ورزش و نشاط

توضیحات فدراسیون فوتبال درباره بند فسخ قرارداد بازی با کانادا

به گزارش خبرگزاری مجله زنده خبری; محمدجواد پاینده خواستار لغو بازی ایران و کانادا شد: نباید موضوع را فراموش کنیم. می گفتند ورزش و فوتبال جدا از سیاست است اما در رشته های مختلف به فدراسیون های ما و کمیته ملی المپیک فشار آوردند و تهدید کردند. نتیجه آن را هم می بینیم. سال هاست این حرف را به ما زده اند و می گویند باید حرفه ای، ورزشی و صادقانه برخورد کنی اما وقتی بازی کانادا با ایران را لغو کردند کاملا غیرحرفه ای و غیر اصولی رفتار کردند. دیروز در یکی از برنامه های رادیویی، مجری از من پرسید که آیا نشانه ای از پایان کار را می بینم، که من گفتم هیچ نشانه ای از فوتبال ندیدم.

وی ادامه داد: روز سه شنبه چند خبر غیررسمی شنیدیم مبنی بر اینکه ممکن است بازی قبل از اتمام مراحل ویزا لغو شود. دفتر روابط بین الملل ما بلافاصله از فدراسیون کانادا استعلام گرفت که صبح چهارشنبه به ما اطلاع دادند که همه چیز طبق برنامه پیش می رود و مشکلی وجود ندارد. بازی قطعا به موقع برگزار می شود اما تنها نکته مثبت فدراسیون کانادا بیانیه امروز آنها بود. آنها به صراحت اعلام کرده اند که مسائل ژئوپلیتیکی در لغو این بازی تأثیر دارد و بنابراین نمی توانند به تعهد خود عمل کنند.

رئیس روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره برنامه‌های فدراسیون برای جایگزینی با کانادا گفت: می‌دهند، از دیروز سؤالات زیادی مطرح شده که تیم ملی به جز کانادا با چه کشورهایی مذاکره کرده است و طبق اطلاعات من مذاکراتی انجام شده است. با هر کشوری برگزار شد که می توان بازی کرد، ما هنوز از فیفادی آینده ناامید نیستیم، با تیم های آسیایی یا آفریقایی بازی می کنیم که در مقدماتی جام ملت های آسیا شرکت نمی کنند و مورد تایید کادر فنی هستند.

پایند افزود: تمام تلاش می شود تا فیفادی بعدی را از دست ندهم اما باید یک چیزی بگویم. با توجه به لیگ ملت های اروپا در حال حاضر فرصت دیگری برای بازی با تیم های این قاره نداریم مگر با 2-3 تیم. یکی از این کشورهای اروپایی ایرلند جنوبی بود که با پیشنهاد اولیه ما موافقت کرد اما به یکباره اعلام کرد به دلیل عدم توانایی در جمع آوری بازیکنان خود در تاریخ، نمی توانند با ما بازی کنند. یکی دیگر از کشورهای اروپایی با آن تاریخ موافقت کرد، اما در صورت نرسیدن به جام جهانی، به ما گفتند که تمام هزینه تیم خود را برای بازی در دوحه، از جمله پرواز چارتر خصوصی، بپردازیم و ما باید هزینه کنیم. در مجموع 1.5 میلیون دلار برای این بازی پرداخت کردیم.

وی افزود: در این شرایط طرف قرارداد برای ما تیم های آمریکای شمالی و جنوبی، برخی کشورهای آفریقایی که در جام ملت های آفریقا شرکت نکردند یا تیم های استرالیا و نیوزلند از اقیانوسیه بودند. برنامه استرالیا پر شد و بازی با این تیم لغو شد. نیوزلند موافقت کرد که در ژوئن در دوحه برای ما بازی کند و ما باید قبل از پلی آف جام جهانی با هم بازی می کردیم، اما نظر اسکوچیچ این بود که این دیدار به ما کمکی نمی کند.

رئیس روابط عمومی فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا جایگزینی وجود دارد، گفت: در بین این کشورهای آفریقایی که به آنها اشاره نمی کنم، البته گزینه هایی داریم که تایید اولیه خود را داده اند. همچنین تلاش می کنیم 2 بازی انجام دهیم. برخی از دوستان اشاره کردند که چرا در منطقه کونکاکاف مقابل مکزیک و کاستاریکا بازی نکردیم؟ مکزیک نیز مانند اکوادور در ماه ژوئن در ایالات متحده کمپ دارد. این دو کشور به ما پیشنهاد بازی در آمریکا را دادند اما طبیعی است که در این مورد شرایط سخت تر از کانادا بود.

پاینده گفت: از آنجایی که ما نمی خواستیم با خود آمریکا بازی کنیم، طبیعی است که آنها تسهیلات ویزا را انجام نمی دهند. ما باید در ونکوور با کانادا بازی می کردیم، اما آن کشور به تعهدات خود عمل نکرد. مذاکرات با همه کشورهایی که نام بردم در جریان بود.

وی در پاسخ به این سوال که بحث غرامت 10 میلیون دلاری از کجا آمده و آیا در قرارداد بازی ایران و کانادا بند فسخی وجود دارد که در این صورت قرار است فدراسیون فوتبال این توافق را منتشر کند، گفت: تا زمانی که این موضوع حل نشود. با توجه به بند محرمانه بودن قرارداد، نمی توانیم آن را منتشر کنیم. به همین دلیل انتشار قرارداد شانس ما را برای برنده شدن در این پرونده از بین می برد. بر اساس استعلامی که دریافت کردم، قطعاً بند فسخ وجود دارد و امکان ندارد چنین بندی وجود نداشته باشد. فقط شرایط فورس ماژور ذکر شده است و این عذرخواهی از کانادا برای فسخ قرارداد شامل شرایط فورس ماژور نمی شود.

رئیس روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره بند محرمانه بودن قرارداد فسخ شده توضیح داد: اکنون باید بر اساس این قرارداد از طرف مقابل شکایت کنیم. بدون شک می گویم که در این معاهده تمهیدات لازم پیش بینی شده است. فقط در صورت فورس ماژور یکی از طرفین حق فسخ قرارداد را دارد. ما باید روی این موضوع خیلی حساس باشیم. دیروز با چند کارشناس صحبت کردم و این اشخاص حقوقی در حال بررسی دقیق موضوع هستند. اظهاراتی را که در فدراسیون فوتبال نوشتیم با این کارشناسان حقوقی بررسی کردیم. تعداد غرامت در قرارداد مشخص نشده است، زیرا ضرر دو طرف متفاوت است. به عنوان مثال، فدراسیون کانادا قبلاً بلیت فروخته است.

وی در گفت و گو با برنامه ورزشگاه درباره اینکه آیا نامه سه روزه وزارت امور خارجه به فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه بازی با کانادا به نفع این کشور نیست صحت دارد یا خیر، گفت: من چنین نامه ای را نمی دانم. .

رئیس روابط عمومی فدراسیون فوتبال گفت: همه ما نگران هستیم. همه شما می دانید که شرایط بسیار سخت است. بسته ها امروز شروع نشد، اما از روزی که حساب فیفا ما بسته شد، فدراسیون به دارایی های خودش دسترسی نداشت. این اقدامات ادامه دارد و باز هم می گویند فوتبال سیاسی نیست!

پاینده درباره اینکه آیا کاروان 13 نفره عازم ترکیه و میرشاد مجیدی به ایران بازگشتند، توضیح داد: تعداد افرادی که عازم ترکیه شدند بسیار کمتر بود. دیروز در فرودگاه بودیم که متوجه شدیم مسابقه لغو شده و از فرودگاه برگشتیم و این سفر انجام نشد. هنوز 4-5 نفر در ترکیه هستند. بلیط رفت و برگشت آنها آماده شده است و برای برگشت زودتر از زمان این بلیط نیازی به پرداخت هزینه اضافی نداریم.

بیشتر بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا