چگونه تبدیل به یک گردشگر موفق شویم؟
جهانگردی را از کجا و چطور شروع کنیم؟
جهانگردی و سفر به خارج از کشور، در دنیای امروز و در بین جوانان تبدیل به یک دغدغه فکری مهم تبدیل شده است. با این حال همه کسانی که می خواهند سفر به خارج از کشور را برای اولین بار شروع کنند، ابتدا به فکر هزینه و پول سفر خود می افتند. همیشه فکر می کنیم که برای سفر باید یک عالمه پول داشته باشیم و چون نداریم، قید سفر را می زنیم. یا با برنامه ریزی که انجام می دهیم به این نتیجه می رسیم که باید مدت بسیار طولانی پول هایمان را پس انداز کنیم تا برای جهانگردی و سفر به خارج از کشور توانایی مالی را داشته باشیم.
با این حال مجله سامان سیر رسپینا به شما می گوید که افراد زیادی وجود دارند که با هزینه های بسیار کم و به راحتی سفر می کنند و هر ساله حداقل یک سفر را به کشورهای دیگر انجام می دهند. در این مطلب به شما راهکارهای شروع جهانگردی و نحوه خرید بلیط هواپیما رسپینا را معرفی می کنیم و می آموزیم که چطور سفرهای خود را شروع کرده و کلید بزنید.
دور کردن باورهای غلط از سفر
برای اینکه بتوانید سفر به خارج از کشور و جهانگردی را شروع کنید باید در ابتدا تصور و تفکر خود را راجع به سفر کمی کند و کاو کنید و آنچه را فکر می کنید مانع حرکت شما می شود، به کناری بگذارید. تفکراتی مانند اینکه سفر پول فراوانی می خواهد! برای سفر کردن باید حداقل یک هفته از محل کارتان مرخصی داشت!
یا اینکه باید خیلی دقیق برنامه ریزی داشته باشید و همه چیز را راجع به کشوری که می خواهید به آنجا سفر کنید، بدانید تا اتفاقی برایتان نیفتد! در دنیای امروز، افراد بسیاری را پیدا می کنید که با وجود تمام موارد بالا همچنان سفر می روند و شاید تعجب همگان را هم برانگیزند. در واقع این افراد یک موضوع را متوجه شده اند: اگر هدفتان از سفر را در ابتدا بدانید، می توانید به راحتی سفرهای خود را پس از مدتی برنامه ریزی کرده و شروع کنید.
خودتان را پابند برنامه ریزی دقیق و مو به مو نکنید
همه کشورها، جاذبه ها و دیدنی های متنوع و فراوانی دارند که خود به تنهایی می تواند انگیزه شما را برای سفر و جهانگردی بالا ببرد. لازم نیست که تمام لحظه های سفر خود را برنامه ریزی کنید و از قبل بدانید. یادتان باشد که یکی از زیبایی های سفر غیر منتظره بودن و غیر قابل پیش بینی بودن اتفاقات آن است. اینکه بدانید که تمام سفرتان چگونه خواهد گذشت شاید از لذت سفر شما کم کند!
شرکت در تورهای گروهی
اگر جزو افرادی هستید که هنوز اعتماد به نفس تنهایی سفر کردن را ندارید، به سراغ تورهای گروهی بروید. در بین تورهایی که به صورت گروهی برگزار می شود، سفرهایی ارزان قیمت به کشورهای همسایه و نزدیک پیدا خواهید کرد. مزیت گرفتن تور این است که برنامه ریزی سفر برای شما از قبل انجام شده است و به همراه داشتن راهنما ترس از شرایط ناگوار در سفر و جهانگردی را برای شما از بین می برد. محل اقامتتان مشخص است و با راهنما می توانید به راحتی به دیدن جاذبه ها و دیدنی های آن کشور بروید.
در این گونه جهانگردی ها می توانید با خیال راحت، تمرکز خود را بر روی ارتباط برقرار کردن با مردم کشور میزبان بگذارید. می توانید زبان انگلیسی یا زبان دوم خود را تقویت کنید. با مسیرها و سیستم حمل و نقل آشنا شوید و در نهایت کم کم اعتماد به نفس خود را در این گونه سفرها بالا ببرید.
لازم نیست سفرهای اولتان را با خرید بلیط هواپیما تورهای لوکس و لاکچری شروع کنید. می توانید به سراغ تورهای ارزان بروید. از دیگر مسافران در این گونه تورها بیاموزید که برای اینکه هزینه های خود را مدیریت کنند، چه کارهایی انجام می دهند و بهتر است که به سراغ تورهایی بروید که کمی شما را به چالش می کشد.
سفرهای ارزان بک پکری
اگر جزو افرادی هستید که می توانید به عنوان یک کوله گرد و بک پکر سفر خود را انجام دهید، به سراغ چنین جهانگردی و سفری بروید. روش های فراوانی برای این نوع سفر وجود دارد. در واقع یکی از مزیت های این نوع سفر، رشد خلاقیت و بالا بردن توانایی های شخصی در ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد و زندگی کردن است. به عنوان مثال بسیاری از بک پکرها برای اقامت به دنبال هتل های ارزان قیمت، هاستل ها و مهمانخانه ها و یا کوچ سرفینگ می روند. همچنین خیلی از این افراد با آماده داشتن تمام مدارک سفر و چمدان خود، به دنبال پروازهای چارتری می گردند یا آشپزی در سفر را تجربه می کنند. اصلا به سراغ رستوران های گران قیمت نمی روند و تنها به غذاهای خیابانی هر کشوری بسنده می کنند.
تمام این مواردی که گفته شد اگر چه نیاز به برنامه ریزی، تجربه سفر و جهانگردی و توانایی کوله کشی دارد اما بعد از مدتی که مهارت هایتان در جهانگردی و سفر به دیگر کشورها بالا رفت می توانید به سراغ این نوع سفر بروید.
جواب دادن به ۲ پرسش مهم قبل از سفر
قبل از تمام موارد بالا باید به ۲ سوال بسیار مهم و اساسی پاسخ دهید. اینکه برای سفر خود چه مقدار می خواهید هزینه کنید و اینکه چقدر برای سفر خود وقت دارید. توانایی مالی شما سهم تعیین کننده ای در انتخاب مقصد شما برای جهانگردی دارد و همچنین میزان زمان شما در سفر را هم مشخص می کند. با یک مبلغ مشخص هم می توانید برای ۳ روز به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید یا برای یک هفته در ایران بگردید. با مبلغی که برای جهانگردی کنار گذاشته اید، بهترین گزینه های سفر را انتخاب کنید و از خانه بیرون بزنید.
اگر هنوز توانایی انجام سفرهای طولانی مدت یا سفر به کشورهای دور را ندارید، از کشورهای همسایه مانند ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و … شروع کنید. سعی کنید در ابتدا قدم های کوچکتری بردارید و تجربیات خود را در سفرهایتان بیشتر کنید. به دنبال آمادگی کامل و صد در صد برای سفرهای بعدیتان نباشید. با آمادگی کم نیز می توان جهانگردی را ادامه داد. به هر حال شما در سفر و جهانگردی است که پخته شده و رشد می کنید.
لیست کشورهایی را که با هزینه های بسیار اندک می توانید به آن ها سفر کنید در جایی بنویسید و خود را در آن کشورها تصور کنید. خود را به همین سفرها محدود نکنید. بزرگتر فکر کنید. لیست شهرهایی را که خیلی دوست دارید به آنجا سفر کنید و به نظرتان دور از دسترس است را، یادداشت کنید. مطمئن باشید بعد از اینکه سفرها و جهانگردی خود را شروع کردید، به آن کشورها هم خواهید رفت. تنها باید نترسید و کوله بارتان را پر از تجربه کنید.
ایده گردشگری؛ ۱۳ فرصت شغلی که در صنعت گردشگری انتظارتان را میکشند
شاید باورش برای ما ایرانیها کمی سخت باشد که سفر و گردشگری منبع مهم درآمد یک کشور به حساب بیاید. اما جالب است که بدانید گردشگری واقعا صنعت پرسودی است. این صنعت بهشکل مستقیم و غیرمستقیم برای افراد بیشماری شغل ایجاد میکند. از ارائهی خدمات و عرضهی محصولات تا دهها مورد دیگر که شاید هرگز به ذهنتان خطور نکرده باشد. در این مطلب ۱۳ ایده گردشگری سودآور را از بهترین ایدههای این صنعت در سال ۲۰۱۸ برای سرمایهگذاران، کارآفرین ها و کسانی که علاقهمند به فعالیت در حوزهی گردشگری هستند، گلچین کردهایم.
صنعت سفر و گردشگری تنها محدود به گردشگران نمیشود، بلکه افرادی را که به هر دلیلی از کشوری به کشور دیگر یا از شهری به شهر دیگر سفر میکنند هم دربرمیگیرد. بنابراین اگر به راهاندازی کسبوکاری در این حوزه فکر میکنید، باید افق دیدتان فراتر از گردشگری باشد و سفرهایی را که با اهدافی غیر از گردشگری انجام میشود نیز درنظر بگیرید. خبر خوب اینکه در این شرایط، ایدههای گردشگری بیشماری پیشِ رویتان خواهد بود که از قضا حسابی پرسود هم هستند.
ایدههای گردشگری هم مناسب سرمایهگذاران کلان است که سرمایهی هنگفتی در اختیار دارند و به کسبوکارهای بزرگی مانند شرکتهای هواپیمایی فکر میکنند و هم کارآفرینانی که بهدنبال پیگیری حرفهای در قالب کسبوکار خودشان هستند اما سرمایهی کلان ندارند.
۱. راهنمای گردشگری
یکی از کمهزینهترین کسبوکارهای حوزهی گردشگری ارائهی خدمات بهعنوان راهنمای گردشگری است. برای کار در این زمینه باید بتوانید دستکم به یک زبان خارجی یا بیشتر صحبت کنید و منطقهی مورد بازدید را بهخوبی بشناسید. البته بسته به کشور و منطقه ممکن است نیازمند کسب برخی مجوزها یا گذراندن دورههای خاصی باشید. بسیاری از راهنمایان گردشگری در سراسر دنیا بهشکل غیررسمی کار میکنند. کافی است در مکانهای تجمع گردشگران یا مسافران مانند هتلها و فرودگاهها خودتان را نشان بدهید و نظر آنها را جلب کنید. همچنین میتوانید از هتلداران یا آژانسهای مسافرتی و گردشگری بخواهید شما را به گردشگران معرفی کنند.
۲. رستوران و کافه
صنعت رستوران و کافه یکی از صنایع مهم در زنجیرهی ارزش صنعت گردشگری است. هرچند برخی گردشگران ترجیح میدهند غذاهای آشنا و سازگار با ذائقهشان را میل کنند اما خیلیها هم بدشان نمیآید غذاهای محلی را امتحان کنند، برخی حتی خوردن غذاهای محلی جامعهای را که به دیدنش میروند، ضروری میدانند. بنابراین اگر در منطقهی گردشگری هستید، بهتر است غذاهای محلی را در منویتان بگنجانید.
۳. هتل و اقامتگاه
برای هر گردشگری، اگر مهمان نباشد، وجود مکانی برای اقامت ضروری است. بنابراین هتلها و اقامتگاهها نقشی حیاتی در منطقههای گردشگری دارند. درواقع پیش از دیدن منطقهی موردنظر، چگونگی دسترسی به محل اقامت و کیفیت آن بر تجربهی گردشگر تأثیر میگذارد.
حقیقت مهم این است که نبود هتلها و اقامتگاههای باکیفیت منطقههای گردشگری باعث کاهش تعداد گردشگران علاقهمند به سفر به آن منطقههای میشود. بنابراین یکی از گزینههای خوب سرمایه گذاری در حوزهی گردشگری، هتلها و اقامتگاهها هستند. راهاندازی انواع اقامتگاهها مانند هاستل، هتلآپارتمان، B&B، اقامتگاههای بومگردی از دیگر ایدههای گردشگری جذاب هستند.
۴. خدمات حملونقل
کسبوکارهای مرتبط با حملونقل در منطقههای گردشگری امکان خوبی برای شکوفایی دارند. گردشگران معمولا تمایل دارند بهطور گروهی از جایی به جای دیگر بروند، بنابراین اتوبوسهای باکیفیت نقش مهمی در ارائهی خدمات دارند. وسائل نقلیه همچنین برای انتقال گردشگران از هتل به محل اقامت ضروری هستند. تاکسیها و ونها هم برای گروههای کوچک، زنوشوهرها و کسانی که تنها سفر میکنند مناسب هستند.
۵. خدمات کرایه
کسبوکارهای کرایهی اقلام گوناگون یکی دیگر از فرصتهای سودآور کسبوکار در منطقههای گردشگری هستند. اقلام مختلفی را از جمله خودرو، جتاسکی، قایق، اسب و شتر و… میتوان به گردشگران اجاره داد. میتوانید تحقیق کنید و ببینید گردشگران چه چیزهایی را لازم دارند و نمیتوانند آنها را در سفر همراه خود داشته باشند. کافیست این موارد را شناسایی و سپس بهاندازهی کافی تهیه کنید. در گام بعدی آنها را اجاره بدهید.
۶. تهیه و عرضهی سوغات
فروشگاههای عرضهی سوغات و تولیدات محلی یکی از ایده های سودآور کسب و کار در صنعت گردشگری است. گردشگران زیادی به خرید صنایع دستی محلی، هدیههای جذاب، لباسهای سنتی و مانند آن بهعنوان یادگاری علاقهمند هستند. بنابراین تهیه و فروش این محصولات فرصت سودآوری است. اما برای این کار باید فروشگاهی زیبا داشته باشید که در مکان خوبی قرار گرفته باشد.
۷. وبلاگنویسی
یکی دیگر از ایدههای درآمدزا در حوزهی گردشگری که میتوانید با هزینهی ناچیز و حتی بدون هیچ هزینهای پیاده کنید، وبلاگنویسی دربارهی سفر و گردشگری است. افراد بسیاری در سراسر جهان از این راه سالانه میلیونها دلار درآمد دارند! اگر کارشناس حوزهی گردشگری هستید یا اطلاعات خوبی دراینباره دارید، حتی اگر خودتان یک گردشگر هستید، میتوانید دراینباره بنویسید.
اگر مطالب جذاب و سودمندی بنویسید و بتوانید بازدیدکنندگان زیادی را جذب کنید، با تکیه بر ترافیک بالای وبلاگتان میتوانید در ازای تبلیغات آنلاین در سایتتان مبلغ قابلتوجهی درخواست کنید. اما باید پیوسته وبلاگتان را بهروز کنید و مطالبی سودمند و موردعلاقهی خوانندگان تولید کنید تا بازدیدکنندگانتان را از دست ندهید.
۸. محافظت از گردشگران
محافظت از گردشگران در قالب خدمترسانی توسط محافظ شخصی بهویژه برای افراد مشهور، یکی دیگر از فرصتهای کسبوکار در صنعت گردشگری است. برای موفقیت در این زمینه باید شبکهای پویا و قوی از محافظان حرفهای داشته باشید. درغیراینصورت نمیتوانید بهشکل آنی یا در کوتاهترین زمان محافظهای مناسب را فرا بخوانید.
۹. ارائهی مشاوره در زمینهی گردشگری
خدمات مشاوره در زمینهی کسبوکار یکی دیگر از کسبوکارهای سودآور صنعت گردشگری است. اگر فردی باتجربه در این زمینه هستید یا دانش و اطلاعات سودمندی در این زمینه دارید، میتوانید از دانشتان برای مشاوره به دیگران بهره بگیرید. در این کسبوکار میتوانید به دامنهی متنوعی از مشتریان از شرکتهای خصوصی تا سازمانهای دولتی یا گردشگران شخصی و حتی مسافران سفرهای کاری خدمترسانی کنید.
۱۰. بلیطفروشی و رزرو خدمات
بلیطفروشی و رزرو خدمات از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شغل ها در صنعت گردشگری است. گردشگران پس از گذر از دشواریهای دریافت ویزا، در نخستین گام به تهیهی بلیط سفر با توجه به بودجهشان فکر میکنند. به همین دلیل این کسبوکارها درآمد خوبی دارند. برای آغاز کسبوکاری در این زمینه نیاز به دانش قوی و گسترده دارید.
۱۱. ارائهی طرحهای «پرداخت پس از سفر»
افراد بسیاری امکان پس انداز پول را ندارند و بنابراین پیوسته سفرکردن را بهتعویق میاندازند. بنابراین میتوانید کسبوکاری راه بیندازید که به چنین افرادی کمک کند؛ درحالیکه سود خوبی هم نصیب شما میکند. این کسبوکار به مسافران این امکان را میدهد که همهی موارد ضروری را تهیه و سفر خوبی را تجربه کنند و هزینههای سفر را در آینده و طی مدتی توافقشده پرداخت کنند. البته مشتریان سودی را بابت دریافت این خدمات پرداخت میکنند. بنابراین مهم است که مشتریانی را هدف بگیرید که توانایی پرداخت هزینهها را با سود اعمالشده داشته باشند.
۱۲. خدمات گردشگری زیارتی
در سراسر جهان انبوهی از افراد حاضرند هزینههای هنگفتی را برای زیارت مکانهای مذهبی در نقاط مختلف پرداخت کنند. مثلا بازدید از اورشلیم جزئی از مراسم مذهبی مسیحیهای جهان است همانطور که مراسم حج و بازدید از کعبه از مراسم مذهبی مسلمانهاست. طبیعی است که روی تنها یک مذهب تمرکز کنید، بنابراین بهتر است اگر مسلمان هستید به مسلمانها، اگر مسیحی هستید به مسیحیها و اگر بودایی هستید به بوداییها خدمت کنید.
۱۳. ارائهی تور برای همایشها، جشنوارهها، مراسمها و رخدادهای جذاب
افراد و شرکتهای بسیاری بهدنبال راهی برای معرفی و بازاریابی محصولات و خدماتشان هستند. یکی از این راهها، شرکت در همایشها و نمایشگاههایی است که محل گردهمایی کارآفرینها و سازمانهای فعال در صنعت برای معرفی محصولات و خدماتشان است.
پس اگر علاقهمند به کار در حوزهی سفر و گردشگری هستید و توانایی برنامه ریزی و هماهنگی برای شرکت در رخدادهای ویژه را دارید، خدمات گردشگری نمایشگاهی/جشنوارهای و… گزینهی مناسبی برای شماست. شما امکان برگزاری این تورها را در سطح محلی، استانی، کشوری و حتی بینالمللی دارید. اگر همایش یا جشنواره بهخوبی برگزار شود، نهتنها استارتاپ ها بلکه میتوانید بازیگران مهم صنعت را نیز جذب کنید.