اجتماعی

پیامد تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان متوجه کشورهای زیادی است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه با ورود کشورهای غربی به افغانستان شاهد افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در این کشور هستیم، گفت: غرب آسیا، شرق آسیا و غیره.

به گزارش مجله زنده خبری اسکندر مومنی وی در دیدار نوروزی با کارکنان ستاد گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال «تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال» اعلام شده است و بی شک همه دستگاه ها می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به توسعه جهانی مواد مخدر گفت: تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر در دنیا و به طور کلی کشت و تولید مواد مخدر با نظارت دولت های غربی در افغانستان افزایش یافته است. ” مواد مخدری مانند حشیش یکی از چالش‌های موجود در جهان است که برخی از آنها همین کار را انجام می‌دهند و ماری جوانا را کنار می‌گذارند.

وی افزود: اطلاعات رسمی سازمان ملل در گزارش خود عنوان کرده است که این امر نه تنها کمکی نکرده، بلکه باعث افزایش تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر شده است.

مومنی خاطرنشان کرد: این کشورها در چند سال اخیر همچنان در تلاش هستند تا این موضوع را مشروعیت بخشند و به تایید مجامع بین المللی مانند سازمان ملل برسانند و ما از تمام ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده می کنیم و اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد. اینها چالش های جهانی است که ما با آن روبرو هستیم.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات بسیار خطرناک تولید داروهای صنعتی در سراسر جهان است. هم تولید و هم قاچاق و مصرف مواد مخدر در دنیا رو به افزایش است و هم بخش های تخصصی کارخانه باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در منطقه شاهد اتفاقاتی مانند فرار آمریکایی ها از منطقه و کشور افغانستان پس از 20 سال هستیم، گفت: در این سال ها دو اتفاق در حوزه مواد مخدر رخ داده است. یکی اینکه تولید و کشت مواد افیونی افزایش چشمگیری داشته و با حضور آمریکایی ها از 200 تن در مدت 20 سال به بیش از 9000 تن در زمان خروج آنها رسیده است و دیگری تولید مواد مخدر صنعتی است که به آنها مواد پیشرفته می دهد. زیرساخت ها و تجهیزات در افغانستان فراهم و توسعه یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: همچنین در اجلاس وین هشدار دادم که سرازیر شدن مواد مخدر سنتی به اروپا و از اروپا مواد اولیه (پیش ساز) تولید مواد مخدر صنعتی به افغانستان سرازیر شده است.

وی افزود: اگر به این توسعه توجه نکنیم قطعا برای اجرای سیاست های کلان کشور و مبارزه واقعی با مواد مخدر متضرر خواهیم شد. تولید مواد مخدر صنعتی دودی تنها به ایران نخواهد رفت، بلکه پیامدهای آن گریبانگیر تمامی کشورهای اروپایی، کشورهای غرب آسیا، کشورهای شرق آسیا و… خواهد شد.

مومنی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد نتایج خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر بودیم، گفت: ظرفیت سازی و توسعه ظرفیت نگهداری معتادان در تهران از 4 هزار نفر در سال 97 به 20 هزار نفر تاکنون، ساماندهی 70 درصد معتادان، اتخاذ تدابیر مقابله ای و اقدامات سختگیرانه برخورد کرد. پایگاه مالی قاچاقچیان، توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، افزایش کشفیات خودرو، کاهش شهدا و تشدید درگیری‌ها و تغییر رویکرد درمان و توسعه روش‌های جدید از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته بود.

وی افزود: تولید داروهای جدید در حوزه ترک اعتیاد باید گسترش یابد و دانش درمانگران مواد مخدر به روز و آموزش داده شود. در نظر گرفتن نسبت معتاد به دوز نیز مهم است و باید با جدیت دنبال شود، باید در این زمینه به روز باشیم، این حوزه تحرک زیادی نیاز دارد و این نیاز جدی من است.

وی افزود: در جلسه ای که با رئیس ملی مرکز بهداشت بلغارستان داشتم، از سیستم ترک اعتیاد در این کشور پرسیدم که گفتند بر اساس متادون است و به دلیل گرانی و کمبود بوپرنورفین امکان استفاده از آن وجود ندارد. از تولید. در پاسخ گفتم خط تولید بوپرنورفین از سال گذشته در ایران موجود است که او را متعجب کرد و از او خواست تا از خط تولید بازدید کند و این دارو را به کشور خود صادر کند و می خواهم بگویم هر سازمانی ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد. استخدام.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح همیاران گفت: این طرح به خوبی آغاز شده و تاج آن در فضای مجازی و شبکه خندوانه گسترده شده است و اکنون با افتتاح مدارس و دانشگاه ها این عقب ماندگی به وجود آمده است. باید راه حل اصلی پیشگیری از اعتیاد و اولویت بندی برنامه های مبارزه با مواد مخدر است و این راهبرد بلندمدت گیاه است.هدف پروژه همیار زندگی پیشگیری از اعتیاد است و باید تلاش کنیم کسانی که معتاد می شوند و کسانی که معتاد می شوند درمان شود. معتاد نشو

مومنی افزود: ورود خیرین یکی دیگر از دستاوردهای مهم است و سال گذشته شاهد ورود خیرین به کانون شهید زیادیان بودیم. موسسه خیریه ای نیز در مشهد افتتاح شد تا مرکزی برای 300 نفر برای درمان معتادان ایجاد شود. این کار خوب باید گسترش یابد و خیرین در کنار ساخت مدرسه و مسجد در امر پیشگیری از اعتیاد مشارکت کنند.

وی افزود: باید در زمینه تبیین بیشتر کار شود و مردم بدانند که در مبارزه با مواد مخدر اقداماتی در حال انجام است و امیدوارند در این زمینه کمک شود. ستاد و دولت به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند. بدون مشارکت مردم، خانواده ها و سازمان های مردم نهاد، ساماندهی در این حوزه بسیار دشوار است و باید تلاش کرد تا اقدامات به درستی در مقابل دیدگان مردم منعکس شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مومنی اظهار امیدواری کرد: در سال آینده بتوانیم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و دولت انقلابی و مردمی و خط مشی این ستاد گام های بلندی برداریم.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا