سلامت و تندرستی

رشد سلول‌های قلب با فناوری واکسن‌های جدید

مجله زنده خبری/ خراسان رضوی محققان کالج کینگ لندن به فناوری واکسن mRNA Qovid-19 روی آورده اند تا اولین درمانی را برای معکوس کردن حمله قلبی ایجاد کنند. آن‌ها از mRNA برای ارائه دستورالعمل‌های ژنتیکی برای پروتئین‌های خاص قلب خوک آسیب‌دیده استفاده کردند که باعث رشد سلول‌های عضله قلب جدید می‌شود.

به گفته فریتینک، Mauro Giaca، سرپرست تیم تحقیقاتی، گفت: ما دقیقاً از همان Pfizer و فناوری پیشرفته واکسن برای تزریق microRNA به قلب، رسیدن به سلول‌های قلب بازمانده و افزایش تکثیر آنها استفاده می‌کنیم. سلول های جدید جایگزین سلول های مرده می شوند و بیمار به جای زخم، بافت عضلانی جدیدی دارد.

محققان در حال کار بر روی همان فناوری پشت واکسن های فایزر و مدرن هستند تا اولین دارویی را برای از بین بردن حملات قلبی ایجاد کنند.

با توجه به اینکه بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 17.9 میلیون نفر در سال 2019 بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست داده اند که تقریباً یک سوم کل مرگ و میرها را شامل می شود. 85 درصد آنها در نهایت بر اثر حملات قلبی و سکته جان خود را از دست می دهند.

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به قسمت هایی از قلب مسدود می شود که اغلب به دلیل تجمع چربی یا کلسترول است. سلول‌های عضله قلب، نیروگاه‌های کوچک شگفت‌انگیز که تمام عمر خود را می‌کوبند، هیپوکسی را تحمل نمی‌کنند و می‌توانند آسیب ببینند یا کشته شوند. همه ما با تعداد مشخصی سلول عضلانی در قلب خود به دنیا می آییم و دقیقاً همان سلول هایی هستند که با آنها خواهیم مرد. در واقع قلب توانایی بهبود پس از حمله قلبی را ندارد.

برای توسعه درمانی برای حمله قلبی، محققان به mRNA روی آوردند که به سلول ها دستور تولید پروتئین را می دهد. در حالی که واکسن‌های فایزر و مدرن به سلول‌ها دستور می‌دهند که پروتئین SARS-Coo-2 را تولید کنند و سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس‌ها تقویت کنند، همین فناوری می‌تواند با حمل کدی از پروتئین‌هایی که رشد ویروس‌های جدید را تحریک می‌کند، حملات احتمالی را درمان کند. پیشنهاد قلب

در آزمایشی بر روی خوک‌ها (نزدیک قلب انسان)، mRNA رشد سلول‌های جدید قلب را پس از حمله قلبی تحریک می‌کند، بافت آسیب‌دیده را بازسازی می‌کند و به جای زخم، عضله جدید و کاربردی ایجاد می‌کند.

استفاده از mRNA در این روش به دلیل نحوه ردیابی پیشرفت mRNA از طریق پروتئین های جدیدی که ایجاد می کند، «ردیابی ژنتیکی» نامیده می شود.

این تکنیک برای ایجاد واکسن هایی علیه پاتوژن هایی مانند ایدز، ابولا و مالاریا و همچنین سرطان و بیماری های خودایمنی و ژنتیکی در حال توسعه است.

محققان از mRNA برای ارائه دستورالعمل هایی برای پروتئین های خاص در قلب خوک آسیب دیده استفاده کردند که باعث تحریک رشد سلول های ماهیچه قلب می شود. در حالی که درمان حمله قلبی تاکنون تنها بر روی خوک ها با موفقیت آزمایش شده است، این گروه امیدوار است طی چند سال آینده آزمایشات بالینی را روی انسان آغاز کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا