بلاتکلیفی مصوبه شورای اقتصاد در خصوص دوگانه سوز کردن خودروها


انجمن فعالان صنعت CNG در نشست خبری امروز به تشریح جزئیات طرح خودروهای عمومی دوگانه سوز پرداخت و مزایا، موانع و راهکارهای تسریع در اجرای آن را ارائه کرد.

مصوبه شورای اقتصاد درباره خودروهای دوگانه سوز

به گزارش مجله زنده خبری، در ابتدای این نشست نوید هش باف از اعضای انجمن فعالان صنعتی سی. کشوری هدف از برگزاری این جلسه را تصویب شورای اقتصاد در سال 98 عنوان کرد و گفت: در سال 98 شورای اقتصاد تصویب طرح ملی دو احتراق خودروهای عمومی و شخصی را ابلاغ کرد که طی آن یک میلیون و 400 هزار حمل و نقل عمومی باید شامل ون و تاکسی رایگان است.
وی در خصوص چالش های این مصوبه گفت: در پی اتفاقات آبان ماه سال 98 و افزایش قیمت بنزین، جلساتی را برگزار و تفاهم نامه هایی را در این خصوص امضا کردیم تا خودروهای عمومی (تاکسی و مینی بوس) به دوگانه سوز به صورت رایگان تبدیل شوند. “
وی افزود: در سال 1378 این کار به کندی پیش می رفت اما پس از آن به خوبی پیش می رفت. دولت تغییر کرده است. پس از تغییر دولت برای ادامه این پروژه مشکلاتی وجود داشت و اکنون آینده دقیق و روشن ادامه این پروژه وجود ندارد، اما با روی کار آمدن آیت الله رییس بر این طرح.
وی ادامه داد: اگر از کارکنان وزارت نفت و پالایش و پخش در مورد چشم انداز صنعت CNG سوال شود، می بینید که هیچ برنامه و چشم اندازی برای این صنعت وجود ندارد، جلسات متعددی با کارکنان مربوطه داشته ایم. رفتیم ولی نشد.
این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم که در کمیسیون انرژی مجلس بدون تحقیق و بررسی لازم و با تکیه بر صحبت های چند دلال این قراردادها استانداردهای لازم را ندارد و با شرکت های غیر استاندارد منعقد می شود. .
وی گفت: این مصوبه شامل یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودروی عمومی اعم از وانت و خودرو است. در اواسط اجرای این مصوبه اصلاح شد تا خودروهای سواری شخصی و تاکسی های اینترنتی از دو سال قبل تا امروز 200 هزار دستگاه دوسوخته شوند.
وی همچنین تاکید کرد: 100 هزار مینی بوس و 40 هزار اتوبوس از ابتدای این طرح پیش بینی شده است. بر. آنها سوزانده شدند، اما انجام نشدند.
وی گفت: مصرف گاز طبیعی در جهان به سرعت در حال رشد است و اگر سرعت توسعه با روند رشد فعلی 2 تا 2.5 درصد در سال ادامه یابد، تا سال 2035 حدود 28 درصد از سبد انرژی جهان را تشکیل خواهد داد. در نتیجه، مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) نیز در حال افزایش است و برخی از بزرگترین خودروسازان جهان بخشی از تولید خود را به خودروهای دوگانه سوز (مانند فیات در ایتالیا) اختصاص داده اند.
وی افزود: ایران به دلیل ذخایر بزرگ گاز و شبکه گسترده توزیع، توانایی زیادی در استفاده از این سوخت دارد که با برنامه ریزی و مدیریت می توان آن را توسعه و جایگزین سوخت های دیگر کرد.
این مقام مسئول گفت: در حال حاضر کشور روزانه حدود 20 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند که جایگزین 20 میلیون لیتر بنزین در روز می شود. مجموع یارانه‌های پنهان بنزین، گازوئیل و CNG مصرفی در بخش حمل‌ونقل تا سال 1397 نشان می‌دهد که مصرف سوخت در ایران به دلایلی که به اختصار ذکر شد، به درستی مدیریت نشده است. اگرچه در مقاطعی گام های خوبی برای رفع این وضعیت برداشته شده است، اما عدم تداوم اقدامات و عدم اجرای برنامه ها و اقدامات پیش بینی شده، وضعیت را به مرحله بحرانی رسانده است.
وی بیان کرد: قیمت سوخت در ایران با وجود اینکه کمترین قیمت دلاری را در دنیا دارد، اما از نظر درآمدی برای اقشار ضعیف و متوسط ​​چندان ارزان نیست. علاوه بر این در جامعه ایران قیمت سوخت تا حدی به عنوان یک شاخص (ذهنی) در نظر گرفته شده و تاثیر زیادی بر قیمت سایر کالاها و خدمات دارد، بنابراین هرگونه افزایش قیمت باید با ملاحظات خاصی صورت گیرد. بنابراین لازم است قیمت حامل های انرژی با شیب اندک و به طور مستمر و هر ساله اصلاح شود، ضمن اینکه جایگزینی مصرف سوخت به نفع LNG باید مدنظر سیاست مداران و مدیران باشد.
محسن هنگقلی در این نشست گفت: به عنوان صاحب 16 درصد از ذخایر گازی جهان نتوانسته ایم از این منابع به درستی استفاده کنیم. چین واردکننده گاز است و 7 میلیون خودرو در مجموع 130 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند، اما ما به تنهایی 22 میلیون مترمکعب گاز برای خودروها تامین می کنیم.
وی گفت: در سال 1388 با تصویب شورای اقتصاد برای هدفمندی یارانه حامل های انرژی، طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی مجددا آغاز شد.
وی افزود: در این طرح کلیه خودروهای عمومی و همچنین خودروهای شخصی که استفاده از آنها مورد تایید نهادهای عمومی ذیربط است (از قبیل اسنپ، تپسی، تاکسی های لاینری و …) مشمول 70 درصد کمک (خصوصی) می شوند. سرنشینان) و 100% (در وسایل نقلیه عمومی) برای دوسوختن خودرو به شرط موافقت مالکان مبنی بر اینکه فرآیند تبدیل در یکی از مراکز مجاز مورد تایید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و کارت سوخت خودرو انجام شود. به CNG تغییر یافته و سهمیه یارانه مازاد آنها حذف خواهد شد.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه در این پروژه بسیار خوب آغاز شد، مشکلات مضاعفی در مسیر اجرای این پروژه به وجود آمد که در عمل باعث شد پیمانکاران این پروژه تحت فشار و تلفات شدید قرار گیرند و نارضایتی مشتریان را نیز به دنبال داشته باشد. درک این طرح در عمل کاهش یافته است.
وی نبود طرح های حمایتی و تشویقی برای تولیدکنندگان قطعات و قطعات CNG را یکی از عواملی است که برای سازندگان مشکل ایجاد می کند و در واقع انگیزه آنها را برای تلاش برای بهبود مستمر کاهش می دهد. در نتیجه سطح کیفی قطعات و قطعات با سطح کیفی مطلوب فاصله دارد و این امر منجر به نارضایتی نسبی از سطوح مصرف شده است.
همچنین محمدرضا گلزار یکی دیگر از اعضای انجمن فعالان صنعتی. بر. «کسانی که بحث تحقیق و بررسی این صنعت را در مجلس دنبال می‌کنند باید بدانند که سالی چند بار از خطوط تولید و محصولات این صنعت آزمایش می‌شوند و در صورت تخلف گواهی استاندارد آنها باطل می‌شود. .
وی با اشاره به استفاده از کیت های نسل اول در اوایل دهه 80 برای خودروهای دوگانه سوز خاطرنشان کرد: امروز به فناوری کیت های نسل 4 دسترسی داریم و حتی توانسته ایم استاندارد آن را نیز به دست آوریم.
وی تاکید کرد: تمامی سازندگان این پروژه از استانداردهای لازم در این زمینه برخوردار هستند. محصولات به صورت سالیانه و دوره ای تست می شوند، بنابراین در صورت نداشتن استانداردهای لازم، بررسی می شوند و گواهینامه آنها را باطل می کنیم. ما از مسئولان می خواهیم در صورت وجود شک و تردید از روند تولید بازدید کنند.
خلیل علی عسگری یکی از فعالان و صاحب نظران این صنعت است. بر. وی گفت: در دنیای امروز انرژی از طریق حامل های مختلفی مانند نفت، گاز و فرآورده های آنها، زغال سنگ، انرژی هسته ای و انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود. با توجه به نقش موثر انرژی در توسعه و شکوفایی اقتصادی، همراه با افزایش مصرف انرژی، به منظور جلوگیری از بحران انرژی در آینده، نیاز به مدیریت صحیح تولید و مصرف انرژی ضروری است.
وی افزود: در این میان برای کشور ما که دارای دومین گاز طبیعی در جهان است، توجه به گاز طبیعی به عنوان پاک ترین سوخت فسیلی اهمیت بیشتری دارد که نسبت به سایر سوخت های فسیلی تبعات منفی کمتری برای محیط زیست دارد. گفت. .
علی عسگری گفت: ما بزرگترین دارنده گاز در جهان هستیم و استخراج این ذخایر در کشور ما بسیار راحت تر از روسیه است، اکنون بیش از 30 هزار نفر به طور مستقیم در این حوزه کار می کنند و در واقع این سوخت را در خودروها مصرف می کنند. 23 میلیون لیتر «بنزین صرفه جویی می کنیم.
وی گفت: هفت کارخانه تولید مخازن و تعداد قابل توجهی تولید کننده کپسول در کشور وجود دارد و اتحادیه سوخت های جایگزین با حدود هزار مرکز خدمات مجاز در کشور همکاری می کند.
وی یادآور شد: در سال 89 10 درصد با قیمت سی تعیین شد. بر. جی در کشور و این پول برای تعمیرات اساسی و هموارسازی مواضع سی ان. J استفاده می شود. مقدار بیش از هزار میلیارد تن که می تواند منجر به تحول در این صنعت شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون 1000 مرکز خدمات دارای مجوز داریم که خودروها را به استاندارد تبدیل و تحویل می دهند، خودرو گواهی سلامت دریافت می کند و اداره استاندارد آنلاین را تایید می کند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا