بین المللیبرترینهای کسب و کار

آشنایی با قوانین اقامت ترکیه 2022

اقامت ترکیه و قوانین 2022 ترکیه برای اقامت و شهروندی ترکیه

اقامت ترکیه

اقامت ترکیه، اگر شما دارای پاسپورت ایرانی میباشید میتوانید در طول یک سال، 6 ماه در ترکیه ساکن باشید، در ابتدا 90 روز سپس 90 روز از کشور ترکیه خارج بوده و دوباره 90 روز به ترکیه سفر کنید. هنگامی که به ترکیه سفر کردید در ابتدا از طریق پاسپورت به شما حق اقامت نود روزه در ترکیه داده میشود شما میتوانید در طی این 90 روز، برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کنید.

قانون جدید اقامت ترکیه 2022

با توجه به قانون جدید ترکیه در سال 2022 اقامت توریستی از روی اجاره ملک تمدید نخواهد شده همچنین اقامت با خرید ملک در مطقه ی فاتیح و اسنیورت نیز داده نخواهد شد.

مراحل دریافت اقامت ترکیه

شما باید در ابتدا  به وبسایت  https://e-ikamet.goc.gov.tr/Ikamet/IstenenBelgeler  مراجعه کنید، با بارگزاری اطلاعات پاسپورت، اطلاعات شخصی، آدرس محل اقامت شما در ترکیه، شماره تلفن همراه ترکیه و بیمه نامه ترکیه را در این وبسایت برای گرفتن وقت راندوو اقدام کنید. پس از اتمام راندوو الکترونیکی از این وبسایت، به شماره تلفن ترکیه ای که وارد کرده اید زمان راندوو ( زمان مصاحبه شما در اداره امنیت منطقه ای که در هنگام پر کردن فرم انتخاب کرده بودید همراه با ساعت و تاریخ دقیق) ارسال می شود.

همچنین در برگه راندووو که باید حتما از طریق همین سایت کپی آن را دریافت کنید مبلغی مبنی بر هزینه مالیاتی و هزینه کارت نوشته میشود که این مبلغ را باید در اداره مالیات پرداخت کرده و حتما حتما قبض آن را به اداره مهاجرت در روز مصاحبه ( راندوو ) برای دریافت اقامت ترکیه ارائه دهید. در صفحه اول برگه راندوو شما نیز مدارک لازم مبنب بر نوع اقامتی که شما برای آن درخوات داده اید ارائه داده شده است.

مدارک لازم برای اخذ اقامت ترکیه

  1. اصل و کپی پاسپورت * کپی از صحفات اول و مهر ورود و خروج*
  2. برگه رانددو *صفحه آخر در بخش امضا حتما امضا خودکنید*
  3. برگه تعیین مکان اقامت

* اگر در هتل اقامت دارد این برگه را از مدریت هتل دریافت کنید

* در صورت اجاره ملک در ترکیه، سند اجاره راباید در اداره نوتر تایید کنید

  1. مقبوض پرداخت شده در اداره مالیات ( از مهم ترین مدارک برای اخذ اقامت ترکیه میباشد)
  2. بر طبق نوع درخواست اقامت ترکیه شما، مدارک دیگر نیز از شما خواسته میشود برای مثال برای دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک، سند تاپو، تاپو دوام بلپسی و شماره نومارتاژ اط جمله مهم ترین مدراک میباشد که در روز مصاحبه باید همراه خود داشته باشد.

به یاد داشته باشید شما با خرید ملک در ترکیه از طریق شرکت املاک MELARES، تمامی مراحل اقامت ترکیه و شهروندی خود را میتوانید به راحتی و کاملا رایگان  با پشتیبانی وکیل رسمی شرکت به دست آورید.

انواع اقامت ترکیه

1- اقامت ترکیه کوتاه مدت

2- اقامت ترکیه خانوادگی

3- اقامت ترکیه دانشجویی

4- اقامت بلند مدت ترکیه

5 – اقامت از طریق خرید ملک ، حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اقامت وچود ندارد، فرد با هر قیمتی که ملک را خریداری کرده باشد میتوانید برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال خود درخواست اقامت ترکیه با خرید ملک را ارائه دهد، در این مورد ارائه سند الزامی است.

برای دریافت نتیجه اقامت ترکیه باید چه کنم؟

در روز مصاحبه شما در اداره مهاجرت ترکیه، به شما برگه ای مبنی بر رائه پرونده شما به اداره مهاجرت با امضا به همراه کد داده می شود، شما باید به طور نرمال تا 90 روز برای دریافت جواب و آمدن کیملیک، کارت اقامت، به آدرستان منتظر بمانید، معمولا زود تر از 90 روز نتیجه تصمیم گیری درباره اقامت شما توسط اداره مهاجرت به شکل مسیج به شماره تماسی که در حین راندوو ارائه داده بودید، ارسال می شود، در غیر این صورت شما میتوانید برای دریافت نتیجه اقامت خود

  1. با مراجعه مستقیم خود به اداره مهاجرت استان خود، اگر در استانبول هستید اداره مهاجرت کومکاپی با به همراه داشتن برگه امضا شده توسط مامور از نتیجه اقامت ترکیه خود مطلع شوید
  2. با مراجعه به وبسایت اداره مهاجرت بخش که در بالا توضیح داده شده است، با وارد کردن اطلاعات پاسپورت و شماره راندوو خود از نتیجه اداره گوچ ترکیه درباره ی پرونده اقامت خود مطلع شوید.
  3. در انتها برای کسب نتیجه اقامت خود میتوانید با شماره 157 در ترکیه و در ایران با شماره 312 157 11 22 90+ تماس بپیرید، این شماره که مربوط به مرکز اطلاع رسانی اتباع خارجی (YİMER) میباشد، با کسب اطلاعاتی از قبیل شماره پرونده، پاسپورت و سوالات متععد دیپر اطلاعات لازم را درباره ی وضعیت اقامت شما در اختیارتان قرار خواهد داد، این مرکز اطلاع رسانی به هفت زبان دنیا از جمله فارسی صحبت می کنند.

حق ورود و خروج 15 روزه از ترکیه

-گواهی مراجعه برای اجازه اقامت، هنگامی که تبعه خارجی اولین مراجعه خود را از طریق سیستم اقامت الکترونیک انجام داد و در تاریخ و ساعت تعیین شده برای ملاقات حاضر گردید و مراجعه وی در اداره مهاجرت استانی تکمیل گردید، تنظیم خواهد گردید.

-گواهی مراجعه برای اجازه اقامت، در صورتی که فرد خارجی مراجعه کننده برای تمدید اجازه اقامت، مراجعه خود را از طریق سیستم اقامت الکترونیک تکمیل نمود، از سوی سیستم داده خواهد شد.

فرد خارجی با در دست داشتن “گواهی مراجعه برای اجازه اقامت” که از سوی اداره تائید گردیده است، همراه با قبض پرداخت هزینه ها، به شرط بازگشت ظرف 15 روز، می تواند از کشور خارج شود. اما در صورتی که بیش از 15 روز در خارج از کشور اقامت نماید، برای فرد خارجی در ورود مجدد وی مقررات ویزا اعمال خواهد گردید.

تضمینی ترین و بهترین نوع اقامت ترکیه / اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه

بهترین و تضمینی ترین نوع اقامت در ترکیه، اقامت ترکیه از طریق خرید ملک میباشد، اگر در ترکیه ملکی را خریداری کنید، میتوانید با ارائه سند ملک برای دریافت اقامت ترکیه با خرید ملک اقدام کنید.  برای گرفتن اقامت با خرید ملک در ترکیه هیچ محدودیت قیمت و متراژی وجود ندارد، تنها ارائه سند بدون ایپوتک الزامی است.

این نوع اقامت ترکیه از بهترین و آسان ترین نوع اقامت ها میباشد که با تمدید 5 ساله آن میتوانید برای شهروندی برای خودف همسر و فرزندان زیر 18 سال خود اقدام کنید.

اگر ملکی که خریداری کرده اید ارزش 250.000 دلار و یا معادل آن به لیر باشد علاوه بر اقامت ترکیه میتوانید برای شهروندی ترکیه و پاسپورت ترکیه به راحتی اقدام کنید.

اقامت کوتاه مدت / اقامت توریستی ترکیه

در نوع اقامت توریستی، اداره مهاجرت به اتباع خارجی با رائه پاسپورت با اعتبار بیش از یک سال، ابراز برگه ای معتبر مبنی بر محل اقامت فرد، اگر در هتل اقامت دارد از مسولین هتل در ترکیه گرفته می شود و اگر ملکی را اجاره کرده باشد، با تایید سند ملک در نوتر و ثبت |آدرس خود در اداره نفوس ترکیه؛ برگه ای به نام برگه  Yerlesim Belgesi را ارائه خو.اهد داد،

همچنین کپی از آخرین مهر وردو فرد به ترکیه، بیمه سلامت معتبر از نظر اداره گوچ، 4 قطعه عکس بیومتریک و قبض پرداخت هزینه های مالیات و کارت اقامت در ترکیه به اداره مهاجرت میتوانند به مدت یک سال الی 2 سال اقامت توریستس ترکیه را اخذ کنند، این نوع اقامت معمولا تمدید آتن بسیار دشوار و یا غیر ممکن می باشد.

اقامت ترکیه / اقامت بلند مدت ترکیه / اقامت دائم

اخذ اقامت بلند مدت ترکیه، یکی از بهترین انواع از اقامت ترکیه میباشد.

در ماده 42 الی 45 قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی به شماره 6458، مقررات اجازه اقامت بلند مدت تنظیم گردیده است. همچنین در ماده 40 و 43 آئین نامه اجرائی قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی، مقررات اجازه اقامت بلند مدت تنظیم گردیده است.

برای کدام اتباع خارجی اجازه اقامت بلند مدت ترکیه تنظیم می گردد؟  / اقامت ترکیه

– به اتباع خارجی که که در ترکیه برای مدت حداقل هشت سال بدون وقفه با اجازه اقامت ترکیه، اقامت داشته اند و یا دارای شروط تعیین شده از سوی وزارت خانه باشند، با تائید وزارت خانه می تواند از سوی استانداری ها برای آنها اجازه اقامت بلند مدت صادر گردد.

– برای پناهجویان، پناهجویان مشروط و دارندگان وضعیت حفاظت ثانوی، اجازه اقامت بشردوستانه وحمایت موقت حق مراجعه جهت اجازه اقامت بلند مدت ترکیه تعیین نگردیده است.

اجازه اقامت بلند مدت ترکیه برای مدت های چند ساله قابل تنظیم می باشد؟

همان طور که گفته شد، یکی از بهترین نوع از اقامت ترکیه ، اقامت بلند مدت میباشد زیرا اجازه اقامت بلند مدت ترکیه به صورت نامحدود تنظیم می گردد.

شروط لازم برای اجازه اقامت بلند مدت ترکیه چیست؟  / اقامت ترکیه

برای تنظیم اجازه اقامت بلند مدت ترکیه اتباع خارجی باید دارای شروط ذکر شده در ماده 43 قانون باشند.

– دریافت مداوم و بدون وقفه اقامت ترکیه به مدت 8 سال، اقامت در ترکیه برای مدت هشت سال بدون وقفه با اجازه اقامت (در محاسبه هشت سال بدون وقفه، بر اساس ماده 38 قانون مدت زمانی که با اجازه اقامت دانشجویی حضور داشته نصف و الباقی اجازه های اقامت به طور کامل حساب خواهد گردید)،

– عدم دریافت کمک های اجتماعی در سه سال اخیر،

– داشتن درآمد منظم و مکفی که گذران زندگی خود و خانواده وی (در صورت وجود) را تامین نماید،

– داشتن بیمه بهداشت و درمان معتبر مناسب برای اقامت ترکیه

– نباید فرد خارجی به عنوان تهدیدی برای نظم عمومی و امنیت عمومی به شمار آید (به غیر از اتباع خارجی که سازمان سیاست های مهاجرت مناسب بداند)

مدارک لازم برای زمان مصاحبه برای دریافت اقامت بلند مدت ترکیه چیست؟  / اقامت ترکیه

    1- فرم تکمیل شده درخواست اجازه اقامت ترکیه (پرینت رنگی)

    2- فتوکپی و اصل پاسپورت و یا هر مدرک معتبر جایگزین آن

    3- 4 عدد عکس بیومتریک ( عکسی که در 6 ماه اخیر گرفته شده است)

    4- گواهی تمکن مالی

    5- کپی رنگی از بیمه نامه به همراه مهر و امضا برای دریافت اقامت بلند مدت ترکیه

    6- برگه عدم سوء پیشینه از دادگاه ترکیه

    7- در سه سال گذشته از کمک های اجتماعی برای پرداخت هزینه های زندگی خود در ترکیه استفاده نکرده باشد

    8- فتوکپی از پشت و رو کیملیک های دریافت شده دز ۸ سال و یا اصل آن ها

    9- برگه رسمی از آدرس اقامت شما در ترکیه

    10- برگه روز شمار در جهت تایید داشتن 8 سال اقامت بدون وقفه در ترکیه

با دریافت اجازه اقامت بلند مدت ترکیه از چه حقوق هایی برخوردار میشوید؟

    از تمامی حقوق مربوط به تامین اجتماعی، همانند شهروندان ترکیه به غیر از حق انتخاب و انتخاب شدن (شرکت در رای گیری) ، اشتغال به عنوان مامور دولت ، واردات خودرو به صورت معاف و مقررات درج شده در قانون ویژه برخوردار خواهند شد.

دلایل رد، ابطال و عدم تمدید اجازه اقامت بلند مدت ترکیه چیست؟ / رد شدن اقامت ترکیه

به یاد داشته باشید در صورت رد شدن اقامت ترکیه شما میتوانید در مدت 15 روز از روزی که به شما ابلاغ شده است، به نتیجه درخواست اقامت خود اعتراض بزنید، سعی کنید در هنگام نوشتن اعتراض به دلیل رد شدن اقامت ترکیه، مدارک کاملی در دست داشته باشید.

اگر با رد شدن اقامت ترکیه روبه رو شدید، باید کشور ترکیه را ترک کنید، در مرز از شما جریمه به تعداد روز هایی که بدون اقامت در ترکیه مانده اید، دریافت می کنند، اگر این جریمه ها را پرداخت کنید معمولا به مدت 3 الی 6 ماه به شما حق ورود به خاک ترکیه را نخواهند داد، این جزا به نسبت مدت ماندن فرد به صورت غیر قانونی در خاک ترکیه متفاوت میباشدف اما اگر هنگام خروج از ترکیه جریمه خود را پر داخت نکنید، حدود یک سال ممنوعیت ورود به ترکیه به شما داده خواهد شد.

– در صورتی که فرد برای نظم عمومی و امنیت عمومی تهدیدی جدی به شمار آید،

– در صورتی که به غیر از مسائلی مانند سلامتی، آموزش و خدمت اجباری در کشور خود، بنابر دلایل دیگر برای مدت بیش از یک سال خارج از ترکیه باشد،

در این شرایط اجازه اقامت بلند مدت ترکیه باطل خواهد گردید.

باطل نمودن اجازه اقامت بلند مدت ترکیه از سوی استانداری های انجام می گیرد.

مراجعه مجدد اتباع خارجی که اجازه اقامت  ترکیه آنها باطل گردیده است.

مراجعه مجدد برای اجازه اقامت بلند مدت ترکیه که باطل گردیده است، در خارج از کشور از طریق کنسولگری ها، در داخل کشور نیز از طریق استانداری استانی که فرد خارجی در آن اقامت دارد و یا بر اساس اصول مراجعه که از سوی اداره کل تعیین گردیده است انجام خواهد گرفت.

در مراجعات مجدد، شرط هشت سال اقامت بدون وقفه با اجازه اقامت در ترکیه دوباره خواسته نخواهد شد، مراجعات با اولویت ارزیابی خواهد گردید و حداکثر ظرف یک ماه نتیجه آن اعلام خواهد گردید.

اتباع خارجی که اجازه اقامت بلند مدت ترکیه آنها به دلیل اقامت بی وقفه بیش از یکسال در خارج از ترکیه به علت مسائلی غیر از سلامتی، آموزش و خدمت و وظیفه اجباری در کشور خود، باطل گردیده باشد، برای کسب این اجازه اقامت می توانند دوباره مراجعه نمایند.

کسب شهروندی ترکیه از طریق اقامت بلند مدت ترکیه  / کسب شهروندی از طریق اقامت ترکیه

اگر در حین دریافت اقامت ترکیه ، یکی از راه هایی مانند سرمایه گذاری ثابت به ارزش حداقل 500.000 دلار آمریکا و تایید وزارت صنعت و فنآوری، خریداری چندگانه ملک غیر منقول به ارزش حداقل 250.000 دلار آمریکا به قید ممنوع بودن فروش تا مدت 3 سال و یا تنظیم قرارداد دفاتر اسناد رسمی در خصوص پیش خرید واحدهای مسکونی به ارزش 250.000 دلار آمریکا و یا معادل آن در ارزهای دیگر از جمله راههای آن می باشد.

همچنین معادل آن در لیر ترکیه، به قید ممنوع بودن انتقال آن تا مدت 3 سال، تایید شده توسط وزارت محیط زیست و شهرسازی، ایجاد کردن فرصت شغلی حداقل برای 50 نفرتایید شده توسط وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی، حداقل معادل 500.000 دلار آمریکا و یا معادل آن در ارزهای دیگر ویا معادل آن در لیر ترکیه را به مدت 3 سال در بانک های ترکیه سپرده گذاری کردن و تایید از طرف سازمان بانکداری، با شرط خریداری سهم مشارکت سهام صندوق سرمایه گذاری امالک یا سهم مشارکت سهام صندوق سرمایه گذاری سرمایه به ارزش حداقل 500.000 دلار تایید شده توسط هیئت مدیره بازار سرمایه، دلار آمریکا وعدم فروش آن برای مدت سه سال خریداری کردن حداقل معادل 500.000 دلار آمریکا آن توسط وزارت خزانه داری و دارایی، با در از بدهی های دولتی برای مدت 3 سال و تثبیت شهروندی استثنایی را انجام داده باشید میتوانید برای شهروندی ترکیه درخواست بدهید.

اقامت ترکیه 2022 (راهنمای کامل)

اقامت ترکیه 2022 موضوعی است که شاید بسیاری از شما در مورد آن سوال داشته باشید. سوالاتی مانند شرایط اخذ اقامت ، راه های گرفتن اقامت ، هزینه اقامت ، مزایای اقامت ترکیه چیست؟ و سوالاتی از این دست که به تمامی آنها در این مقاله  پاسخ جامع و کامل داده میشود.

توجه داشته باشید که شما می توانید برای امور مهاجرت به ترکیه، اقامت، شهروندی، خرید ملک و هر موضوع مرتبط با ترکیه می توانید از مشاوران ما از روش های زیر کمک بگیرید.

تفاوت اقامت با شهروندی در ترکیه چیست؟

اقامت و شهروندی ترکیه دو موضوعی است که خیلی ها تفاوتش را نمی دانند و ما هم بهتر دیدیم قبل از ادامه مقاله ابتدا تفاوت اقامت و شهروندی را برای شما توضیح دهیم.

اقامت به چه معناست؟

اقامت به معنی ماندن در جایی است. اگر شما قرار است مدت زیادی در ترکیه بمانید، باید اقامت ترکیه را دریافت کنید. اقامت ترکیه باید تمدید شود. با دریافت ویزای تحصیلی، خرید ملک، اجاره ملک، ثبت شرکت، سرمایه گذاری و پیشنهاد کاری، می توانید اقامت موقت ترکیه را دریافت کنید. که در ادامه مقاله به تمامی این موارد پرداخت می شود.

اقامت موقت ترکیه یک ساله است و باید هر سال تمدید شود و بعد از 5 سال می توانید اقامت دائم ترکیه را بگیرید.

تابعیت یا شهروندی در ترکیه به چه معناست؟

در مسئله تابعیت، شما رسما یک شهروند ترکیه به حساب می آیید و از مزایای شهروندی بهره مند می شوید. و مزایا و البته مشکلاتی دارد از جمله اینکه :

  • حق رای خواهید داشت.
  • برای کار به دریافت مجوز احتیاجی ندارید.
  • حقوق و مزایای بازنشستگی شامل حالتان خواهد شد.
  • برای شما، شناسنامه، پاسپورت و کارت ملی صادر می شود.
  • می توانید سیم کارت دائمی به اسم خودتان تهیه کنید و از مزایای بانک زیادی بهره ببرید.
  • اگر قرار است به عنوان شهروند ترکیه حساب شوید باید به زبان ترکی صحبت کنید.
  • همچنین مردان در بازه سنی 21 الی 38 سال، چنانچه در کشور خود دوره خدمت سربازی را نگذرانده باشند، باید خدمت سربازی را در ترکیه بگذرانند.

در مقاله فرق اقامت دائم و شهروندی ترکیه در این باره بیشتر بخوانید.

مزایای اقامت ترکیه

اقامت ترکیه  طرفداران زیادی دارد. آب و هوای دریایی، پیشرفت اقتصادی، داشتن مناطق دیدنی بسیار و چشم انداز شغلی خوب از جمله دلایل مهاجرت به این کشور هستند. همچنین اخذ شهروندی ترکیه مزایایی چون ،قرار گرفتن در بین کشورهای اروپایی را دارد.

مزایای مهاجرت به ترکیه

  • نزدیکی فرهنگ ایران و ترکیه
  • قرار گرفتن در بین کشورهای اروپایی
  • نزدیکی به ایران از لحاظ مسافت
  • ایرانیان برای ورود به ترکیه نیاز به ویزا ندارند.
  • قرار گرفتن در بین کشورهای اروپایی
  • آب و هوای بسیار خوب
  • هزینه های زندگی کمی از ایران پایین تر است.

توجه کنید که ترکیه علی رغم اروپایی بودن هنوز عضو رسمی و پذیرفته شده اتحادیه اروپا محسوب نمی شود.

مزایا و معایب اقامت ترکیه

  • در اقامت دانشجویی و توریستی (که در ادامه توضیح داده می شود) اجازه کار را نخواهید داشت.
  • هیچ اجباری برای یادگیری زبات ترکی ندارید.
  • در اقامت دائم احتیاجی به تمدید مجوز اقامت نخواهید داشت.
  • هیچ اجباری هم برای گذراندن دوره سربازی در اقامت نیست.
  • عدم تعلق حقوق و مزایای بازنشستگی از معایب اقامت ترکیه است.
  • همچنین حق رای یا خروج بیشتر از یک سال کشور را نخواهید داشت.

شرایط گرفتن اقامت ترکیه

بطوز کلی شرایط گرفتن اقامت ترکیه به شرایط شما بستگی دارد. این که چقدر سرمایه دارید، چقدر تحصیلات دارید، چقدر سابقه کار دارید و هدفتان از مهاجرت چیست. همگی در ایجاد شرایط نقش دارندو شما باید اول به هدف و برنامه خود نگاه کنید و سپس شرایط را محیا کنید. زیرا هر راهی مدارک و شرایط خاص خودش را دارد. حتی بازه زمانی راه های اخذ اقامت با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به توضیح انواع اقامت در این کشور می پردازیم تا شرایط گرفتن اقامت ترکیه را بهتر بشناسید.

انواع اقامت ترکیه(روش های اخذ اقامت ترکیه)

نخست باید از خود بپرسید دقیقا برای چه هدفی می خواهید اقامت را دریافت کنید؟ برای تحصیل؟ کار یا استفاده از خدمات بانکی بدون محدودیت؟ شاید هم برای یک زندگی راحت به به ترکیه مهاجرت می کنید. در هر صورت، برای هر هدفی راهی متفاوت وجود دارد. اگر تخصصی ندارید، یاد بگیرید. سپس تحقیق کنید و ببینید کدام یک از روش های مهاجرت به ترکیه برای شما مناسب است.

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

خرید ملک در ترکیه یکی از بهترین روش ها برای اخذ اقامت و شهروندی ترکیه می باشد. شما با خرید ملک به هر مبلغی می توانید اقامت یک ساله ترکیه را بگیرید. چنانچه ملک مذکور بعد از یک سال همچنان به نام شما باشد می توانید مجدد اقامت خود را تمدید کنید و اگر این کار را تا 5 سال انجام دهید می توانید اقامت دائم ترکیه را بگیرید.

همچنین شما با خرید ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار آمریکا، می توانید اقدام به اخذ شهروندی ترکیه بکنید. البته نباید تا ۳ سال اقدام به فروش ملک بکنید.

در روشی دیگر شما ملکی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار آمریکا را خریداری می کنید. در این روش دیگر محدویت ممنوعیت فروش ملک تا ۳ سال برایتان وجود نخواهد داشت.

باید در نظر داشته باشید که در صورت پیش خرید ملک در حال ساخت ، اجازه خرید ملک به صورت قسطی را دارید اما دیگر امکان گرفتن وام بر روی خرید ملک را ندارید.

اگر تمایل دارید در مورد خرید ملک در ترکیه بیشتر بدانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

خرید ملک در ترکیه

شرایط کلی اخذ اقامت با خرید ملک

  • خرید ملک در مناطق تعیین شده توسط دولت ترکیه (ملک شما نباید در اطراف زمین های نظامی یا نقاط استراتژیک باشد.)
  • واگذاری ملک به غیر به مدت ۳ سال پیاپی غیر مجاز است.
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست اقامت و تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک
  • ارائه پاسپورت یا سندی که وضعیت تابعیت سرمایه گذار را معلوم کند .
  • ارائه شهود و گواهی که وضعیت مدنی متقاضی را معلوم کند.
  • ارائه رسید برای پرداخت کامل مالیات و دیگر هزینه های اضافی به وزارت دارایی کشور ترکیه

در مقاله اقامت ترکیه با خرید ملک در این باره بیشتر بخوانید.

تیم ما در تمام موارد فوق در کنار شماست و می توانید از کارشناسان و مشاوران در مورد اقامت ترکیه با خرید ملک راهنمایی دقیق بگیرید.

اقامت ترکیه با خرید ملک ارزان

یکی از موضوعات متداولی که شما عزیزان در مشاوره ها با ما درمیان میگذارید این است که از منابع دیگر به شما گفتند که با 150000 لیر هم میتوانید در ترکیه خانه بخرید ؛ واقعیت این است که اگر با این سطح قیمت قصد خرید داشته باشید، باید بدانید که قطعا حق انتخاب لوکیشن مطلوبی را نخواهید داشت و این یعنی محدودیت در پیشرفت و پذیرش ریسک بالا در سرمایه گذاری .

و همچنین :

منطقه ضعیف ، کمبود امکانات ، ازدیاد جمعیت، عدم استاندارد کافی در ساخت ، به روز نبودن منازل، دوری از مسیرهای اصلی و ریسک بالا درسرمایه گذاری، همگی عواملی هستند که باید از آنها اجتناب کرد تا خریدی براتون اتفاق بیافتد که براتون سودمند باشد، نه اینکه سرمایه شما را به رکود ببرد و خودتون رو بجایی ببرد که در شان شما نیست .

به خاطر ریسک بالایی که در این نوع خرید ملک وجود دارد، اکیدا توصیه میکند که دست نگه دارید و سرمایتون رو تلف نکنید تا در یک شرایط و موقعیت بهتر اقدام به خریدی کنید که شما رو به سود برساند .

پیشنهاد می کنم برای اطلاعات بیشتر ویدئوی زیر را ببینید.

اقامت ترکیه از طریق  اجاره ملک در ترکیه

اقامت ترکیه با اجاره خانه هم امکان پذیر است به این صورت که شما پس از اجاره ملک می توانید برای اخذ اقامت یک ساله اقدام کنید. اجاره نامه باید به صورت دقیق و قانونی انجام شده و در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد تا اداره امنیت ترکیه بتواند آن را استعلام کند.

توجه کنید که اقامت ترکیه با اجاره خانه فقط یک سال است و قابل تمدید نمی باشد. مگر اینکه شما در این مدت ملکی خریداری کرده و یا کاری پیدا کرده باشید و یا روش های دیگر اقامت که در همین مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است.

نکته : هیچ محدودیتی برای میزان اجاره خانه شما وجود ندارد؛ تنها موردی که وجود دارد این است که در ترکیه معمولا به خارجی ها (به همه خارجی ها نه فقط ایرانی ها) به سختی خانه اجاره می دهند. مگر اینکه شما ضامن یا معرفی داشته باشید و یا اینکه اجاره خانه راشش ماه یا یک سال قبل یکجا پرداخت کنید تا به شما خانه اجاره دهند.

تماشای این ویدئو در مورد اقامت از طریق اجاره ملک برای شما کمک کننده هست.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله اقامت ترکیه با اجاره خانه زیر مراجعه کنید.

اقامت ترکیه از طریق کار

یکی از روش های گرفتن اقامت ترکیه از طریق کار می باشد. به منظور مهاجرت کاری ترکیه و اقامت از طریق کار  در این کشور شما باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید.

    باید از یک کارفرمای ترک پیشنهاد کار داشته باشید.

    شهروندان خارجی که کارت اقامت دارند می توانند در ترکیه کار مورد نظر خود با توجه به تخصصشان را جست و جو کنند.( از آنجا که شهروندان ایرانی می توانند بدون ویزا به ترکیه سفر کنند و شهروندان ایرانی به دلیل امکان سفر بدون‌ ویزا به ترکیه تا ۹۰ روز می توانند در اداره های کاریابب ترکیه به صورت حضوری مراجعه کنند و با توجه به تخصص خود به دنبال کار بگردند و یا از داخل ایران با بررسی سایت های کاریابی ترکیه اقدام به جست و جوی کار مورد نظر خود کنند و بعد از پیدا کردن و هماهنگی با کارفرما به ترکیه سفر کنند و مراحل قانونی آن را طی کنند.)

بعد از اینکه شما کار خود را پیدا کردید و با کارفرما به توافق زسیدید، کارفرما باید جذب نیروی خارجی را در سایت وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه ثبت کند و سپس شخص جویای کار تا 90 روز وقت دادر درخواست خود را به همراه مدارکش به سفارت یا سرکنسولگری ترکیه تحویل بدهد تا ویزای کاری ترکیه را بتواند دریافت کند.

نکته مهم در مورد اخذ اقامت از طریق کار

یکی از مهم ترین نکاتی که شما اگر از این طریق کار قصد اقامت ترکیه را دارید این است که داشتن تخصصی مهم ترین نکته است. و اگر تخصصی ندارید این روش برای شما مناسب نیست. و باید به دنبال یادگیری تخصص هایی باشید که در کشور ترکیه مورد نیاز است.

همچنین دانستن زبان انگلیسی و زبان ترکی یک امتیاز بسیار مهم برای شما محسوب می شود.

میانگین حقوق در کشور ترکیه  برای کارگران بین المللی معمولاً از ۳۵،۰۰۰ تا ۱۰۵،۰۰۰ دلار متغیر است.

مشاغل مورد نیاز در ترکیه

کارهای مرتبط با ساخت و ساز               فناوری اطلاعات     خودرو سازی

فست فودها و غذاهای بسته بندی شده     نساجی     محیط زیست

مواد شیمیایی           گردشگری               کشاورزی و صادرات فندق

فروشگاه‌های الکترونیک و لوازم خانگی               شرکت تولید پتروشیمی           خدمات مشاوره مالی

دفتر مشاوره تغییر کسب و کار               خدمات پذیرایی تخصصی برای صنعت حمل و نقل هوایی  شرکت خدمات نظافتی

برای اطلاعات بیشتر  مقاله  اقامت ترکیه از طریق کار  را مطاله کنید.

اقامت ترکیه از طریق تحصیل

تحصیل در ترکیه از بهترین و کم هزینه ترین راه های مهاجرت به ترکیه است.  نظام آموزشی ترکیه بر اساس روش فرآیند بولونیا است. تحصیل در این کشور زیر نظارت وزارت آموزش و پرورش ملی است و بیشتر دولتی می باشد.

تحصیل در دوره پیش دبستانی تا 6 سالگی، دبستان از 6 تا 14 سال به صورت اجباری و رایگان، از 14 تا 18 سال در دبیرستان و هنرستان و در آخر از 18 سال به بالا در دانشگاه و کالج ممکن است. تحصیل در ترکیه در مقطع فوق دیپلم فنی 2 ساله، لیسانس 4 ساله، فوق لیسانس 2 ساله و دکترا 3 تا 5 ساله است و زیر نظر اداره آموزش عالی ترکیه (YOK) برگزار خواهد شد.

دبیرستان ها در ترکیه به 6 گروه عمومی (Duz Liseleri)، هنرستان (Meslek Lisereli)، آناتولی (Anadolu Lisereli )، ویژه (Super Lisereli)، علوم و فنون (Fen Lisereli) و مدارس خصوصی (Ozel Lisereli) رده بندی می شوند.

نکته در مورد اقامت تحصیلی در ترکیه :

تحصیل در ترکیه به تنهایی منجر به اقامت و تابعیت ترکیه نمی شود و فقط زمینه را برای اقامت و تابعیت این کشور فراهم می کند. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی باید چند سال در این کشور کار کند و مالیات پرداخت کنند تا موفق به اخذ اقامت دائم ترکیه  شود.

رشته های پرطرفدار در ترکیه شامل موارد زیر است :

  • مهندسی صنعتی
  • روابط بین الملل
  • طراحی گرافیک
  • زبان و ادبیات ترکی، طراحی صنعتی
  • عمران
  • ریاضیات
  • مدیریت بازرگانی
  • بیوتکنولوژی
  • انرژی اتمی
  • مهندسی IT
  • کشاورزی و جنگلداری
  • پزشکی
  • زمین شناسی

هزینه اقامت ترکیه از طریق تحصیل

می توان گفت میانگین هزینه اقامت ترکیه از راه تحصیل در دانشگاه های دولتی بین 500 تا 2،200 دلار، دانشگاه های خصوصی از 4،000 تا 20،000 دلار و دانشگاه های علوم پزشکی از 15،000 تا 25،000 دلار است.

آزمون ورودی دانشگاه های بین المللی شامل زبان انگلیسی، امتحان ریاضی، مهارت های حل مسئله و تفکر تحلیلی است. پس باید خودتان را در این رشته ها تقویت کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله دریافت اقامت ترکیه  از طریق تحصیل را در لینک زیر مطالعه کنید.

در مقاله اقامت ترکیه از طریق تحصیل در این مورد بیشتر بخوانید.

اقامت ترکیه از طریق ازدواج

اقامت در ترکیه از طریق ازدواج با یک شهروند ترکیه یکی از راه های مهاجرت به ترکیه است. متقضاییان باید بالای 18 سال سن داشته باشند. در این روش زوجین باید 3 سال از زندگی مشترکشان بگذرد تا بتوانند برای اقامت دائم ترکیه از طریق ازدواج  درخواست کنند.

البته باید اثبات کنند که در این مدت با هم زندگی کرده اند و تمکن مالی برای اداره زندگی مشترکشان و همچنین حداقل مسکن مورد نیاز برای زندگی را دارند. همچنین زوجین نباید مسئله امنیتی داشته باشند. اگر 5 سال از زندگی مشترکشان بگذرد می توانند برای درخواست پاسپورت و شهروندی ترکیه اقدام کنند.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله اقامت ترکیه از طریق ازدواج مراجعه کنید.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری یکی از بهترین روش های گرفتن اقامت است و بر اساس قوانین ترکیه می تواند منجر به شهروندی و تابعیت ترکیه شود. در این روش شما از طریق با سرمایه گذاری در ابن کشور می توانید برای خود و خانواده خود تابعیت ترکیه را بگیرید. منظور از خانواده شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ است.

همچنین  حداقل شرایط مورد نیاز برای سرمایه گذاری در ترکیه داشتن حداقل ۱۸ سال تمام و داشتن طرح توجیه اقتصادی می باشد.

زمینه های سرمایه گذاری در ترکیه

خرید ملک، ثبت شرکت، سرمایه گذاری از طریق سپرده بانکی، سرمایه گذاری از طریق خرید سهام،سرمایه گذاری  از طریق خرید اوراق قرضه دولت، سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه گذار در املاک

خرید ملک در ترکیه یکی از بهترین روش ها برای سرمایه گذاری در ترکیه می باشدو می تواند منجر با اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه شود.

در مقاله سرمایه گذاری در ترکیه در این باره بیشتر بخوانید.

اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

یکی از متداول ترین روش ها برای اخذ اقامت ترکیه ثبت شرکت می باشد. از آنجا که هزینه ثبت شرکت در ترکیه نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است و مالیات  پرداختی برا آن هم بسیار کم است بسیار از افراد ترغیب می شوند که در ترکیه اقدام به ثبت شرکت کنند.

ویدئوی زیر می تواند در این خصوص به شما کمک کند.

اقامت از طریق تولد فرزند در ترکیه

اقامت ترکیه از طریق تولد شرایط خاصی دارد. چون این کشور قوانین خاصی پیروی می کند و جزء کشورهای تابع اصل خون محسوب می شود. به این معنی که تولد فرزندان شهروندان غیر ترکیه ای منجر به اقامت و تابعیت آنها نمی شود مگر اینکه حداقل یکی از والدین ترک تبار باشد، که بتواند برای فرزند خود تقاضای اقامت و شهروندی ترکیه را بکند. اخذ اقامت برای فرزند به معنی اخذ اقامت والدین نیست و حقی بری والدین به وجود نمی آورد.

اگر کودکی از والدین غیر ترک در ترکیه به دنیا بیاید به طور قانونی 6 ماه اقامت ترکیه شامل فرزند و والدین می شود و در این مدت  والدین می توانند برای روش های دیگر اقامت اقدام کنند. همچنین فرزند تا 18 سالگی نمی تواند تقاضای تابعیت و شهروندی ترکیه را بکند.

همچنین شهروندان ترکیه ای در صورت قبولی فرزند خواندگی یک غیر ترکیه ای زیر ۱۸ سال می توانند برای آن کودک درخواست اقامت و تابعیت ترکیه نمایند. به شرط اینکه یک سری شرایط مثل تمکن مالی و … را داشته باشد.

در مقاله  اقامت از طریق تولد فرزند در ترکیه  در این مورد بیشتر بخوانید.

اقامت ترکیه از طریق پناهندگی

موسسه ما هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی ارائه نمی کند. اقامت و اخذ پاسپورت ترکیه از طریق پناهندگی را ما صرفاً به دلیل آگاه کردن شما عزیزان به عواقب و خطرات این راه مهاجرت توضیح می دهیم.

به چه کسی پناهنده می گویند؟

پناهنده به کسی می گویند که به دلایل عقیدتی، سیاسی، دیدگاه و طرز فکر، نژادی نمی تواند در کشور خود زندگی کند و شرایط زندگی برای او دشوار می شود و در خطر آزارآ اذیت، شکنجه و حتی مرگ قرار دارد و به همین دلایل اقدام به خروج از کشور خود را می کند.

بر اساس مفاد کنوانسیون ژنو کشوری که پناهجو به آن پنا می برد باید حدااقل امکانات مورد نیاز برای زندگی را برای او فراهم کند.

مشکلات پناهندگی

فرآیند پذیرش پناهنده برای کشورهای مختلف بار هزینه ای برای دولت دارد به همین دلیل بسیاری از کشورها با سخت کردن شرایط پذیرش پناهنده سعی می کنند تا جای ممکن از پذیرش پناهنده جلوگیری کنند.

در روش مهاجرت از طریق پناهندگی مشکلاتی وجود دارد از جمله اینکه فرد پناهنده دیگر نمی تواند به کشور مبدا برگردد و مدت طولانی باید در شرایط دشوار در کمپ های پناهندگی زندگی کند. همچنین فرآیند پیگیری پرونده بسیار طولانی دارد.

هزینه پناهندگی در ترکیه

ببینید، هزینه پناهندگی در ترکیه به عوامل بسیاری بستگی دارد. باید بدانید که کشور ترکیه تنها پناهندگان یکه شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستند را می پذیرد. این کشور سابقه چندان خوبی در استقبال از پناهندگان سایر کشور ها اللخصوص خاورمیانه ندارد. این هزینه ها نسبت به قاچاق بر، کمپ شما و … متفاوت است.

ما به هیچ عنوان این روش را پیشنهاد نمی کند و توصیه ما این است از روش های مطمئن تری مانند خرید ملک، تحصیل، کار و ازدواج اقدام به مهاجرت کنید.

در مقاله  اقامت ترکیه از طریق پناهندگی در این باره بیشتر بخوانید.

اقامت توریستی ترکیه

ایرانیان برای سفر به کشور ترکیه تا سقف 90 روز نیاز نیاز به ویزا ندارند و تنها با داشتن پاسپورت در مرز ترکیه می توانند وارد ترکیه شوند. و در این مدت شامل اقامت توریستی می باشند. نوع دیگر اقامت توریستی که در قسمت اقامت از طریق اجاره توضیح داده شد شما با اجاره خانه به مدت یک سال می توانید از اقامت توریستی ترکیه استفاده کنید که البته قابل تمدید نیست مگر اینکه در این مدت کاری پیدا  کرده باشید یا سرمایه گذاری در این کشور کرده باشید.

     در اقامت توریستی فرد اجازه تحصیل یا کار ندارد، مگر اینکه مجوز دریافت کند و نوع اقامت خود را تغییر دهد.

در مقاله  اقامت توریستی ترکیه  در مورد  شرایط اقامت توریستی ترکیه در 2022 بیشتر بخوانید.

درخواست اقامت برای بار اول

اگر قصد دارید برای اولین بار اقامت ترکیه را اخذ نمایید، باید نکات مهمی را به خاطر بسپارید.

این نکات، به شرح زیر هستند:

  • حداقل اعتبار پاسپورت شما، باید یک سال باشد.
  • اگر اعتبار کمتر از یک سال باشد، به همان اندازه برای شما اجازه اقامت صادر خواهد شد.

به علاوه، برای بار اول، لازم است که مدارک ذیل را نیز حتما به همراه داشته باشید:

  • شناسنامه (اصل و ترجمه)
  • سند ازدواج (اگر متاهل هستید) (اصل و ترجمه)
  • شماره مالیاتی ترکیه
  • راندوو

نکته‌ی مهم دیگر آنکه، قبل از گرفتن راندوو، لازم است که «آدرس ثبتی» نیز داشته باشید. حال چه ملکی بخرید، اجاره کنید، یا در خانه اقوام سکونت داشته باشید، فرقی ندارد.

مهم‌تر از مورد قبلی، توجه کنید که از زمان راندوو، تا زمان گرفتن کارت اقامت، به هیچ وجه نباید از کشور ترکیه خارج شوید، در این صورت اقامتی برایتان صادر نمی‌شود.

قانون جدید اقامت ترکیه در 2022

اداره مهاجرت استانبول در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرده است که دیگر مجوز اقامت برای بعضی مناطق در استانبول صادر نمیشود، حالا چه با خرید خانه و چه با اجاره خانه از جمله،

  1. در منطقه فاتیح، حتی با خرید خانه هم به شخص اقامت داده نمیشود. اجاره خانه هم در این منطقه ممنوع شده و فقط دانشجویان می توانند در این منطقه درخواست اقامت داشته باشند.
  2. در منطقه اسنیورت نیز که منطقه نوسازی در استانبول هست که در قانون جدید اقامت ۲۰۲۱ ، اجازه اقامت در این منطقه فقط با خرید خانه صادر می شود و اقامت هایی که از طریق اجاره خانه درخواست شده اند مورد قبول نیستند، البته این قانون فقط برای کسانی که برای اولین بار درخواست اقامت توریستی میدهند از تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ به بعد اجرایی شده است .

مشاوران ما به ایرانیان عزیز توصیه میکند که قبل از خرید و اجاره ملک بررسی ها لازم رو به دقت انجام بدهید و بعد اقدام به خرید یا اجاره کنید .

اخذ اقامت ترکیه و عدم حضور در این کشور

یکی از دغدغه‌های مهمی که در این اواخر، به دنبال پاندمی کرونا، ذهن افراد بسیاری را درگیر خود کرده است موضوع اقامت ترکیه و عدم حضور در این کشور، به دلیل بسته بودن مرزها است. حال سوالی که مطرح شده این است که آیا با داشتن اقامت کشور ترکیه، اگر در این کشور حضور نداشته باشیم، اقامت ما باطل می‌شود؟ آیا در صورت عدم استفاده از حق اقامت، اقامت ترکیه باطل می‌شود یا خیر؟

در جواب این سوال باید گفت:

  • کسب اقامت ترکیه و عدم حضور در این کشور، هیچ مانعی ندارد.
  • عدم حضور در ترکیه در صورت داشتن اقامت، حق سالانه اقامت را باطل نخواهد کرد.
  • البته باید این نکته را ذکر کرد که چیزی به اسم حق سالانه اقامت وجود ندارد.
  • در صورت داشتن اقامت ترکیه، شما آزاد هستید در خاک ترکیه بمانید، یا به کشور خود بازگردید.

هزینه اخذ اقامت  ترکیه

هزینه اقاکت ترکیه در هر روش متفاوت است. گرانترین رش اخذ اقامت ترکیه، خرید ملک، ثبت شرکت و سرمایه گذاری است. بعد از آن به ترتیب اقامت از طریق تحصیل، اقامت از طریق کار و اقامت از طریق ازدواج از روش های کم هزینه برای اقامت در ترکیه هستند.

در بخش سرمایه گذاری و خرید ملک، سته به ملک انتخابی از 1000 دلار تا 250 هزار دلار آمریکا ممکن است هزینه داشته باشد. هزینه اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل می تواند بسته به عواملی چون ترک زبان بودن و یا انگلیسی زبان بودن دانشگاه متغییر باشد. همچنین دریافت بورسیه نیز می تواند هزینه ها را کاهش دهد. اما معمولا سالیانه 10 هزار دلار هزینه در بر دارد. این هزینه شامل هزینه خورد و خوراک، پوشاک، خوابگاه و شهریه دانشگاه می باشد.

کم هزینه ترین روش برای اخذ اقامت ترکیه

کم هزینه ترین روش برای اخذ اقامت ترکیه، داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای ترک است. دومین روش تحصیل در ترکیه و سومین روش ازدواج است.

شما می توانید با دریافت یک پیشنهاد کاری مناسب، ویزای کاری و اقامت ترکیه را دریافت کنید. این اقامت بسته به قرار داد شما می تواند تمدید شود. چنانچه 6 سال پیاپی نسبت به تمدید آن اقدام کنید، می توانید درخواست اقامت دائم ترکیه را داشته باشید.

اقامت دائم ترکیه

برای درخواست اقامت دائم در ترکیه باید حداقل ۵ سال در ترکیه زندگی کرده باشید. مدارک لازم جهت اخذ تابعیت ترکیه عبارتند از:

  • مدارک هویتی
  • حداقل ۵ سال زندگی در ترکیه با شرط حضور حداقل ۶ ماه در سال
  • دانستن زبان ترکی در سطح پایه
  • اثبات ادغام در فرهنگ و جامعه ترکیه
  • گواهی سلامت جسمی و روانی
  • اثبات درآمد کافی
  • داشتن محل اسکان در ترکیه

اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

افراد زیر 18 سال درترکیه کودک محسوب می شوند و برای اقامتشان مهم است که پدر ومادر چه کسی هستند و رضایت پدر ومادر الزامی می باشد.

اگر پدر ومادر هر دو بخواهند اقامت بگیرند فقط برگه ولادت یعنی ترجمه شناسنامه فرزند ضروری است وکفایت میکند و اگر یکی از اولیا فقط قصد اقامت داشته باشد، در این حالت رضایت طرفی که قصد اقامت در ترکیه رو ندارد باید بصورت رسمی رضایتنامه ترجمه بشود و مهر برجسته سفارت رو داشته باشد و رضایت خود را مبنی بر زندگی فرزند در خارج ازکشور در رضایتنامه قید کند واگر پدر ومادر طلاق گرفته باشند، طرفی که در ترکیه اقامت خواهد داشت باید مدرک مستند ترجمه شده رسمی از دادگاه ایران ممهور به مهر برجسته سفارت دال بر حضانت فرزند رو داشته باشد.

اما اگر یکی از والدین فوت کرده باشد باید مدرک مستند رسمی و ترجمه شده مبنی بر فوت طرف دیگر را بهمراه داشته باشید واگر فرد زیر 18 سال قصد داشته باشد که به تنهایی در ترکیه اقامت داشته باشد باید رضایت ترجمه شده پدر ومادر مبنی بر اقامت فرزندشان در ترکیه ارائه بشود وضمنا فرد دیگری درترکیه نیز کفایت فرد متقاضی رو بپذیرد.

اقامت والدین یا فرزندان فردی که شهروندی ترکیه گرفته

بسیاری از افرادی که شهروندی ترکیه را به دست آورده‌اند، ترجیح می‌دهند که اعضای خانواده‌ی خود را نیز با خود همراه کرده و همگی همراه با یکدیگر در این کشور زندگی کنند. به طور مثال، از مواردی که بسیار پیش می‌آید، این است که آیا یک فرد می‌تواند با داشتن شهروندی، برای والدین و یا فرزندان خود نیز اقامت ترکیه را اخذ کند یا نه؟ در جواب این سوال باید گفت که:

  • برای والدین افرادی که شهروندی این کشور را دارند، اقامت دائم ترکیه صادر نمی‌شود.( این اقامت تنها یک سال اعتبار دارد، اما می‌توان آن را تمدید کرد.)
  • داشتن شهروندی ترکیه، اقامت این کشور برای فرزندان بالای 18 سال را به ارمغان نمی‌آورد.
  • اگر والدین شهروندی ترکیه را داشته باشند، روند اخذ اقامت برای فرزند بسیار آسان‌تر خواهد بود. به خصوص اگر فرزندی در حال تحصیل در ترکیه باشد، بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند به راحتی اقامت ترکیه (کاری، توریستی و…) را اخذ کند.

هزینه زندگی و اقامت در ترکیه

هزینه اقامت در ترکیه بستگی به محل زندگی شما، شغل شما، ملکی که در آن سکونت دارید و تعداد اعضای خانواده تان متغییر است. به طور متوسط زندگی در ترکیه به فرض برای شهری مثل استانبول، به طور متوسط ماهانه 600 دلار خواهد بود. اما شهرهای وان و ازمیر به مراتب ارزانتر هستند. و به عنوان مثال هزینه اجاره خانه در پایتخت ترکیه نسبت به تهران حدود 50 درصد کمتر است. و هزینه مواد غذایی حدود 10 درصد کمتر است ولی هزینه رفت و آمد در ترکیه به دلیل گرانی بنزین بسیار بالاتر از ایران است. هزینه حمل و نقل عمومی هم در حدود ایران است.

مروری بر عناوین پنهان کردن عناوین
دکمه بازگشت به بالا