اقتصادیبرترینهای کسب و کار

درباره آموزش سیم پیچی موتور سه فاز بیشتر بدانید

زندگی مدرن شهری به موتورهای الکتریکی وابسته است. بدون موتورهای الکتریکی مفهومی به نام صنعت بی معنی است. هسته و مهمترین قسمت این موتورها سیم پیچی است. سیم پیچی این موتورها به دلیل نیاز به توان بالا در ماشین آلات صنعتی از نوع سه فاز می باشد. اما این موتورهای سه فاز صنعتی چگونه زندگی ما را متحول کرده اند؟ اجزای مختلف و طریقه کارکرد آنها چیست؟ سیم پیچی این موتورها که مهمترین قسمت آنها می باشد چگونه سرهم شده است؟

این آموزش ها و تمام نکات ریز و درشت دیگر در دوره آموزش سیم پیچی الکتروموتورها و آرمیچر در آموزشگاه برق و الکترونیک به کارآموزان ارائه می شود. در ادامه بیشتر با ساختار الکتروموتورهای سه فاز آشنا می شویم.

ساختار موتورهای الکتریکی سه فاز

همانطور که پیش تر هم گفتیم، موتورهای الکتریکی که در ماشین آلات صنعتی استفاده می شوند عمدتا موتورهای توان بالای سه فاز هستند. در ساختمان الکتروموتورها از سیم پیچ هایی با آلیاژهای از جنس آلومینیوم، مس و … استفاده می شود.

موتورهای الکتریکی از بخش های اصلی زیر تشکیل شده اند:

  • استاتور (بخش ثابت موتور)
  • رتور (بخش متحرک موتور)

بخش ثابت موتور یا همان استاتور از ورق های آن دارای سیلیس ساخته شده که روی هم قرار گرفتن ورقه ها باعث به وجود آمدن شیار می شود. در داخل شیارهای استاتور کلاف های سیم پیچی با اختلاف فاز 120 درجه قرار می گیرند. با چرخش روتور یک میدان مغناطیسی متحرک در استاتور پدید می آید که باعث القای الکترومغاطیسی و تولید جریان القایی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزش سیم پیچی اینجا کلیک کنید.

انواع سیم پیچی الکتروموتور سه فاز

موتورهای الکتریکی سه فاز به شکلی ساخته شده اند که به سر تمام کلاف ها دسترسی مستقیم وجود دارد. انواع سیم پیچی موتورهای سه فاز شامل اتصال مثلث و اتصال ستاره می باشد.

اتصال مثلث

نوع اتصال مثلث روی پلاک موتور با علامت ”D” نشان داده می شود. در این نوع سربندی، انتهای کلاف اول در ابتدای کلاف دوم و انتهای کلاف دوم در ابتدای کلاف سوم قرار گرفته و همین ترتیب ادامه دارد. در این نوع سیم پیچی سه دسته کلاف به صورت سه ضلع یک مثلث قرار می گیرند.

اتصال ستاره

اتصال ستاره روی پلاک الکتروموتورها با علامت “Y” نمایش داده می شود. در اتصال ستاره انتهای هر سه کلاف به همدیگر متصل می شوند و فازها نیز به ترتیب خودشان به سر کلاف ها متصل می شوند.

مراحل سیم پیچی الکتروموتورها

سیم پیچی الکتروموتورها یک حرفه فوق تخصصی است که حتما نیاز به آموزش دارد و باید توسط متخصص آموزش دیده انجام شود. البته سیم پیچی الکتروموتورها دارای انواع و ریزه کاری های مختلفی است. در این بخش یک طرح کلی از این مراحل را ارائه می دهیم.

  • ابتدا هسته الکتروموتور سوخته را از یاتاقان جدا کرده و بلبرینگ و یاتاقان تست و عیب یابی می شوند.
  • در این مرحله باید غلاف بلبرینگ ها بررسی شود تا پوسیده و خراب نباشد.
  • در این مرحله هسته دستگاه از نظر کلاف بندی بررسی می شود.
  • در مرحله بعد هسته تمیز شده و غبار روبی می شود. سپس استاتور را با مغار از موتور خارج می کنیم.
  • حالا وقت نقشه برداری موتور است. کلاف ها را باید طبق گام بندی از دستگاه خارج کرده و شماره آنها را یادداشت کنیم.
  • پس از نقشه برداری، دینام باید عایق بندی شود و روکش با طول و قطر مناسب برای آن انتخاب شود.
  • در این مرحله طبقه نقشه ای که کشیده ایم کلاف ها را در غلاف استاتور می پیچیم.
  • در آخر باید سربندی کلاف ها را انجام دهیم و سپس آنها را نخ بندی کنیم.

آموزش سیم پیچی الکتروموتورها و آرمیچر

دوره آموزش الکتروموتورها و آرمیچر در آموزشگاه برق و الکترونیک یکی از دوره های محبوب و پولساز می باشد. در این دوره تمام مهارت های مربوط به سیم پیچی موتورها از صفر تا صد و به صورت عملی و کاربردی به کارآموزان آموزش داده می شوند. کارآموزان پس از دوره قادر خواهند بود انواع موتورهای الکتریکی را سیم پیچی کنند. در پایان دوره نیز یک مدرک قبل تایید از سازمان فنی و حرفه ای به کارآموزان اعطاء می شود که می توانند به وسیله آن جواز کسب دریافت کنند.

چنانچه تمایل دارید در دوره آموزش صفر تا صد سیم پیچی که از مهمترین دوره های مجتمع فنی برق و الکترونیک است ثبت نام و شرکت نمایید روی لینک زیر کلیک کنید :

https://amoozeshbarghelectronic.com

دکمه بازگشت به بالا