اقتصادی

ایران با تمام کشورهای حاشیه‌ خزر وارد تبادلات با پول‌های ملی می‌شود

وزیر اقتصاد گفت: هیات ایرانی رایزنی های فشرده و سازنده ای برای تهیه و امضای قراردادها یا معاهدات اولیه متعدد با کشورهای حاشیه دریای خزر انجام داد.

به گزارش مجله زنده خبری، احسان خاندوزی که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو با یکی از شبکه های تلویزیونی گفتگو می کرد، اظهار کرد: افزایش ترانزیت کالا از کریدور شمال – جنوب، افزایش سوآپ نفت و گاز، ایجاد گمرک سبز. جاده و تسویه حساب با پول ملی مهمترین موضوعات مورد توجه پنج کشور ساحلی دریای خزر، تقویت روابط تجاری و اقتصادی است.

خاندوزی در ادامه سخنان خود گفت: ظاهراً برای تسریع در مسیرهای ریلی شرق و غرب دریای خزر هم از ورودی اینس و هم از ورودی آستارا اجماع جدی حاصل شده و قراردادهای اولیه برای تنظیم در دست است. در این مورد. امیدواریم تا پایان شب امروز قرارداد به صورت رسمی منعقد شود. در زمینه افزایش SOAP نیز توافقاتی بین وزیر نفت کشورمان و طرف روسیه و قزاقستان در این زمینه منعقد شد.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در خصوص مسیر سبز گمرکی، قبل از اینکه من در روسیه باشم، رئیس گمرک آمد و مقدمات را آماده کرد و بندهایی از قبل انجام شده و فقط باید این اتفاقات را تسریع کنیم.

وی تصریح کرد: امروز بعدازظهر جلسه ای با بانک مرکزی روسیه در خصوص تسویه ارزهای ملی و سیستم شبکه بانکی برگزار می شود و از آنجایی که نقطه اتصال همه کشورهای منطقه آسیای مرکزی خواهد بود. به گونه ای که ایران بتواند با تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر برای مبادله با ارزهای ملی ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا