اقتصادی

معمای خودروهای ناقص خودروسازها – مجله زنده خبری

چند روزی است که موضوع «انباشت خودرو توسط خودروسازان» داغ شده است و در روزهای اخیر سخنگوی قوه قضائیه که رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز هست، تاکید کرد که «هزاران خودرو در مسیر تردد هستند. کف پارکینگ.» از ما می پرسند چرا از یک طرف ماشین هست و از طرف دیگر مردم منتظر ماشین هستند.

به گزارش مجله زنده خبری، روزنامه خراسان نیز نوشت: وی در بخشی دیگر از اظهارات خود درباره خودروهای معیوب گفت: باید تا پایان مهرماه تعداد خودروهای معیوب کاهش می یافت، اما متاسفانه در این مدت نه تنها این تعهد انجام شد. تکمیل نشده و تعداد خودروها کاهش نیافته است، اما تعداد آنها نیز افزایش یافته است.»

اما دلیل این همه ماشین ناتمام دقیقا چیست؟ معایب اکثر این خودروها چیست؟ آیا خودروسازان از تولید خودروهای معیوب چاپ می کنند؟ در این گزارش سعی کردیم علاوه بر ارائه آخرین آمار خودروهای زیرپوشش ناقص در انبارها به سوالاتی که پرسیده ایم پاسخ دهیم.

سابقه خودروهای معیوب

سال هاست که بحث خودروهای معیوب در پارکینگ ها مطرح می شود. حدود یک دهه پیش با انتشار عکس هایی از خودروهای سرپوشیده در پارکینگ ها، برخی رسانه ها مدعی شدند خودروسازان برای گرانی خودرو، محصولات خود را در پارکینگ ها انباشته می کنند. در سال 94 اما ماجرای خودروها در پارکینگ ها کمی متفاوت بود. امسال مردم برای پرهیز از خرید خودرو دست به کلاهبرداری زدند تا جایی که تعداد خودروهای سرپوشیده تولید شده توسط خودروسازان به 80 هزار دستگاه رسید. البته خودروسازان گفته اند تمایل مردم به خرید نکردن در انبار خودرو بی تاثیر است. از سال 1376 و با از سرگیری تحریم های سرکوبگرانه آمریکا، داستان انباشت خودرو توسط خودروسازان دوباره مطرح شد. اگرچه خودروسازان همواره کمبود قطعات را بهانه ای برای پارک خودروهای خود در پارکینگ ها عنوان کرده اند، اما برخی از کارشناسان خودرو دلایل دیگری را عنوان کرده اند. این در حالی است که اوج تولید خودروهای معیوب در سال 1998 بوده است، بنابراین برآوردها نشان از دپوی 200 هزار محصول معیوب در پارکینگ خودروسازان دارد.

خودروسازان وعده کاهش تعداد خودروهای معیوب را می دهند

شهریور ماه امسال اعلام شد که 140 هزار خودرو معیوب در پارکینگ های ایران، خودرو و سایپا ذخیره شده است تا عرضه آنها در بازار متعادل شود تا قیمت خودرو متعادل شود. در آن جلسه مقرر شد ایران خودرو 90 هزار خودروی معیوب خود را به 60 هزار دستگاه و سایپا 50 هزار خودروی معیوب را به 10 هزار دستگاه برساند، اما اوایل آذرماه سازمان بازرسی اعلام کرد که این امر محقق نشده است. به گفته رئیس بازرسی صمت، هیچ یک از دو خودروساز بزرگ کشور به تعهدات خود عمل نکرده اند و هم اکنون حدود 31 هزار خودروی معیوب به خودروهای قبلی اضافه شده است.

روز سه شنبه هفته گذشته ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوال خودروسازان در خصوص تعرفه معاینه سراسری گفت: همکاران ما می گویند اگر خودرو در پارکینگ معیوب است چرا بلافاصله بعد از آن. افزایش قیمت آیا خودرو برای فروش است؟ اگر خودروسازان پاسخ قانع کننده ای ندهند، پرونده آنها به دادگاه می رود».

تعداد خودروهای معیوب در حال حاضر

بررسی آمار منتشر شده در سایت کدال نشان می دهد که شرکت های خودروسازی در دو ماه آبان و آذر امسال در مجموع بیش از 167 هزار و 300 دستگاه از محصولات خود را تولید کرده اند. از این تعداد حدود 19 درصد به صورت ناقص تولید می شود. به عبارت دیگر از مجموع محصولات تولید شده در آبان و آذر، حدود 31 هزار خودروی معیوب تولید شد که امکان تجاری سازی وجود نداشت. اکنون طبق آمارهای قبلی حدود 147 هزار خودروی معیوب در پارکینگ های دو خودروساز بزرگ کشور وجود دارد که اکنون تعداد خودروهای تحت پوشش به دلیل نقص در پارکینگ خودروسازان به بیش از 178 هزار خودرو رسیده است.

در آمار جدید سهم هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور مشخص نشده است، اما اگر ایران خودرو و سایپا سهام قبلی خود را حفظ کرده باشند، اکنون حدود 114 هزار خودروی معیوب باید در پارکینگ ایران پارک شوند. حدود 64000 دستگاه نیز برآورد شده است.

مشکل خودروهای معیوب چیست؟

ادعا می شود که بیشترین کسری در خودروهای تحت پوشش مربوط به جزء ECU است. پیش از افزایش تعداد خودروهای معیوب تولید شده در آبان و آذرماه امسال، اعلام شده بود که از 95 هزار خودروی معیوب پارک شده در پارکینگ ایران، 91 هزار خودرو یعنی حدود 96 درصد از محصولات آنها به دلیل امکان تجاری سازی نمی باشد. عدم وجود ECU این گفته در مورد سایپا نیز تقریباً به همین صورت است و گفته می شود از مجموع 45 هزار خودروی معیوب این خودروساز، بیش از 38 هزار دستگاه خودرو یا به عبارتی حدود 85 درصد خودروهای دپوی این شرکت به دلیل کمبود تجاری سازی نشده اند. از ECU

سخنگوی انجمن قطعه سازان در این خصوص گفت: با تزریق 14 هزار میلیارد فولاد می توان 140 هزار خودروی معیوب را تکمیل کرد و تا پایان سال از تولید خودروهای معیوب جلوگیری می شود. چنین رقم بزرگی به معنای نیاز به 100 میلیون تن برای تجاری سازی هر خودرو است که در مقایسه با کمبود قطعات معیوب خودرو رقم بسیار سنگینی است.

دلایل تولید خودروی معیوب

اما برخلاف قول خودروسازان مبنی بر افزایش تولید و کاهش تعداد دستگاه های معیوب با افزایش قیمت بین 10 تا 18 درصد، شاهد هستیم که با وجود گران شدن خودرو، هیچ کدام از آنها به جایی نرسیدند. ثروتمند شدن. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما وجود تحریم را قبول داریم اما اینطور نیست که اگر مدیری با روحیه جهادی رفتار کند نتواند تحریم کند. – شرکت های خصوصی این کار را انجام می دهند. این در حالی است که برخی از کارشناسان و مسئولان نیز انحصار را در تولید خودرو مقصر می دانند.

اما برخی بدترین فرضیه را مطرح می کنند و معتقدند تاخیر در تکمیل خودروهای تحت پوشش به دلیل توافق پنهانی با بازار آزاد و مافیای دلالان برای افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد است! البته برخی از نمایندگان پارلمان اروپا از جمله حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن نیز معتقدند خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند و راهکارهای مختلفی برای رسیدن به این هدف دارند که یکی از آنها امتناع از تحویل است.

ماشین ناقص برای فروش در حراج؟

با این حال، برخی معتقدند خودروسازان خودروها را به صورت ناقص تولید می کنند تا بر اساس مزایده ای که در اسفند ماه 90 برگزار شد، آنها را در حراجی با قیمتی بالاتر از مصوبه بفروشند. بررسی سایت ایران خودرو نشان می دهد که این حراجی ها همچنان ادامه دارد. در این مزایده ها که با نظر پزشک قانونی ارزیابی می شود، خودرو به شخصی که بالاترین قیمت را ارائه کرده فروخته می شود. با توجه به اختلاف چند ده میلیونی اکثر خودروها از کارخانه به بازار معمولا خودروهای معیوب با ایرادات خاص خود بیش از قیمت کارخانه در حراج به فروش می رسند. این موضوع باعث شده برخی معتقد باشند که این سود باعث شده خودروسازان بخواهند خودروهای معیوب را به جای عرضه در بازار با قیمت های مصوب به حراج بگذارند.

اخرین حرف

اما با توجه به وعده خودروسازان مبنی بر افزایش تولید و کاهش خودروهای معیوب، باید دید واکنش آنها چیست و آیا به پایکوبی کارکنان وزارت صمت که اکنون مسئولیت تنظیم بازار و تولید خودرو را بر عهده دارند، ادامه خواهند داد. به نظر شما سازندگان خودرو؟ البته گفته می شود وزیر با تشریفات نامه ای ارسال کرده و برنامه زمان بندی تکمیل خودروهای معیوب را تهیه کرده است، اما اکنون که مسئولیت تنظیم بازار خودرو بر عهده وزارتخانه است، باید با مداخله جدی جلوی بازار گرفته شود. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که انحصار بازار خودرو وجود داشته باشد، خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت و احترام به مصرف کنندگان نخواهند بود و همچنان شاهد قرعه کشی خرید خودرو و کاهش خودروسازان خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا