای از بین رفت.

آسیب جفت مرده زایی در زنان مبتلا به کووید-19

شوارتز گفت: “در بسیاری از این موارد، بیش از 90 درصد از زوج ها نابود شدند.”

بافت طبیعی جفت قرمز و اسفنجی است. نمونه هایی که آنها بررسی کردند سخت و تیره رنگ بودند. اگرچه عفونت‌ها گاهی اوقات باعث آسیب به جفت می‌شوند، شوارتز می‌گوید که هرگز چنین آسیب گسترده‌ای ندیده است.

جفت عضوی است که در دوران بارداری تشکیل می شود و به رحم می چسبد و اکسیژن و مواد مغذی را از جریان خون مادر به جنین می رساند.

ویروس احتمالا از جریان خون وارد جفت می شود و به سلول های حساس متصل می شود و باعث رسوب پروتئین و ایجاد التهاب غیر طبیعی می شود که جریان خون و اکسیژن را مسدود می کند.

ویروس کرونا در برخی از جنین ها نیز مشاهده شده است، اما شواهد آسیب جفت محتمل ترین علت مرگ نوزاد است.

گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در میان زنان باردار مبتلا به کووید-19 نشان داد که از هر 80 زن باردار حدود یک نفر می میرد. این درصد برای زنان باردار که مبتلا به کووید نیستند، یک در ۱۵۵ است.

فشار خون بالا، بیماری های مزمن و ناهنجاری های جنینی از جمله دلایلی هستند که خطر مرده زایی را در زنان مبتلا به کووید-19 افزایش می دهند.

هنوز مشخص نیست که آیا سویه emicron خطر مرده زایی را نیز افزایش می دهد یا خیر. این مطالعه قبل از ظهور این سویه بسیار مسری انجام شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا