سلامت و تندرستی

گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه دیپلماسی سلامت یکی از سیاست های دولت سیزدهم است.

به گزارش مجله زنده خبری، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه اجلاس گروه 5 کارشناسان ارشد سلامت در تهران با بیان اینکه یکی از اهداف مهم دولت آیت الله دکتر رئیسی فعال سازی عرصه های دیپلماسی است، گفت: این مهم است. یکی از مهمترین عرصه های دیپلماسی در جهان.» دیپلماسی سلامت است زیرا سلامت مقوله ای جهانی است و هیچ کشوری نمی تواند سلامت کشور خود را بدون تضمین سلامت سایر کشورها تضمین کند.

وی افزود: در ایران اگر بهترین شرایط بهداشتی را در زمینه کنترل بیماری های عفونی و غیره فراهم کنیم. اما اگر همچنان چالش های بیماری در کشورهای همسایه وجود داشته باشد، نمی توانیم سلامت مردم خود را تضمین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال فلج اطفال در ایران ریشه کن شده و سل تا حد زیادی کنترل شده است. اما در کشورهای همسایه اگر این اتفاق نیفتاده باشد ممکن است دوباره ما را دچار مشکل کند.

عین اللهی یادآور شد: هدف ما از دیپلماسی سلامت این است که انشالله بتوانیم مرزها را در منطقه خود و در حوزه بهداشت و درمان حذف کنیم و دانشمندان و دانشجویان ما از طریق کنفرانس های علمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نشست G5 مقدمه ای بر این رابطه بهداشتی بین کشورهاست.

ضرورت توسعه گردشگری سلامت

وزیر بهداشت با بیان اینکه در این نشست کارشناسان ارشد بهداشتی کشورهای G-5 بر اجرای این توافقات توافق کردند، اظهار داشت: توسعه گردشگری سلامت یکی از اهداف ما در برگزاری اجلاس G-5 است و یکی از اهداف ماست. وظایف مهمی که در حکومت آیت‌الله تغییر می‌کند، بیماران کشورهای همسایه مورد پذیرش نظام سلامت کشورمان قرار می‌گیرند.

عین اللهی افزود: هر استانی که در مجاورت کشورهای همسایه است باید شرایط را برای گردشگری درمانی در استان خود فراهم کند. استان‌های جنوبی، شرقی و غربی هر کدام جایگاه خاص خود را در این زمینه دارند و می‌توانند تحت مقررات گردشگری پزشکی در این بخش فعال شوند.

آمادگی برای مراسم اربعین

وزیر بهداشت درباره مراسم اربعین امسال بیشتر گفت: حدود سه ماه پیش به عراق رفتیم و با وزیر بهداشت، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کردیم و قول همکاری دادند.

عین اللهی گفت: اخیرا از مرزهای مهران و شمالچه بازدید کردیم و خوشبختانه آمادگی بسیار بالایی در مرزها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اجلاس G5 با حضور هیئتی مجرب از عراق برگزار می شود و جزئیات مراسم اربعین با آنها بررسی می شود، گفت: گرمازدگی مهمترین مشکل ما در اربعین امسال است و نیاز به تونل و سرپناه سرد است تا جلوگیری از قرار دادن کولرهایی در مسیر راهپیمایان.

وزیر بهداشت افزود: در مرز شلمچه و در سمت ایرانی، مرکز درمانی مجهز به نام شهید والامقام قاسم سلیمانی و تونل های سرد که در فاصله بسیار کمی از پایانه مرزی قرار دارد، آماده شده است. . این مرکز به خوبی مجهز بوده و دارای تمامی نیروهای متخصص و تجهیزات لازم می باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، عین اللهی گفت: پنج بیمارستان صحرایی در مهران و در مجموع هشت بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی برای مراسم اربعین ایجاد شده است. تاکنون بالغ بر هزار نیروی متخصص و پزشکی به راهپیمایی ها اعزام شده اندگفت: پیشگیری از مسمومیت غذایی نیز مهم است و زائران باید از سالم بودن مواد غذایی مصرفی خود مطمئن باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا