اجتماعی

١۴٠ تصادف اتوبوسی در ٩ماهه اول سال/ کمبود نیروی انسانی مهمترین چالش اورژانس 

رئیس سازمان اورژانس کشور از تصادف 140 دستگاه اتوبوس و 120 دستگاه وانت در 9 ماهه امسال خبر داد. وی گفت: در این مدت 580 هزار ماموریت جاده ای داشتیم و 505 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم.

به گزارش مجله زنده خبری، دکتر جعفر میعادفر در مراسم بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفت: اورژانس کشور سابقه ای حدود 40 ساله دارد و در سال 1364 در کشور تأسیس شد، البته در دوران انقلاب حدود 20 پایگاه داشتیم. و خدمات اضطراری تنها در چند شهر در دسترس بود.

وی گفت: خوشبختانه در دهه 40 پس از پیروزی انقلاب اقدامات موثری انجام شد. تصادف خودرو بخشی از خدمات شهری را نیز تامین می کند. در پاسخ 15 نیز تغییرات بزرگی ایجاد کردیم.

میعادفر در خصوص این تغییرات گفت: پرستاران و پزشکان در دیسپچ مستقر هستند و ضمن پاسخگویی مستمر به سوالات هموطنان، مسئولیت مشاوره را نیز بر عهده دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در سال های اخیر دیسپاچرهای تخصصی برای بیماران قلبی ایجاد شده است، بنابراین علاوه بر پزشکانی که قبلا حضور داشتند، متخصص قلب نیز در اعزام ها حضور دارد، بنابراین در صورت نیاز به اقدامات موثر، ما می توانیم نوار را وصل کنیم.از تشخیص متخصص قلب بهره مند شوید.

وی گفت: سالانه 4.5 میلیون ماموریت در کشور انجام می شود و حدود 1200 پایگاه اورژانس شهری و حدود 2 پایگاه جاده ای وجود دارد.

میعادفر در خصوص تعداد اورژانس موتوری و فعالیت آنها گفت: اکثر اورژانس های موتوری در تهران فعال هستند اما برخی شهرهای بزرگ دیگر نیز به این نوع خدمات مجهز هستند. مراحل تحویل و خرید نزدیک به 3 نسخه موتوری که از اوایل سال 84 در شهرستان ها فعال می شود در حال انجام است. امیدواریم بخشی از مدیریت زمان ما که یکی از چالش های ماست حل شود.

میعادفر افزود: حدود 200 نسخه موتوری در تهران وجود دارد که از این تعداد حدود 150 نسخه همیشه فعال و 50 نسخه موتور پشتیبان هستند.

وی در خصوص توسعه اورژانس هوایی در کشور گفت: در ابتدا که اورژانس هوایی راه اندازی شد، عمدتاً برای پوشش حوادث جاده ای و مناطق صعب العبور استفاده می شد. اما در حال حاضر با تغییر چیدمان و توسعه شهرها، این اورژانس بسیار موثر است، سانحه هوایی در بحث برف و سیل و به خصوص انتقال مادران باردار بسیار مفید بوده است. از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 مادر باردار با آمبولانس به مراکز درمانی در مناطق صعب العبور منتقل شده اند.

میعادفر ادامه داد: پیش بینی می کنیم در ماه های آینده تا 70 پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم، البته هزینه اورژانس هوایی بالاست و نمی توان انتظار داشت در هر شهرستان یک پایگاه اورژانس هوایی داشته باشیم. سانحه هوایی مانند حادثه زمینی نیست و شعاع عملیاتی خاص خود را دارد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: حدود 250 میلیارد تن برای 50 پایگاه اورژانس هوایی هزینه شده است و از دولت و مجلس می خواهیم بودجه ای برای اورژانس هوایی در نظر بگیرند.

میعادفر ادامه داد: از ابتدای سال یعنی . اورژانس در سه ماهه اول بیش از 3000 ماموریت هوایی انجام داده که 68 درصد آن مربوط به حوادث جاده ای و غیرترافیکی بوده است.

وی در خصوص انتقال پیوند عضو با آمبولانس هوایی گفت: یکی دیگر از ماموریت های اورژانس هوایی بحث انتقال اعضا برای اهدای عضو است. از ابتدای سال تاکنون حدود 50 میدان برای بحث اهدای عضو انجام شده است. “

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره مهم ترین چالش پیش از اورژانس در کشور گفت: سه چالش اصلی در اورژانس داریم، کارگری، آمبولانس و بحث فضای فیزیکی چالش هایی است که در یک اورژانس با آن مواجه هستیم. اضطراری.

میعادفر ادامه داد: به دلیل اینکه توان کار در اورژانس را نداریم با کمبود نیروی کار مواجه هستیم. البته امسال قرار است دوره های فوریت های پزشکی در بهترین دانشگاه های کشور راه اندازی شود و مهمتر از آن جذب نیروهای بومی در شهرستان ها شود. در برخی کلانشهرها از شهرهای دیگر نیرو می آیند و گاهی به دلیل ناآشنا بودن با فرهنگ یا زبان آن شهر با چالش مواجه می شویم.

وی در خصوص کمبود آمبولانس ادامه داد: حدود 4 سال است که آمبولانس جدیدی به ناوگان اضافه نکرده ایم. ما 5500 آمبولانس داریم که از این تعداد 3000 دستگاه بسیار فرسوده و بالای 14 سال هستند. 350 آمبولانس بین پنج تا شش سال عمر دارند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به مشکل فوری فضای فیزیکی گفت: در کلان شهر در تامین پایگاه ها با مشکل جدی مواجه هستیم که برخی از آن ها دولت می تواند کمک مالی کند و بخشی از آن را خیران می توانند اهدا کنند. . و مدارس و بیمارستان ها. «همچنین کمک به ساخت پایگاه های اورژانس بسیار ارزشمند است.

میعادفر در خصوص تامین اعتبار مناسب افزود: مردم به صورت فوری با اورژانس تماس می گیرند و تعداد این افراد نیز مشخص نیست. در دنیا اعتبار فوریت های پزشکی بر اساس نتیجه توزیع می شود، اما در ایران اینطور نیست که ما پیشنهاد بهبود روند تخصیص بودجه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 24 هزار نیروی فعال در اورژانس وجود دارد که 21 هزار نفر از آن ها کادر عملیاتی هستند، گفت: سایر نیروهای اورژانس در اعزام ها حضور دارند. بنابراین موارد اضطراری هزینه اضافی ندارند.

وی در خصوص حضور اورژانس در بحث واکسیناسیون گفت: اورژانس خدمات فوریت های پزشکی است اما واکسیناسیون نیازمند جهاد است. اورژانس نیز تصمیم گرفت وارد میدان شود. نزدیک به سه ماه است که اورژانس بحث واکسیناسیون را آغاز کرده و پس از بهبود شرایط واکسیناسیون در کشور، با مجوز وزیر بهداشت به ماموریت اصلی خود بازگشتیم و در حال حاضر در بحث واکسیناسیون فعال نیستیم. البته اکنون در صورت لزوم وارد این بحث می شویم.

میعادفر در خصوص آمادگی اضطراری در 5 بهمن ماه نیز گفت: اورژانس در 5 بهمن ماه برای هر برنامه ای که ستاد کرونا و دولت مد نظر دارد آماده است و خودمان اقدامات لازم را انجام داده ایم.

وی در خصوص زمان رسیدن به بالین بیماران یا مجروحان گفت: در شهرهای کوچک 8 دقیقه و در جاده ها 14 دقیقه به محل حادثه می رسیم. در 9 ماهه 580 هزار ماموریت جاده ای داشتیم و 535 هزار نفر را به مراکز درمانی منتقل کردیم. استان تهران بیشترین آمار تصادفات رانندگی را دارد.

وی گفت: در 9 ماهه امسال 140 اتوبوس و 120 مینی بوس تاکنون تصادف کرده اند و تصادفات رانندگی اصلا خوب نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا