سلامت و تندرستیبرترینهای کسب و کار

آیا خدمات پیشگیری و آزمایش ژنتیک تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می گیرد؟

هر فردی در طول عمرش بارها چکاپ پزشکی انجام می‌دهد. تست خون، تست ویتامین، تست تیروئید و… در دسته آزمایش‌های عمومی قرار می‌گیرند. بخش دیگری از آزمایش‌های پزشکی هستند که جنبه تخصصی‌تری دارند. آزمایش ژنتیک از این قبیل بررسی‌ها است. این آزمایش معمولا برای تشخیص و پیش‌بینی بیماری‌ها یا غربالگری زمان بارداری تجویز می‌شوند. اما متاسفانه هزینه این خدمات تخصصی بسیار زیاد است. بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک یکی از پوشش‌های بیمه درمان مکمل است که درصدی از هزینه‌های این آزمایش را جبران می‌کند. اگر مایلید در این باره بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیک یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های شناسایی بیماری‌های پنهان در افراد است. بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک بخشی از هزینه‌های انجام آن را پوشش می‌دهد. این تست، ساختار کوروموزوم‌ها و ژن‌های موجود در DNA فرد را بررسی می‌کند. DNA، ساختاری مولکولی است که وظیفه نگهداری اطلاعات ژنتیکی افراد را به عهده دارد. اطلاعات وراثتی در فرایند تولیدمثل از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود. بنابراین با بررسی ژنتیک یک نفر می‌توان به احتمال بروز بیماری‌هایی از قبیل: تالاسمی، انواع معلولیت جسمی و ذهنی و… پی برد.

پزشکان از نتایج این آزمایش برای شناسایی یک ژن خاص و جهش‌های ژنتیکی -که عامل ایجاد بیماری ارثی است- استفاده می‌کنند. البته تست ژنتیک کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع آزمایش ژنتیک

تست‌های ژنتیک در موارد زیر برای افراد تجویز می‌شود:

تست‌های تشخیصی

این تست زمانی تجویز می‌شود که فرد بنابه وجود علائم فیزیکی یا بالینی مشکوک به داشتن اختلالات ژنتیکی باشد.

تست ژنتیک قبل از ازدواج:

این تست معمولا برای زوج‌های جوانی که در خانواده، نزدیکان یا بستگان‌شان مواردی از بیمار‌های ارثی وجود دارد تجویز می‌شود. این آزمایش به تست شناسایی ناقل معروف است.

آزمایش ژنتیک قبل از تولد

این آزمایش به تست ژنتیک بارداری و تست آمنیوسنتز هم معروف است. اگر بر اساس آزمایش ژنتیک والدین، ریسک ابتلا به اختلال ژنتیکی برای جنین وجود داشته باشد این آزمایش تجویز می‌شود. تست ژنتیک بارداری قادر به شناسایی همه اختلالات ارثی نیست. با این‌وجود نتایج آن به والدین کمک می‌کند تا برای ادامه یا ختم بارداری تصمیم بهتری بگیرند.

آزمایش ژنتیک پیش از لانه‌گزینی

برخی از زوجین از روش‌های لقاح مصنوعی یا IVF برای بارداری استفاده می‌کنند. بعد از انجام لقاح مصنوعی اسپرم و تخمک، سلول‌های جنینی تشکیل می‌شوند. در زوج‌هایی که احتمال اختلالات ژنتیکی دارند؛ این سلول‌های جنینی قبل از انتقال به رحم زن و انجام عمل لانه‌گزینی به لحاظ ژنتیکی بررسی می‌شوند.

بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک

تست‌های ژنتیک پیش‌بینی کننده

اگر نتایج آزمایش ژنتیک والدین منفی شود اما یکی از فرزندان خانواده اختلال ژنتیکی داشته باشد، برای سایر فرزندان این تست تجویز می‌شود.

آزمایش ژنتیک غربالگری نوزادان

این آزمایش به پیشنهاد والدین بلافاصله بعد از تولد نوزادان تجویز می‌شود. بعضی از بیماری‌های ژنتیکی اگر در سال‌های اولیه زندگی شناسایی شوند شانس بالایی برای درمان دارند. از آزمایش غربالگری نوزادان برای تشخیص این بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

آزمایش ژنتیک پزشک قانونی

از این تست برای شناسایی هویت افراد با اهداف قانونی استفاده می‌شود. تست ژنتیک پزشکی قانونی در تشخیص جهش‌های ژنی کاربردی ندارد.

آزمایش‌های ژنتیک تحت پوشش بیمه تکمیلی در آیین‌نامه ابلاغی از بیمه مرکزی

طبق آیین‌نامه شماره ۹۹ بیمه‌های درمانی، بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک موارد زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد:

نوع آزمایش میزان پوشش
جبران هزینه‌های انواع خدمات آزمایش‌های ‌تشخیصی پزشکی شامل پاتولوژی، ژنتیک پزشکی و تست‌های آلرژیک در مجموع حداکثر ۱۰ درصد تعهد پوشش‌های اصلی سالیانه برای هر بیمه‌شده
جبران هزینه‌های تست‌های غربالگری جنین شامل مارکرهای جنینی و آزمایشات ژنتیک جنین در مجموع حداکثر ۱۰ درصد تعهد پوشش‌های اصلی سالیانه برای هر بیمه‌شده

بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک بارداری

از میان تست‌های ژنتیک، پوشش بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک بارداری بیشترین تقاضا را در بیمه‌ مکمل درمان دارد. هزینه آزمایش ژنتیک بارداری با تعرفه آزاد بین ۱ تا بیش از ۲۰ میلیون تومان متغیر است. هر آزمایشگاه بنابه سیاست‌های داخلی خود، با چند شرکت بیمه قرارداد دارد. برخی از این مراکز درصدی از کل هزینه‌های تست ژنتیک را با بیمه حساب می‌کنند. اما در بعضی از آزمایشگاه‌ها فقط هزینه یک یا دو مرحله از تست ژنتیک با بیمه حساب می‌شود. حتما قبل از اقدام این موارد را با شرکت بیمه و آزمایشگاه مدنظر خود چک کنید.

سقف تعهدات بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک در شرکت‌ها بیمه

در جدول زیر سقف تعهدات پوشش آزمایشگاه در سال ۱۴۰۱ برخی از شرکت‌های بیمه را مشاهده می‌کنید:

شرکت بیمه نوع بیمه سقف تعهدات پوشش خدمات آزمایشگاهی/ریال
سامان بسته به نوع طرح انتخابی بیمه تکمیلی گروهی ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۷۰.۰۰۰.۰۰۰
شرکت بیمه دی بسته به نوع طرح انتخابی بیمه تکمیلی انفرادی ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۴۰.۰۰۰.۰۰۰
شرکت بیمه تعاون بسته به طرح انتخابی بیمه تکمیلی انفرادی ۵.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰.۰۰۰
آتیه سازان حافظ بیمه تکمیلی گروهی ۱۰.۰۰۰.۰۰۰

نکته:

سقف تعهدات شرکت‌های بیمه بر اساس سن بیمه‌شده، شرایط بیمه‌نامه، بیمه‌گر پایه، پوشش‌ها و طرح انتخابی متغیر است.

فرانشیز پوشش بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک

فرانشیز درصدی از هزینه‌های درمانی است که توسط بیمه‌شده پرداخت می‌شود. فرانشیز بیمه تکمیلی در پوشش خدمات آزمایشگاهی شرکت‌های بیمه، معمولا بین ۱۰ تا ۳۰ درصد متغیر است.

بیمه درمان تکمیلی با پوشش بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیک یکی از آزمایش‌های تخصصی پزشکی است. بیمه تکمیلی آزمایش ژنتیک بخشی از هزینه‌های انجام آن را جبران می‌کند. این پوشش تحت عنوان خدمات آزمایشگاهی در بیمه‌های درمان تکمیلی ارائه می‌شود. شما می توانید با مراجعه به سایت های خرید آنلاین بیمه نظیر بیمه دات کام ، خرید بیمه تکمیلی را با بهترین قیمت از لینک زیر تجربه نمایید: https://bimeh.com/health

دکمه بازگشت به بالا