اقتصادی

ارتقای سطح کیفی و کمی آب شرب شهر سنندج با بهره‌مندی از پروژه آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان از ارتقای کمی و کیفی آب شرب شهر سنندج با بهره مندی از طرح آبرسانی خبر داد و گفت: به منظور رفع طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج، پروژه بزرگی در دو سال گذشته آغاز شده است که تقریبا تا ابتدای دولت ادامه داشت و در سال سیزدهم این پروژه 20 درصد پیشرفت داشت اما با شروع دولت سیزدهم و توجه ویژه رئیس جمهور و وزیر. انرژی، این پروژه در مدت زمان کوتاهی به پایان رسید.

به گزارش مجله زنده خبری، به نقل از وزارت نیرو، محمد فرهاد با اشاره به بهره برداری از پروژه آبرسانی در سنندج، اظهار کرد: از جمله مشکلات تامین آب شرب ساکنان سنندج از سد قشلاق، راه برداشت آب از سد قشلاق بود. به طوری که امکان بهره برداری از آن تنها 115 میلیون است. از مخزن سد تا تصفیه خانه مترمکعب فاصله بود و اگر مشکلی برای تونل آب وجود داشت شهر با تنش آبی مواجه می شد.

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان با اشاره به مشکلات کمی و کیفی در تامین آب سنندج از سد قشلاق افزود: در حوزه ارتقای کیفی آب سد قشلاق اقداماتی انجام شده است. در سال های اخیر، اما بررسی ها برای حل مشکل کیفیت آب در سنندج همچنان ادامه دارد. متوجه شد که هدف اصلی تغییر منبع آب است. بر این اساس موضوع آبرسانی به سنندج به نفع سد آزاد در دستور کار قرار گرفت.

وی در این خصوص اظهار داشت: برای رفع طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج از دو سال پیش پروژه بزرگی آغاز شد که تقریبا تا ابتدای دولت سیزدهم 20 درصد پیشرفت داشت.رئیس جمهور و وزیر انرژی برای مدت کوتاهی به این هدف دست یافت.

توزیع آب شرب با کیفیت از 8 آبان ماه در سنندج
فرهاد یادآور شد: در مسیر انتقال آب از سد آزاد به سد کوچکم، مسیر ویژه 27 کیلومتری جهت هدایت آب به تصفیه خانه شماره یک و دو شهر سنندج ایجاد شد و 8 آبان ماه نیز آب شرب این مسیر به تصفیه خانه انجام شد. نیروگاه شماره یک با ظرفیت 1000 لیتر تاسیس شد و دومی رسید و در شبکه توزیع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان ادامه داد: با پیشرفت این پروژه طعم و بوی نامطبوع آب شرب بخش مرکزی شهر سنندج با جمعیتی بالغ بر 350 هزار نفر کاهش چشمگیری یافته است.

100 درصد آب مورد نیاز شهروندان سننجی از سد آزاد تامین می شود

وی یادآور شد: طرح آبرسانی فاز دوم با ظرفیت 1000 لیتر در ثانیه در شرف اجراست و پیش بینی می شود این مهم در آینده نزدیک محقق شود. در این صورت 100 درصد آب مورد نیاز ساکنان سننجی از سد آزاد تامین می شود.

فرهاد درباره افزایش ظرفیت پالایشگاه های سنندج گفت: پیشرفت در این امر مستلزم فراهم شدن زیرساخت های لازم است که در این راستا برنامه ریزی های لازم برای راه اندازی پالایشگاه شماره سه انجام شده و در حال حاضر مطالعات برای تحقق این امر در حال انجام است. اهمیت خارجی دارند

پالایشگاه شماره 3 سنندج راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به این استان را تسریع در راه اندازی پالایشگاه شماره 3 شهر سنندج عنوان کرد و گفت: امیدواریم با نهایی شدن مطالعات و با اخذ مجوزهای لازم، روند عملیاتی ایجاد این بخش نیز آغاز خواهد شد.»

وی در ادامه به نظرسنجی روزانه شهروندان سننجی در خصوص دریافت بازخورد در خصوص بهبود کمی و کیفی آب شرب اشاره کرد و اظهار داشت: آب توزیع شده در شبکه مرکزی شهر ترکیبی از آب سد آزاد (1200 لیتر در هر) است. دوم ) و سد قشلاق (400 لیتر در ثانیه) با توجه به اینکه حجم ماتریس را آب بدون سد تشکیل می دهد، تأثیر بسزایی در کیفیت آب شرب داشته است، چنانکه در مطالعات انجام شده اکثر مردم در این شهر بهبود کیفیت آب آشامیدنی را تشخیص داده اند.

وی همچنین به راه اندازی فاز دوم این پروژه با تلاش شرکت آب با در نظر گرفتن نیاز فعلی شهروندان سنندجی به 2 هزار لیتر آب شرب اشاره کرد و گفت: آب با کیفیت در شهر سنندج توزیع شده است. از 8 آبان ماه به میزان 200 لیتر در ثانیه و امروز این رقم به 1000 لیتر در ثانیه رسیده است که با بهره گیری از تصفیه خانه شماره دو این نیاز به طور کامل برآورده شده است.

فرهاد خاطرنشان کرد: به منظور ارتقای سطح کیفی آب، همزمان با پیشرفت این پروژه، شستشوی مخازن تصفیه خانه، سطح شهر و شبکه انجام می شود که حدود 100 هزار متر مکعب مخزن آب سنندج در سطح شهر وجود دارد. شهرستان است و فرآیند نظافت این مخازن بر اساس استانداردهای لازم و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا