اجتماعی

چگونگی عضویت در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز «محک»

مرکز بیمه سلول های بنیادی خونساز یکی از مراکزی است که اطلاعات ژنتیکی استخراج شده از نمونه ها در آن ذخیره می شود، بنابراین در صورت مقایسه این اطلاعات با اطلاعات ژنتیکی بیمار نیازمند پیوند، درمان انجام می شود.

به گزارش مجله زنده خبری، حتما تا به حال عنوان سلول های بنیادی را شنیده اید. پیوند سلول های بنیادی خونساز یکی از مهم ترین و رایج ترین درمان های بیماری هایی مانند سرطان است. درمانی که می تواند بیمار را زنده کند. در این روش سلول های بنیادی اهدایی یک فرد سالم به فرد بیمار پیوند داده می شود. مهم ترین و حیاتی ترین عامل در دستیابی به این درمان، یافتن سلول های منطبق با سلول های بیمار است. یافتن نمونه سازگار با بیمار آسان نیست. از آنجایی که شانس سازگاری سلول های بنیادی والدین یا برادر با بیمار تنها 25 درصد است، باید در گروهی خارج از این دایره به دنبال سلول سازگار باشیم.

به گزارش روابط عمومی محک، مرکز ثبت سلول های بنیادی خون ساز محک یکی از مراکزی است که اطلاعات ژنتیکی استخراج شده از نمونه ها در آن ذخیره می شود، بنابراین در صورت مقایسه این اطلاعات با اطلاعات ژنتیکی بیمار نیازمند پیوند، اقدامات درمانی انجام می شود. .

رئیس این مرکز دکتر منصور حقیحی گفت: محک اولین مرکز غیردولتی دریافت کننده سلول های بنیادی خونساز در کشور است. طی این چهار سال با دریافت و ثبت بیش از 9000 نمونه، سومین مرکز بین المللی پذیرش سلول های بنیادی خونساز در کشور شد. این مرکز یکی از مراکزی است که شبکه ملی پیوند سلول های بنیادی خونساز را تشکیل می دهد. قبل از ایجاد مراکز داخلی، والدین یا بستگان کودکان بیمار در جستجوی سلول‌هایی برای پیوند کودک بیمار مجبور بودند از مراکز خارج از ایران نمونه تهیه کنند. این فرآیند علاوه بر طولانی بودن، هزینه های بسیار سنگینی را به خانواده بیمار تحمیل می کند، در حالی که هیچ یک از مشکلات فوق در استفاده از مراکز جذب سرمایه داخلی به وجود نمی آید. تا امروز 545 داوطلب از مرکز پذیرش محک با بیماران نیازمند در ایران – و حتی سایر کشورها – ملاقات کرده اند.

وی گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا، اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز برای پیوند از بزاق فرد اهداکننده استخراج می‌شد، اما امروز برای جلوگیری از انتشار ویروس، آزمایش خون ساده برای ثبت سلول‌های بنیادی در مرکز پذیرش انجام می‌شود. آماده. اطلاعات ژنتیکی مربوط به پیوند از این نمونه استخراج شده و در پایگاه داده معیار ثبت می شود تا با اطلاعات مربوط به بیماری نیاز به پیوند مقایسه شود. بنابراین اهداکنندگان می توانند بدون ترس از ابتلا به بیماری، اطلاعات ژنتیکی خود را در بانک مقایسه ثبت کنند.

رئیس مرکز پذیرش محک گفت: تمامی داوطلبان 18 تا 60 سال دارای سابقه بیماری های منتقله از راه خون، بیماری قلبی یا فشار خون وابسته به دارو، دیابت وابسته به انسولین و سابقه بدخیمی هستند. در غیر این صورت ممکن است یکی از اهداکنندگان سلول در مرکز سنجش باشند. این افراد با شماره تلفن 23501132-23501236-23501291 تماس گرفته و یا برای گرفتن نمونه خون به بیمارستان محک مراجعه می کنند. اگر جمعی از دوستان یا خانواده یا همکاران موسسه ای بخواهند با هم در این خیریه شرکت کنند، همکاران ما در موسسه پس از مشورت با آنها برای دریافت نمونه به محل سکونت یا محل کار این بستگان می روند.

حقیگی درباره تمهیداتی که محک برای داوطلبان خارج از تهران اندیشیده است، می گوید: پس از تماس این اقوام با محک، فرمی ارسال می شود. متقاضیان پس از تکمیل این فرم می توانند به نزدیکترین سازمان همکار مراجعه کنند که در محل اقامت به متقاضی اعلام می شود و نمونه خود را می دهند. اگر هموطنان ساکن شهرستان بخواهند به صورت دسته جمعی به مرکز پذیرش بپیوندند، توسط تکنسین های آزمایشگاه محک در همان محل سکونت نمونه برداری می شود.

رئیس مرکز ثبت سلول های بنیادی خونساز محک در پایان ابراز امیدواری کرد با پیوستن خیرین بیشتر به بانک، هیچ بیماری منتظر پیوند سلول نباشد و لحظه حیاتی درمان را از دست بدهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا