سلامت و تندرستی

چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می شود

به گزارش شفاف، همانطور که وزیر بهداشت اعلام کرد تا دو سه هفته آینده وارد پیک اومیکرون خواهیم شد. یعنی باید منتظر افزایش مرگ و میر تاج باشیم. البته این بار سویه Omicron جایگزین دلتا شد. کشوری که همه ما فکر می کردیم مثل سرما است و دیدیم که نیست.

آمارهای روز گذشته وزارت بهداشت از شناسایی بیش از 35 هزار بیمار جدید حکایت دارد که از این تعداد 2199 نفر در بیمارستان بستری شده اند. تا دیروز 2395 بیمار در بخش های مراقبت ویژه بستری شدند.

به طور قابل توجهی، افزایش بستری شدن در بیمارستان وجود دارد که می تواند خطرناک باشد. زیرا تعدادی از آنها به بخش های مراقبت های ویژه فرستاده می شوند که باعث افزایش مرگ و میر می شود.

وضعیت قرمز در بخش مراقبت های ویژه

شبنم تهرانی، معاون بیماری‌های عفونی بیمارستان لبافی‌نژاد، گفت: در روزهای اخیر با تعداد زیادی از بیماران مواجه بوده‌ایم، در هفته گذشته تعداد بیماران سرپایی در کلینیک‌ها و اورژانس‌ها افزایش یافته و طی چند روز بسیار زیاد شده است. زودتر از حد انتظار

وی افزود: برخی می بینند که اومیکرون همان سرماخوردگی است. آنها عادی شده اند و عفونت بالای این ویروس منجر به افزایش تعداد مبتلایان شده است.

نرخ انتقال Omicron 3 تا 4 برابر بیشتر از دلتا است

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته ملی علوم کووید 19، سرعت انتقال امیکرون 3 تا 4 برابر سریعتر از گونه دلتا است. بنابراین در خانواده هایی که یکی از اعضای آن مبتلا می شود، این امر باعث ایجاد تعارض در تمام اعضای خانواده می شود.

وی افزود: هر چه شدت انتقال ویروس در جامعه بیشتر باشد، پتانسیل گونه های جدید بیشتر می شود، بنابراین باید با دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، زنجیره انتقال را قطع کنیم.

یکی از اعضای کمیته علمی ملی کووید 19 گفت: فکر می‌کنم در سه هفته آینده Omicron در کشور به اوج خود برسد و تعداد بستری‌ها و ویزیت‌های سرپایی بسیار بیشتر شود.

مردانی گفت: سویه Omicron مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و طبق آمار 20 درصد مبتلایان در گروه سنی اطفال هستند و بیشتر بخش های اطفال در حال حاضر اشغال شده است.

پیک Omicron برای 3 هفته آینده

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج ششم تاج و تخت کشور بر آمادگی صددرصدی بیمارستانی تاکید کرد و گفت: معتقدیم طی 2 تا 3 هفته آینده به اوج خواهیم رسید.

وی افزود: در صورت مشاهده علائم خفیف نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند و حال عمومی خوبی ندارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی شرایط به اوج خود می رسد قرنطینه هوشمند دیگر اعتبار ندارد و باید محدودیت کامل اعمال شود.

وی یادآور شد: ما با توجه به شرایط به طور مرتب پیشنهاداتی را به ستاد ملی تاج و تخت ارائه می کنیم اما یک قسمت تایید و یک قسمت تایید نمی شود. در زمینه قرنطینه نیز پیشنهاد می کنیم با توجه به شرایط کشور، ستاد کرونا در این زمینه تصمیم گیری کند.

افزایش مرگ و میر عروق بیماری کرونا طی 2 هفته آینده

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: زمانی که تعداد بیماران سرپایی افزایش می‌یابد، باید انتظار افزایش بستری‌ها را تا دو هفته دیگر داشته باشیم.

وی افزود: اکنون تعداد بستری ها نسبت به هفته گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که می تواند مرگ و میر ناشی از کرونا را در دو هفته آینده افزایش دهد.

در همین حال، مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با مقایسه تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها در دو دلتا، گفت: در شعبه رو به رشد پیک Omicron هستیم و روزانه بیش از 100 بیمار مکرر جان خود را از دست می‌دهند. غیر منتظره. آمیکرون گفت: در اوج ششم، تعداد قربانیان حدود چهار برابر بیشتر از سال قبل است.

به نظر می رسد با شرایط فعلی و رعایت موارد عادی و عدم توجه جدی به رعایت پروتکل های آن، باید منتظر روزهای سخت ولیعهدی باشیم. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش مرگ و میر omicron شود.

دکمه بازگشت به بالا