عمومیبرترینهای کسب و کار

مقایسه سنگ های ساختمانی با یکدیگر و بررسی مزایا و معایب هر یک

تفاوت سنگ های ساختمانی با یکدیگر در کالاساخت

تنوع و تعداد سنگ های ساختمانی در بازار سنگ بسیار زیاد است. امروزه نه تنها انواع سنگ ها از دل معادن مختلف طبیعی قابل استخراج هستند، بلکه قابلیت ساخت سنگ ها به صورت مصنوعی نیز وجود دارد. اگرچه به تمام این مصالح عنوان «سنگ» اطلاق می شود، اما این مصالح تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. شناخت تفاوت سنگ های ساختمانی با یکدیگر به خریداران کمک می کند، محصول مورد نظر خود را بهتر و درست تر انتخاب کنند. در ادامه این مطلب تفاوت سنگ های ساختمانی با یکدیگر را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سنگ چیست

سنگ نوعی ماده جامد است که اغلب از پوسته زمین به دست می آید. این ماده از به هم پیوستن یک یا چند کانی به وجود می آیند. در تعریف زمین شناسی، سنگ از تجمع طبیعی مواد معدنی یا شبه معدنی به صورت جامد در کنار هم به وجود می آید. سنگ ها از دیرباز استفاده های زیادی در زندگی انسان ها داشته اند. امروزه علاوه بر سنگ های طبیعی که از دل طبیعت استخراج می شوند، سنگ های مصنوعی نیز کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف دارند. این سنگ ها از سنگ طبیعی یا مواد دیگر ساخته می شوند.

انواع سنگ های ساختمانی

سنگ های ساختمانی انواع زیادی دارند. اگر بخواهیم از لحاظ ویژگی های زمین شناختی سنگ ها را دسته بندی کنیم، به دسته های بیشماری تقسیم می شوند. با این حال سنگ ها از نظر نحوه ساخت و تشکیل به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: سنگ های طبیعی و سنگ های مصنوعی. در ادامه هر یک از این دو نوع سنگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سنگ طبیعی

سنگ های طبیعی به سنگ هایی گفته می شود که به صورت طبیعی از معادن استخراج می شوند. این سنگ ها پس از استخراج ممکن است فراوری شده و آماده استفاده برای کاربری های مختلف مانند ساختمان سازی بشوند. سنگ های طبیعی خود به دسته های متنوع و گوناگونی تقسیم می شوند. نام این دسته ها اغلب از نام معدنی که سنگ را از آن استخراج می کنند، گرفته می شود. برخی از شناخته شده ترین انواع سنگ های طبیعی شامل موارد زیر می شوند:

  • گرانیت
  • گابرو
  • دیوریت
  • کوارتزیت
  • مرمریت
  • مرمر
  • تراورتن
  • ماسه سنگ
  • سنگ های آهکی

سنگ مصنوعی

سنگ های مصنوعی به سنگ هایی گفته می شود که ساخته دست بشر هستند. این سنگ ها در کارخانه ها و با ترکیب مواد و مصالح مختلف به وجود می آید. ماده خام سنگ های مصنوعی ممکن است از بقایای سنگ های طبیعی باشند و یا از مواد مصنوعی مانند انواع افزودنی پلیمری یا رزین ساخته شوند. نام این سنگ ها اغلب از نام سنگ طبیعی مشابه آن ها گرفته می شود. به عنوان مثال سنگ مرمریت مصنوعی نوعی سنگ است که ظاهری شبیه به مرمر طبیعی دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سنگ برای طراحی داخلی ساختمان

کاربرد انواع سنگ

هر یک از انواع سنگ کاربرد های متفاوتی دارند، با این حال به این دلیل که همه ی آن ها در ساختمان سازی به کار می روند، کاربرد های مشترک زیادی دارند. به طور کلی کاربرد های سنگ های مصنوعی و طبیعی در ساختمان سازی به شرح زیر می باشد:

  1. ساخت کف
  2. ساخت دیوار
  3. ساخت سقف بناها
  4. ساخت راه پله
  5. ساخت حیاط
  6. ساخت نمای خارجی
  7. ساخت بخش های داخلی بنا
  8. طراحی و ساخت دکوراتیو ساختمان
  9. ساخت سنگ فرش و مسیر عبور در ویلاها
  10. ساخت آلاچیق
  11. ساخت آبنما و مجسمه
  12. ساخت بنای یاد بود و سنگ قبر
  13. ساخت اشیا دکوراتیو

مزایا و معایب انواع سنگ

سنگ های طبیعی نسبت به سنگ های مصنوعی از مزایای بیشتری برخوردار هستند. سنگ طبیعی از نظر زیبایی به مراتب از سنگ های مصنوعی بهتر می باشد. این نوع سنگ ها حس بهتری را نیز در بنا القا می کنند. با این حال از برتری هایی که سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی دارند، قابلیت تولید و طراحی آن ها به شکل ها و رنگ های دلخواه می باشد. سنگ های طبیعی از لحاظ ساختار و ترکیبات از سنگ های مصنوعی برتر می باشند. این سنگ ها مقاومت بالاتری در برابر شرایط محیطی مختلف دارند و از همین رو دوام و طول عمر بالاتری نیز دارند. با این حال در برابر برخی سنگ های طبیعی، سنگ های طبیعی مقاومت بسیار بالاتری در برابر شرایط مرطوب و نفوذ آب دارند.

مطلب مفید: مناسب ترین سنگ نما برای مناطق سرد سیر

اصلی ترین تفاوت سنگ های ساختمانی با یکدیگر

سنگ های ساختمانی فارغ از طبیعی یا مصنوعی بودن آن ها در چند مشخصه و ویژگی اصلی با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی سنگ ها را بر اساس سه ویژگی ساختار، ظاهر، قیمت و دوام با یکدیگر مورد مقایسه قرار می دهند. ساختار سنگ اولین و اصلی ترین مشخصه ای است که برای مقایسه سنگ های ساختمانی در نظر گرفته می شود. ساختار سنگ در بسیاری دیگر از ویژگی های آن تاثیر مستقیم دارد. سختی و مقاومت دو مورد از مهم ترین ویژگی هایی هستند که ساختار سنگ آن ها را تعیین می کند. از همین رو توجه به ساختار اصلی سنگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

ظاهر سنگ از دیگر ویژگی هایی است که برای مقایسه سنگ ها مورد سنجش قرار می گیرد. ظاهر سنگ تا حد زیادی به ترکیبات سنگ بستگی دارد. سنگ های مصنوعی ممکن است ظاهر بهترین از برخی سنگ های طبیعی داشته باشند. چراکه قابلیت اجرای طرح های دلخواه روی این سنگ ها حین ساخت امکان پذیر است.

با این حال سنگ های مصنوعی نمی توانند ظاهر خود را مدت زیادی حفظ کنند و این در حالی است که سنگ های طبیعی مدت زمان بیشتری ظاهر خود را حفظ می کنند. به طور کلی هر دو صفحه سنگی از لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند و هیچ دو سنگی شباهت ظاهری به یکدگیر نخواهند داشت و همین موضوع باعث شده که ظاهر سنگ ها از مهم ترین ملاک ها برای تشخیص تفاوت سنگ ها خواهد داشت.

دوام و طول عمر سنگ ها که از دیگر ویژگی های معلول ساختار سنگ ها می باشد. این ویژگی ها از مهم ترین عواملی است که در مقایسه سنگ های ساختمانی در نظر گرفته می شود. سنگ های طبیعی همواره از سنگ های مصنوعی دوام و طول عمر بالاتری دارند. از همین رو در مقایسه بر اساس دوام سنگ ها، سنگ های طبیعی همواره پیروز هستند.

قیمت انواع سنگ ساختمانی نیز از جمله عوامل مهمی است که در مقایسه سنگ ها نقش مهمی ایفا می کند. سنگ های مصنوعی اغلب مقرون به صرفه تر از سنگ های طبیعی هستند. این سنگ ها اگرچه ممکن است از نظر ظاهر شباهت زیادی به سنگ های طبیعی داشته باشند، اما ساختار متفاوت دارند، سبک تر هستند و مواد ارزان تری در ساخت آن ها به کار گرفته می شود. از همین رو قیمت ارزان تری نیز خواهند داشت.

سوالات متداول تفاوت سنگ ها

    کدام نوع سنگ برای کف قابل استفاده است؟

        هر دو نوع سنگ طبیعی و مصنوعی برای ساخت کف می توانند مناسب باشند. با این حال بهتر است پیش از خرید سنگ مناسب برای کف به ویژگی هایی چون مقاومت آن نسبت به ضربه و خط و خش توجه داشته باشید.

    جذب آب سنگ مصنوعی بیشتر است یا طبیعی؟

        سنگ های مصنوعی با موادی ساخته می شود که نفوذ آب در آن ها را تقریبا به صفر می رساند. اما برخی از انواع سنگ های طبیعی جذب آب بالایی دارند.

    سنگ آنتیک مصنوعی است؟

        سنگ آنتیک نوعی مصنوع سنگی است که از سنگ ساخته می شود و اغلب در دسته سنگ های طبیعی دسته بندی می شود. با این حال برخی از نواع سنگ آنتیک نیز به صورت مصنوعی ساخته می شوند و در دسته سنگ های مصنوعی قرار دارند.

سنگ مرمر در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد؟

سنگ یکی از سرسخت ترین و مقاوم ترین ماده ای است که به وفور در طبیعت یافت می شود و بشر از ابتدا تاکنون از آن به عنوان یکی از ضروری ترین مصالح ساختمانی استفاده نموده است.  این متریال با میزان مقاومت، بافت، طرح و رنگ متفاوت از معادن طبیعی استخراج شده و پس از انتقال به سنگبری ها برای مصارف گوناگون در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. برخی از آن ها به صورت خام و طبیعی و برخی دیگر به شکل مصنوعی کاربرد دارند.

سنگ های مصنوعی از ترکیب سنگدانه های طبیعی با رزین ایجاد می شوند و اصولاً برای طراحی دکوراسیون و طراحی نما انتخاب می شوند. از جمله سنگ های طبیعی می توان به سنگ گرانیت، تراورتن، مرمر، کوارتزیت، مرمریت، گابرو، دیوریت و … اشاره نمود، در صورتی که آنتیک، کورین، پلیمری، اونیکس، کوارتز و … در دسته سنگ های مصنوعی قرار می گیرند.

سنگ از جمله گران ترین مصالح ساختمانی است که می تواند به عنوان کفپوش در فضاهای مختلف ساختمان از قبیل آشپزخانه، پله ها، راهرو، سرویس بهداشتی و… مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل تنوع بسیار و زیبایی طبیعی از آن در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می شود. بعضی از آن ها به علت مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی، رطوبت و سایش در کفسازی محوطه های باز نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

سنگ مرمر

این متریال نوعی سنگ آهک دگرگون شده با کانی های رنگارنگ است که کلسیت اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن بوده که در طی فرآیند دگرگونی متبلور و درشت تر می شود. وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار می گیرد، دگرگون شده و مرمر به وجود می آید. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت می شود. رگه هایی که در آن دیده می شود به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود داشته است.

تنوع رنگی این متریال به دلیل وجود موادی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین، گرافیت و مواد آهکی در ساختار آن است. مرمر با رنگ هایی یافت می شود که در دیگر سنگ های طبیعی دیده نمی شود. به دلیل مقاومت و زیبایی بی نظیر آن، معماران و طراحان داخلی برای لوکس تر جلوه دادن طرح های اجرایی خود از آن استفاده می کنند. این سنگ لوکس به دکوراسیون داخلی شکوه و جلال می بخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد.

انواع سنگ مرمر

این سنگ ساختمانی و دکوراتیو انواع مختلفی دارد و دسته بندی آن با توجه رنگ انجام می شود. سنگ مرمر سفید، مرمر سبز، صورتی، آبی و غیره نمونه ای از این سنگ ها هستند. همچنین نام گذاری انواع مختلف آن بر حسب مکان استخراج نیز صورت می گیرد. برای مثال مرمر سفید هندی در کشور هندوستان استخراج می شود.

ویژگی های سنگ مرمر

* مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند.

* این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و می توان آن را جلا داد.

* سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی، نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین است. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ می دهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه است.

* سنگ مرمر گرما را جذب نمی کند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک است. استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا می شود.

* این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمی دارد.

* نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام می شود و با یک دستمال مرطوب می توان آن را تمیز کرد.

* مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان، مجسمه سازی، ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوارپوش سرویس های لوکس به کار می رود.

* قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار می روند بالاتر است.

معایب سنگ مرمر

* سنگ مرمر از دسته سنگ های متخلخل و نرم است و به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان می دهد و دچار خوردگی می شود.

* سنگ مرمر از مقاومت بالایی در برابر خراش و ساییدگی برخوردار نیست.

سنگ مرمر در مناطق مختلف کشور یافت می شود و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال در رنگ های گوناگون استخراج شده و دارای قیمت های مختلف است. از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت مرمر می توان به کیفیت سنگ، رنگ و طرح، قطر و ابعاد، نوع فرآوری و سورت دقیق آن اشاره نمود. این سنگ پس از برش کاری و ساب زنی سورت بندی می شود. برای مثال سنگ های اسلبی که بوک مچ هستند قیمت بالاتری دارند. برای بررسی کیفیت این متریال آن را از نظر فیزیکی و شیمیایی آنالیز می کنند و هر چه آنالیز مطلوب تر باشد مرمر باکیفیت تر و گران تر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا