اقتصادی

کنترل تورم در صدر اولویت دولت است

مجله زنده خبری/ آذربایجان شرقی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بر اساس تاکید رئیس جمهور، کنترل تورم اولویت اصلی دولت در سال 1401 بود و تلاش می کند موانع بر سر راه تولیدکنندگان برطرف شود.

سید احسان خاندوزی روز پنجشنبه سوم شهریور ماه در گردهمایی فعالان اقتصادی شهرستان بناب اظهار داشت: طی اقداماتی که دولت در اردیبهشت ماه امسال انجام داد، اولین هدف کاهش اجاره بها و به حداقل رساندن اجاره بها بود. نگه داشتن تولید کننده در منطقه .

وی افزود: پس از موج اجرای این سیاست در دو تا سه ماه اخیر، بستر مناسبی فراهم می شود تا تولیدکنندگان در فضای بدون رانت از نتایج کار دولت استفاده کنند.

وی افزود: در شرایطی که کشور تورم بالایی دارد و نرخ سود بانکی نصف آن است، شبکه بانکی باید با تقاضای جدی تسهیلات و اعتبار مواجه شود.

به گفته وی، در صورت تسلیم شدن بانک ها به مطالبات 100 درصدی، با افزایش شدید متغیرهای نقدینگی مواجه خواهیم شد و خلق پول مجددا باعث تورم در کشور می شود و اگر فضای پرداخت را به طور کامل ببندد، تولیدکننده ها با مشکلات روبرو شود

هندوزی ادامه داد: باید بین این دو هدف نهایی در نیمه راه باشیم. کنترل و مدیریت تقاضای بالا در حوزه اعتباری نیز با مهار تورم است و به محض کاهش تورم، این روند اصلاح می شود که اولویت ماست.

وی افزود: متاسفانه گاهی شبکه بانکی طوری با سازنده برخورد می کند که گویی مانعی از سوی آنها وجود ندارد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید اصل بازگشت نرخ ارز به کشور را زیر سوال ببریم، خاطرنشان کرد: باید در بازار نقل و انتقال ارز تغییراتی ایجاد شود که در این زمینه مذاکراتی با بانک مرکزی انجام شده است و امیدواریم بانک مرکزی نیز در این زمینه اقدام کند. بانک به ما کمک می کند تا بتوانیم از نرخ عادلانه ای استفاده کنیم که صادرکننده اگر می خواهد صادر کند، این کار را انجام دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا