سیب قرمز بیشتر خاصیت دارد یا سیب زرد؟

با توجه به اینکه هم سیب قرمز و هم سیب زرد می توانید بخرید و هم سیب سبز را انتخاب کنید که خاصیت بیشتری دارد کدام را انتخاب کنید؟ کدام ملک بهتر از دیگری است؟

به گزارش بورن؛ سیب انواع مختلفی دارد. از نظر رنگ، سیب سبز، زرد، قرمز و از نظر محصول دو گونه رایج در ایران پربارتر هستند: «سیب رز» با عطر بی نظیر و «سیب شرمنده» با پوست چرب و طعم متفاوت که مخصوص مناطق کوهستانی.

این سیب ها از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما از نظر خواص درمانی در چند مورد از یکدیگر پیشی می گیرند.

سیب سبز یا سیب فرانسوی به دلیل دارا بودن اسیدهای آلی فراوان، اسیدی است و مصرف آن برای رفع گرمای بدن، التهاب کبد و درمان حالت تهوع و سوزش سر دل ناشی از گرگرفتگی یا گرمازدگی بسیار مفید است. فقط یادتان باشد زیاد خوردن سیب ترش برای افراد سرماخورده خوب نیست و کمی اعصاب را ضعیف می کند و کسانی که معده قوی ندارند بعد از خوردن سیب خام و ترش آب سرد ننوشند.

سیب قرمز دارای خواص ضد سرطانی بالاتری نسبت به سیب زرد است که به دلیل داشتن ویتامین ها و رنگدانه های آنتی اکسیدانی قوی در پوست قرمز آن به سیب لبنانی معروف است و مصرف آن با پوست توصیه می شود. البته از آنجایی که امروزه برای افزایش ماندگاری سیب‌ها در انبار، پوست آن‌ها با موم و مواد شیمیایی براق آغشته می‌شود، ابتدا باید پوست سیب را با ابر آغشته به مایع ظرف‌شویی خوب بشویید و سپس آبکشی کنید. .

به گفته متخصصان طب سنتی، نوشیدن پوست سیب قرمز و زرد با کمی عسل برای پاکسازی کلیه ها مفید است و مصرف رنده شده با عرقیات مانند گلاب، بیدمشک یا بادرنجبویه با کمی زعفران برای پاکسازی بدن از مواد زائد – به ویژه بعد از غذا – مفید است. در ایام نوروز – کمک، برای عمیق کردن خواب مفید هستند. آب سیب تازه و سیب آب پز (کمپوت) نیز تقویت کننده کبد و سم زدایی آن بوده و از تشکیل اسید اوریک در بدن جلوگیری می کند. به همین دلیل مصرف آن در بیماران مبتلا به درد مفاصل و نقرس توصیه می شود.

قند سیب به آرامی جذب بدن می شود. بنابراین در افراد دیابتی مصرف آن باید پس از مشورت با پزشک متخصص انجام شود. با این حال، توصیه می شود که افراد دیابتی زیاد سیب شیرین نخورند.

برخی افراد عادت دارند سیب یا محصولات سیب را با دانه هایشان بخورند. دانه های سیب نیز مانند هسته زردآلو حاوی ترکیب سیانید هستند که در صورت مصرف زیاد، عوارض جانبی ایجاد می کند. البته مصرف کم این دانه ها تاثیر منفی بر بدن ندارد، اما در هر صورت با ورود مقداری ماده سمی سیانید به بدن، باری که برای تصفیه این ترکیبات به کبد و کلیه تحمیل می شود، زیاد خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا