اقتصادی

صندوق حمایت از توسعه زعفران در خراسان رضوی آغاز به کار خواهد کرد

مجله زنده خبری/ خراسان رضوی وزیر جهاد کشاورزی از راه اندازی صندوق توسعه زعفران در خراسان رضوی با سرمایه اولیه 200 میلیارد تن وام مصوب سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی خبر داد.

سید جواد ساداتی نژاد امشب در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که با حضور رئیس جمهور در سالن همایش های صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: وی سالانه یک میلیارد تن درآمد دارد و دارد. ایجاد 18.5 درصد از اشتغال مستقیم مرتبط با صنعت شامل 34 درصد از اشتغال زایی و 6.7 درصد از تولید ناخالص داخلی استان است.

وی افزود: استان چند مشکل اساسی دارد. 48 هزار کیلومتر کانال و نهر سنتی وجود دارد که 23 هزار کیلومتر آن ساماندهی شده است و مابقی را هدر داده ایم. در خراسان رضوی 7000 قنات به طول 63000 کیلومتر وجود دارد که تنها 5000 کیلومتر آن نوسازی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: 15 هزار هکتار از اراضی استان مستعد سیستم های آبیاری است و 35 درصد تکمیل شده است. 23 درصد از فیلدها دارای سند هستند. ما در این استان ظرفیت فرآوری مازاد داریم. 58 رب گوجه فرنگی در استان داریم که الان یک سوم آنها کار می کند. 31 کارخانه آرد داریم که 30 درصد آنها فعال هستند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه ظرفیت بسته بندی زعفران در استان 650 تن است اما 30 درصد از این ظرفیت در حال حاضر فعال است، گفت: تصمیم بر این بود که صنایع استان را بالاتر از ظرفیت و واردات از سایر کشورها برای استفاده از این ظرفیت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز خراسان رضوی از بندر امام وارد این استان می شود، افزود: در این استان برای کاهش هزینه های تولید باید مواد اولیه از سایر بنادر وارد شود. 2700 میلیارد تن وام از این سفر مربوط به بخش کشاورزی این استان است که 600 میلیارد آن صرف تعمیر قنات می شود. صندوق توسعه زعفران استان با 200 میلیارد تن سرمایه اولیه از محل اعتبارات مصوب این سفر آغاز به کار می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا