ورزش و نشاط

هندبال از زوال تا شکوفایی/ والیبال و بسکتبال روزهای تلخ و شیرین را تجربه کردند

مروری بر عملکرد رشته های توپ در مجله زنده خبری در سال گذشته

هندبال از افول تا شکوفایی / والیبال و بسکتبال روزهای تلخی دارند

سال 1400 در حالی به پایان رسید که هندبال ایران پس از سال ها افول در مسیر شکوفایی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری مجله زنده خبری؛ سال 1400 با هندبال به پایان رسید ایران پس از سالها افول، او در راه سعادت بود، والیبال یک سال پرماجرا گذشت و بسکتبال بیشتر از همه، او یک زندانی در حاشیه بود.

* والیبال

سال گذشته دو رشته تیمی ما بسکتبال و والیبال در المپیک توکیو شرکت کردند. تیم ملی والیبال ایران که تقریباً از حضور در المپیک محروم شده بود، پس از یک سال تاخیر تصمیم گرفت با مربی جدیدی وارد المپیک شود. در همین راستا ولادیمیر آلکنو مربی سرشناس روس هدایت ایران در المپیک توکیو را برعهده گرفت. سرمربی سابق تیم ملی والیبال روسیه نزدیک به چهار ماه مانده به شروع مسابقات با تیم ملی کشورمان همکاری خود را آغاز کرد. المپیک این در حالی شروع شد که این اتفاق به دلیل سابقه درخشان آلکنو در تیم ملی رخ داد روسیه از همان روزهای اول توقعات از او زیاد بود. تیم ملی ایران که در سال 2016 با صعود به مرحله یک چهارم نهایی المپیک ریو به نتایج ارزشمندی دست یافت، با حضور در جمع چهار تیم راهی المپیک توکیو شد و در نهایت والیبال ایران ناکامی تلخ و بزرگی را در بازی های المپیک رقم زد. پس از پایان ماموریت والیبال ایران در المپیک، اهالی این رشته شاهد خداحافظی زودهنگام با سرمربی سرشناس روس بودند تا اینکه در نهایت فدراسیون تصمیم گرفت این بار نیمکت نشین شود. تیم ملی به زبان ایرانی. به هر حال بعد از خداحافظی الکنو بهروز عطایی سرمربی تیم ملی و در اولین رویداد به همراه تیم ملی حضور داشت عنوان قهرمانی مسابقات را برد. مسابقات قهرمانی آسیا این اولین رویداد رسمی بود تیم ملی ایران پس از بازی های المپیک در آن شرکت کرد و برای اولین بار با مربی ایرانی قهرمان مسابقات شد.

* بسکتبال

تیم ملی بسکتبال ایران سومین حضور خود در المپیک 1400 را تجربه کرد. بسکتبال ایران در المپیک توکیو در گروه سختی قرار گرفته است که کارشناسان بسکتبال زیادی دارند جهان گروه A که شامل تیم های آمریکا، فرانسه، ایران و جمهوری است کشور چک به عنوان سخت ترین گروه معرفی شد. تیم ملی بسکتبال در این دوره از بازی های المپیک با کادر فنی ایران و با هدایت مهران شاهین طبع به مصاف حریفان سرسخت خود رفت و در نهایت بدون قبول سه شکست و کسب امتیاز از المپیک خارج شد. نتیجه، البته، از قبل قابل پیش بینی بود و کسی را شگفت زده نکرد. تیم ملی بسکتبال ایران که با حواشی زیادی راهی المپیک شده بود، پس از المپیک گرفتار شد و اختلاف بین کادر فنی و بازیکنان ادامه داشت تا اینکه فدراسیون به همکاری خود با شاهین طبع و کادرفنی و لیگ مصطفی هاشمی به عنوان سرمربی پایان داد. از تیم ملی فدراسیون بسکتبال در مارس 1400 سرانجام پس از چند تاخیر انتخابات او سرانجام با رئیس خود آشنا شد تا سال جدید را با تیم مدیریتی متفاوت آغاز کند.

* هندبال

هندبال ایران به‌عنوان رشته‌ای که در سال‌های اخیر به دلیل بی‌ثباتی روز خوشی را به خود ندیده بود، در سال ۱۴۰۰ پس از چندین ماه انتخاب سرمربی، بالاخره یک سرمربی اسپانیایی را به خدمت گرفت تا برای سکوی آسیا و کسب سهمیه جهانی آماده شود. تیم ملی هندبال بالاخره با حضور مانوئل در فصل بیستم قهرمانی آسیا او ظاهر شد و پس از 8 سال یک طلسم جادویی بزرگ را آغاز کرد. شاگردان مانوئل در این مسابقات مقام چهارم را کسب کردند آسیا سهمیه جهانی را کسب کردند.

سال 1400 نیز سال خوشی برای هندبال بانوان بود. برای اولین بار در تاریخ ورزش های تیمی و توپی بانوان ایران، تیم ملی بانوان علاوه بر صعود به جمع چهار تیم برتر مسابقات هندبال قهرمانی آسیا، در سهمیه حضور خواهد داشت. رقابت جهانی اسپانیا برای حضور در چهار تیم اول مسابقات آسیایی، برای اولین بار تحقق رویای جهانی شدن.

موفقیت های هندبال در بخش بانوان به همین جا ختم نشد و در روزهای پایانی سال این بار دختران جوان کشورمان شروع به تاریخ سازی کردند. آنها ضمن کسب عنوان نایب قهرمانی آسیا، برای اولین بار سهمیه جام جهانی را به دست آوردند تا در 1400 هندبال بانوان به خوبی پایان دهند. هندبال در سال 1400 اتفاق تلخی را تجربه کرد. بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا که قرار بود میزبان ایران باشد و در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار شود، رسما از ما گرفته شد. عربستان سعودی واریز شد.

انتهای پیام//

دکمه بازگشت به بالا