اجتماعی

عدالت‌خواه شدن جامعه در گرو تربیت و آموزش صحیح در نهاد آموزش و پرورش است

رئیس جمهور از اراده جدی دولت برای ارتقای شاخص های عدالت آموزشی و ارتقای آموزش و پرورش خبر داد و بر اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.

به گزارش مجله زنده خبری، سید ابراهیم رئیسی در سی و ششمین گردهمایی مدیران و مدیران آموزش و پرورش کشور که پیش از ظهر امروز شنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، آموزش و پرورش را مهم ترین نهاد فرهنگی کشور و متولی آموزش و پرورش دانست. حکومت، سیاست و اقتصاد کشور را آموزش و پرورش تعیین می کند و توسعه کشور در گرو توسعه این نهاد است.

رئیس جمهور مهم ترین رسالت پیامبران الهی را تربیت مردم عنوان کرد و افزود: امروز وظیفه مهم و بسیار مهم تربیت و رشد انسان بر عهده معلمان و نهادهای آموزشی است.

هزینه های هدفمند برای آموزش، سرمایه گذاری برای تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده است

رئیسی با بیان اینکه جایگاه تعلیم و تربیت باید به عنوان یک جایگاه ممتاز و رفیع در جامعه تثبیت شود، تصریح کرد: هر گونه هزینه هدفمند در آموزش و پرورش سرمایه ای برای کشور برای ارتقای سطح آموزش یک نسل و تربیت نیروی انسانی فرهیخته است.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم بازنگری در اقدامات و آمارهای گذشته نظام آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پیشنهاد من به این جلسه و به همه مدیران آموزش و پرورش این است که با نگاهی نقادانه و منصفانه نقاط ضعف و قوت روند حرکت در گذشته بررسی شود. و با شناخت مشکلات، راهکارهای ایجاد تحول و غلبه بر مشکلات را تدوین و ارائه می کند.

عدالتخواهی مردم در گرو تربیت صحیح در آموزش است

رئیس جمهور در ادامه بر لزوم جبران عقب ماندگی ها در عدالت آموزشی تاکید کرد و افزود: بی عدالتی در نظام آموزشی تنها به کمبود امکانات و تجهیزات در مناطق محروم مربوط نمی شود، بلکه گاهی اوقات تعیین کننده ساعات و نوع سازماندهی است. دروس ویژه در برنامه درسی دانش آموزان یکی از مصادیق بی انصافی است که تصمیم وی باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد. اساساً عدالت خواهی افراد جامعه در گرو تربیت و آموزش صحیح در نهاد آموزشی است.

رئیسی ارتقای سطح کیفی آموزش در مدارس را نمونه ای از ارتقای عدالت آموزشی در کشور برشمرد و افزود: مدارس دولتی گل سرسبد آموزش همگانی در کشور هستند و شایسته نیست دانش آموزان این مدارس از سطح پایین برخوردار باشند. سطح علمی در امتحانات هماهنگ کشوری و این تصور در تشکیل کشوری است که موفقیت آن در گرو پیوستن به مدارس غیردولتی است.

رواج آموزش رویکردی جدید در کنار مدارس دولتی و خصوصی است

وی با تاکید بر لزوم رواج آموزش و میدان دادن به مردم در این زمینه گفت: والدین می توانند نقش بسیار مهمی در رواج آموزش داشته باشند. کرونا جدا از همه مشکلاتی که برای مردم و کشور ایجاد کرد، تجربیات مفیدی نیز به همراه داشت که یکی از آنها نقش اولیا در کمک به معلمان در امر آموزش است.

رئیسی افزود: ترویج آموزش در کنار مدارس دولتی و غیردولتی رویکردی نوین مبتنی بر فضاسازی به گروه های مردمی و جهادی در حوزه آموزش است. تقویت نقش نظارتی مردم در آموزش و پرورش از دیگر جلوه های عمومی شدن آموزش است.

رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود تحقق اهداف سند اساسی تحول آموزشی را در گرو نگاه تحول آفرین مدیران دانست و اظهار داشت: امروز 43 سال از تاسیس پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد. انقلاب، اقدامات ما باید شفاف، محکم و قوی و قابل اجرا باشد.

رئیسی با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اجرای سند اصلی تحول در آموزش و پرورش، پیشنهاد کرد این دانشگاه بر حسب وظایف خود از ظرفیت مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین دانشکده های آموزشی استفاده کند. علوم در سراسر کشور

حکومت مردمی به وعده خود مبنی بر اجرای طرح ارزشیابی معلمان عمل کرد

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود به تحقق وعده دولت برای ارزشیابی معلمان اشاره کرد و گفت: همانطور که قول داده بودیم با تعامل با مجلس، قبل از پایان سال اول دولت، طرح ارزشیابی معلمان پس از 11 سال اجرایی شد. از تاخیر در این زمینه مسائل مالی و بودجه مقدمه و حاشیه ماجراست و برای دولت مردمی موضوع اصلی توجه به کرامت، کرامت، مهارت و مهارت آفرینی معلمان است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اسارت اهل بیت الله، افزود: امام حسین (ع) معلم بشریت و مهمترین الگوی ما برای تعلیم و تربیت است. تربیت جامعه، حضرت حسین بن علی (ع) و حضرت زینب کبری (س) است. امیدواریم به برکت مصادف شدن این اجلاس با این ایام، مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور بتوانند از عهده وظیفه مهم خود یعنی هدایت جامعه برآیند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا