سلامت و تندرستی

خواص و فواید شگفت‌انگیز “عسل” برای درمان بیماری‌ها!/ درمان خانگی مشکلات پوست و مو با “عسل”

به گزارش شفاف، از خواص و فواید عسل برای درمان و کنترل بیماری های پوست و مو، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های معده و روده و به طور کلی بیماری های دستگاه گوارش و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود.

حدود 320 نوع مختلف عسل وجود دارد که از نظر رنگ، بو و طعم متفاوت هستند.

ترکیبات عسل چیست؟

عسل حاوی قند بیشتری و همچنین ترکیبی از اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی، آهن، روی و آنتی اکسیدان ها است.

عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد التهاب، آنتی اکسیدان و ضد باکتری استفاده می شود.

یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کیلو کالری انرژی، 17 گرم کربوهیدرات و 17 گرم قند است.

خواص عسل چیست؟

مردم معمولاً از عسل به صورت خوراکی برای درمان سرفه و به صورت موضعی برای درمان سوختگی و التیام زخم ها استفاده می کنند. همچنین از عسل برای درمان، کنترل یا پیشگیری از بیماری های پوست و مو، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های دستگاه گوارش و برخی بیماری های دیگر استفاده می شود.

تاثیر عسل بر بیماری های قلبی عروقی

آنتی اکسیدان های موجود در عسل ممکن است با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. طبق یک مطالعه، عسل می تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون و تنظیم ضربان قلب کمک کند که همه اینها می تواند عملکرد و سلامت قلب شما را بهبود بخشد.

درمان سرفه با عسل

مطالعات نشان می دهد که عسل می تواند به عنوان یک سرکوب کننده سرفه در برخی از افراد مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و سرفه های حاد شبانه عمل کند.

تاثیر عسل در بیماری های دستگاه گوارش

شواهد نشان می دهد که عسل می تواند به تسکین بیماری های گوارشی مانند اسهال مرتبط با التهاب دستگاه گوارش کمک کند.

تاثیر عسل بر اعصاب

مطالعات نشان می دهد که عسل ممکن است دارای فواید ضد افسردگی، ضد تشنج و ضد اضطراب باشد. در برخی از مطالعات، عسل به پیشگیری از اختلال حافظه کمک می کند.

استفاده موضعی از عسل برای درمان زخم

مطالعات نشان می دهد که استفاده موضعی از عسل باعث بهبود زخم ها به خصوص در سوختگی ها می شود.

بررسی 26 مطالعه مراقبت از زخم نشان داد که عسل در بهبود سوختگی‌های جزئی و زخم‌هایی که پس از جراحی عفونی شده‌اند، مؤثر است.

اثرات ضد التهابی عسل

عسل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند از بدن در برابر التهاب محافظت کند. التهاب می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، سرطان و بیماری های خودایمنی شود.

در یک مطالعه نشان داده شد که دو قاشق چایخوری عسل سرفه های شبانه را در کودکان تسکین می دهد و به خواب بهتر آنها کمک می کند. با این حال، پزشکان عسل را برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی کنند.

عسل ضد پیری است

عسل به سلامت پوست کمک می کند و ضد پیری است. عسل بهترین مرطوب کننده طبیعی به خصوص برای پوست های خشک است.

مالیدن لب ها با عسل به درمان ترک خوردگی لب در زمستان کمک می کند.

عسل خاصیت ضد سرطانی و ضد توموری دارد. همچنین یک ماده منحصر به فرد برای پاکسازی بدن از سموم است و می تواند با کاهش سطح کلسترول خون، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونا ویروس را کاهش دهد. همچنین قلب را تقویت می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

آیا مصرف عسل باعث پوسیدگی دندان می شود؟

این غذا اگرچه بسیار شیرین است اما برای دندان مضر نیست و باعث سلامت لثه ها و سفید شدن دندان ها می شود.

دیابتی ها عسل بخورند یا شکر؟

وقتی صحبت از مدیریت قند خون می شود، عسل مزایای بیشتری نسبت به قند معمولی دارد. البته این بدان معنا نیست که می توان در مصرف این ماده غذایی افراط کرد.

اگرچه عسل سطح قند خون را نیز افزایش می دهد، آنتی اکسیدان های آن به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف متوسط ​​روزانه عسل می تواند سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

بهداشت و درمان، تغذیه سالم، طب عامیانه، عسل،

درمان زخم پای دیابتی با عسل

عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم پای دیابتی است. زخم پای دیابتی می تواند منجر به قطع عضو شود. محققان بر این باورند که قدرت شفابخش عسل به دلیل اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است.

کاهش وزن با عسل

اگر از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل پیروی می کنید؛ عسل همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند. متخصصان تغذیه خوردن یک قاشق عسل را قبل از خواب توصیه می کنند. همچنین می توانید مقداری عسل را با آب گرم صبح زود با معده خالی مصرف کنید. مصرف آن در اول صبح به افزایش متابولیسم کمک می کند که به نوبه خود برای کاهش وزن سریعتر موثر است.

با مصرف عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

عسل دارای آنتی اکسیدان است و مصرف روزانه آن می تواند در طولانی مدت برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد و به همین دلیل است که عسل به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی شناخته می شود.

جایگاه عسل در طب سنتی

در طب سنتی، عسل به عنوان غذای فرآوری شده طبقه بندی می شود و خاصیت آن گرم و خشک است.

از گذشته های دور، عسل به عنوان یک ماده شفابخش موثر در نظر گرفته شده است و به طور سنتی برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. مصریان، چینی ها، رومی ها و یونانیان باستان از عسل برای درمان زخم ها و بیماری های معده استفاده می کردند. حدود 2000 سال قبل از کشف باکتری از عسل برای درمان زخم های عفونی استفاده می شد.

سم درمانی

زهر درمانی یا BVT استفاده از زهر زنبور زنده برای اهداف درمانی است. به طور گسترده اعتقاد بر این است که در درمان بیماری های خاصی مانند آرتریت، نقرس و برخی عفونت ها موثر است.


درمان های خانگی سنتی با عسل

درمان اگزما با عسل

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. کسانی که از اگزما رنج می برند می توانند مخلوطی از عسل خام و روغن زیتون را روی پوست بمالند تا از این مشکل خلاص شوند.

فواید عسل برای شوره سر

عسل همچنین یکی از بهترین درمان های خانگی برای شوره سر است. این نه تنها موهای خشک را تغذیه می کند بلکه موهایی صاف و نرم به شما می دهد.

برای درمان برفک دهان در کودکان بالای یک سال می توانید یک قاشق عسل یا عسل مخلوط با آبلیمو به کودک خود بدهید.

فواید عسل برای ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو می توانید از عسل و اسطوخودوس استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مو باید دو قاشق غذاخوری عسل را با مقدار مساوی روغن گیاهی مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. این ماسک مو را به مدت 15 دقیقه نگه دارید و سپس قبل از شامپو بشویید.

درمان بی خوابی با عسل

برای آرامش و خواب، یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان شیر داغ یا دو قاشق چایخوری عسل را به یک فنجان چای بابونه اضافه کنید.

ماسک صورت با عسل و خیار

دو قاشق عسل را با دو قاشق آب خیار مخلوط کنید و بگذارید 20 دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. این ماسک رطوبت و طراوت پوست شما را افزایش می دهد.


خواص موم زنبور عسل

موم زنبور عسل محصولی است که از لانه زنبور عسل تولید می شود. موم زنبور عسل برای کلسترول بالا، درد و عفونت های قارچی پوست استفاده می شود.

موم زنبور عسل به دلیل خاصیت محافظتی و آب گریزی که دارد در کرم های ضد آفتاب، محصولات بهداشتی کودکان و برخی از لوازم آرایشی استفاده می شود. همچنین از موم زنبور عسل در صنایع غذایی به عنوان افزودنی یا برای بسته بندی برخی محصولات استفاده می شود.

بهداشت و درمان، تغذیه سالم، طب عامیانه، عسل،

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت بر روی ناحیه ملتهب مقعد، درد و خارش ناشی از زخم مقعد را کاهش می دهد.

مطالعات اولیه نشان می دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت برای بواسیر باعث کاهش درد، خونریزی و خارش ناشی از هموروئید می شود.


خواص عسل در روایات و روایات

نام عسل در سوره های مختلف قرآن آمده است. آیات 68 و 69 سوره نحل می فرماید: «پروردگارت به زنبور عسل وحی کرد که از کوه ها و درختان و بام های بلند و سپس از همه میوه های شیرین (و از شیرینی و شهد گل های خوشبو) تغذیه کن و پروردگارت را به برای اجابت دعا کنید، آنگاه شربتی شیرین به رنگهای گوناگون از آن بیرون می آید که شفای مردم در آن است. و در این کار نشانه ای (از قدرت خدا) برای اهل تفکر است».

در روایات تاکید زیادی بر مصرف عسل شده است.

از حضرت علی (ع) نقل شده است که عسل شفای هر بیماری است و هیچ بیماری در آن نیست. خلط را کاهش می دهد و قلب را جلا می دهد. مکارم الاخلاق، جلد 1، صفحه 399.

در حدیثی از امام رضا (علیه السلام) نیز آمده است که هر که می خواهد در زمستان از سرماخوردگی دوری کند، سه لقمه شهد (عسل) بخورد. بحارالانوار، جلد 62، صفحه 324.

پیامبر اسلام (ص) نیز می فرماید: «عسل شفاء»: عسل شفا است.

منبع: مجله زنده خبری

دکمه بازگشت به بالا