سلامت و تندرستی

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به مدت ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را به خود تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز و افرادی که واکسن‌های دیگر را دریافت کرده‌اند از اهدای خون معاف هستند. انواع واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش مجله زنده خبری، دکتر مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد، زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد را مورد حمله قرار می دهد.

وی افزود: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا به دلیل نگرانی‌هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و پرسش‌ها در ذهن مردم ایجاد می‌شود، شاهد کاهش اهدای خون در ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع رسانی صحیح، با کمک مستمر اهداکنندگان خون و استفاده از شبکه سراسری خون رسانی، نیاز تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن تامین شده است. ملاقات شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: با آغاز موج هفتم کرونا و تسریع مجدد واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجایی که کرونا تا حدی کنترل شده است، با توجه به افزایش عملیات و افزایش نیاز به خون و فرآورده های آن، مردم عزیز مثل همیشه باید برای اهدای خون اقبال بیشتری داشته باشند و صاحبان همه گروه های خونی در این امر حیاتی مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از اهداکنندگان خون به کرونا مبتلا شده اند، معتقد است: یک ماه پس از بهبودی بهترین زمان برای اهدای خون پس از ابتلا است تا به اهداکننده و گیرنده آسیبی وارد نشود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از تزریق برخی واکسن‌ها، گفت: کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را به خود تزریق کرده‌اند به مدت 14 روز از اهدای خون معاف هستند و افرادی که واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا را به خود تزریق کرده‌اند. واکسن های دیگری مانند سینوفارم و برکات دریافت کرده اند که از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به شهروندان پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از شلوغی مراکز اهدای خون و اتلاف وقت با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir، نوبت دهی آنلاین در هر پایگاه انتقال خون و در زمان دلخواه اهدای خون

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا