بین المللی

ایران، بلاروس و روسیه؛ مثلث هم‌افزایی قدرت در اوراسیا

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله زنده خبری، برای نخستین بار «رومن گلاوچنگو» نخست وزیر بلاروس امروز (سه شنبه 1 آذر) در راس هیاتی بلندپایه سیاسی و سیاسی وارد ایران شد. مسئولان اقتصادی

در پی توافقات انجام شده در مذاکرات شانگهای بین جمهوری اسلامی ایران و آن کشور، بلاوارس نخست وزیر در سمرقند به تهران آمد تا در خصوص گسترش روابط دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله ترانزیت، صادرات و واردات، تامین انرژی و … گفتگو کند. معاون اول رئیس جمهور باید با «محمد مخبر» مذاکره کند و نقشه راه جامعی برای توسعه روابط اقتصادی تهران و مینسک ترسیم کند.

بلاروس جزو کشورهای دوست ایران است. اگرچه مواضع بلاروس هرگز علیه ایران نبوده است، اما در چند سال گذشته به دلیل ملاحظات سیاسی تحریم های غرب علیه ایران، نسبت به توسعه روابط با کشورمان ملاحظاتی داشته است. بر این اساس سطح همکاری ها از جمله تبادلات اقتصادی بین دو کشور کاهش یافت.

این کشور در زمینه صادرات خودروهای سنگین راهسازی و معدنی، کودهای پتاس و استفاده از بنادر و تاسیسات جاده ای و ریلی کشورمان به عنوان مسیر جدید ترانزیتی صادرات کالاهای صنعتی و فرآوری شده و همچنین صادرات کالاهای فرآوری شده، قراردادهایی منعقد کرد. کودهای پتاس به کشورهای ثالث از خاک ایران با ایران.

اهداف سفر نخست وزیر بلاروس به تهران چیست؟

هدف اصلی سفر نخست وزیر به تهران به عنوان سکاندار اقتصادی بلاروس، بررسی مفاد تفاهم نامه ها و موافقت نامه های دو کشور و آماده سازی آنها برای امضای سران ایران و بلاروس در سفر امسال لوکاشنکو به تهران است.

فناوری های پیشرفته صنعتی بلاروس در زمینه مهندسی مکانیک، کامیون های سنگین راهسازی و معدن، تراکتورها و تجهیزات مدرن کشاورزی، اپتیک، نرم افزار و برخی دیگر از صنایع و تجهیزاتی که کشورمان با محدودیت های تحریمی در زمینه تهیه آنها مواجه است و همچنین نظامی و اقلام دفاعی، امتیازات ارتباط ویژه کود پتاس یکی از اقلامی است که به عنوان یکی از امتیازات تولید و صادرات بلاروس محسوب می شود و ایران در شرایط فعلی به آن نیاز دارد و برای واردات و ترانزیت آن توافقاتی صورت گرفته است.

بلاروس؛ بزرگترین تولید کننده لبنیات در جهان

از مهم ترین محصولات کشاورزی بلاروس می توان به انواع غلات، سیب زمینی، سبزیجات، چغندر قند، کتان، شیر، لبنیات و گوشت گاو اشاره کرد.

بلاروس رتبه اول جهان در تولید شیر و سوم در جهان در تولید شیر خشک بدون چربی، چهارم در جهان در تولید کره و همچنین پنجم در جهان در تولید آب پنیر است و بر این اساس 16 درصد از تولید تنها مالک شیر جهان است. و فرآورده های شیر

30 درصد از تولید جهانی کمپرسی (دومین صادرکننده کامیون کمپرسی سنگین در جهان در سال 2017)، 17 درصد از تولید جهانی کمباین، 6 درصد از تولید جهانی تراکتور،
سومین صادرکننده بزرگ کنف در جهان، هجدهمین صادرکننده اسلحه در جهان و رتبه بالا در تولید انواع نرم افزارهای بانکی و مالی، نرم افزارهای کاربردی، الکترونیکی و غیره نیز از دیگر موارد اقتصادی و تمایزات صنعتی بلاروس

علاوه بر موارد ذکر شده، همکاری های استانی از دیگر زمینه های همکاری دو کشور است. تفاهم نامه خواهرخواندگی بین شهرهای تهران – مینسک استان مازندران – با استان گومل و تبریز با استان ماگیلف بلاروس منعقد شد و اخیراً روابط استانی دو کشور نیز تقویت شده است.

مثلث تهران – مینسک – مسکو در دولت سیزدهم طراحی خاصی دارد

روحلا مدبر کارشناس روابط بین الملل درباره اهمیت این سفر به خبرنگار آنلاین مجله زنده خبری گفت: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کشورهایی که از اتحاد جماهیر شوروی جدا شدند، جمهوری اسلامی ایران جزو اولین ها بود. کشورها آنها را به رسمیت بشناسند. بلاروس یکی از کشورهایی بود که ایران از ابتدا آن را به رسمیت شناخت. بیش از سه دهه است که روابط ایران بر اساس تفاهم و همکاری با بلاروس برقرار شده است. از سوی دیگر، رابطه مینسک و مسکو رابطه بسیار نزدیکی است و سیاست ایران همواره نزدیک به مسکو بوده است. بر این اساس، مثلث مینسک-تهران-مسکو در دوره جدید دولت سیزدهم از طراحی خاصی برخوردار است».

وی افزود: بلاروس یکی از کشورهای اصیل در میان کشورهای اروپای شرقی است. این کشور از نظر زیرساخت های توسعه یافته مدرن و پیشرفته است. از نظر توسعه انسانی، این کشور از اکثر کشورهای اروپای شرقی و در جبهه آمریکا پیشرفته تر است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: سیاست خارجی جدید دولت سیزدهم بر «دیپلماسی متوازن» متمرکز شده است. یکی از کشورهای انتخاب شده در این زمینه بلاروس بود. این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به عنوان کشور اصلی حضور دارد. بلاروس در معاهدات و سازمان هایی که روسیه در آن عضویت دارد نقش پیشرو ایفا می کند. از سوی دیگر، نزدیکی ایران و بلاروس قدرت چانه زنی جمهوری اسلامی ایران را در سازمان هایی مانند اوراسیا و شانگهای افزایش می دهد و به دلیل عضویت ناظر در سازمان تجارت جهانی (WTO)، ممکن است با عضویت ایران در این سازمان تا حدودی توانمند شود. این سازمان.”

بلاروس؛ ورود به توسعه روابط و حضور ایران در اروپای شرقی

مدبر درباره روابط اقتصادی ایران و بلاروس گفت: بلاروس در زمینه صنایع دانش بنیان و تبادل آن با ایران فعال است. از جمله این تبادلات دانش می توان به محرک های سنگین برخی از صنایع تخصصی اشاره کرد. این موضوع در حوزه فعالیت های ضد تحریمی ایران نیز موثر است و باید گفت که بلاروس دروازه توسعه روابط و حضور بیشتر ایران برای ورود به اروپای شرقی است و ایران باید از این فرصت برای گسترش روابط استفاده کند. با مینسک

وی با انتقاد از فشارهای غرب بر بلاروس و بیان اینکه این کشور به دلیل همکاری با فدراسیون روسیه و اتحادی که با جمهوری اسلامی ایران دارد تحت فشار غرب است، گفت: گسترش روابط ایران و بلاروس در زمینه های اقتصادی، سیاسی و … علم و گردشگری منافع خوبی برای ایران به همراه دارد و به دلیل موقعیت ویژه ای که این کشور در اروپای شرقی دارد، امکان محدود شدن حضور آن تحت تأثیر غرب وجود ندارد. «به طور کلی در دولت سیزدهم به توسعه روابط با بلاروس بیشتر از دوره های قبل توجه شد.

مدبر معتقد است با تغییرات سیاست خارجی بلاروس پس از آگوست 2020 و بروز تنش های داخلی شدید و همچنین تقابل روابط این کشور با اتحادیه اروپا و آمریکا حول انتخابات ریاست جمهوری که در آن الکساندر لوکاشنکو قرار خواهد گرفت. که برای ششمین بار به عنوان رئیس جمهور بلاروس انتخاب شد، اجرای 7 بسته تحریمی علیه مقامات عالی رتبه و برخی نهادهای اقتصادی این کشور نیز انتخاب شد و از سوی دیگر به نظر می رسد نزدیکی بلاروس به روسیه بسیار زیاد است. متاثر از انزوای سیاسی-اقتصادی فوق الذکر و همچنین توسعه همکاری های این کشور با روسیه نسبت به توسعه روابط با تهران در بعد سیاسی و اقتصادی پرشورتر از گذشته است. در شرایط کنونی با اعمال تحریم های متعدد اتحادیه اروپا و آمریکا علیه بلاروس، ظرفیت های مضاعفی برای جمهوری اسلامی ایران در مبادلات اقتصادی با این کشور ایجاد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اتفاقات داخلی بلاروس از سال 2020 به بعد، یادآور شد: کشورهای غربی و آمریکا همواره در دهه های اخیر تلاش کرده اند تا با انقلاب های رنگی دولت های جمهوری های جدا شده از شوروی سابق را سرنگون کنند و دست نشانده خود را سرنگون کنند. دولت ها. آنها را به کار می اندازند و به قدرت می رسانند».

وی ادامه داد: در سال 2020 خانم سوتلانا تیخانوفسکایا رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب آقای لوکاشنکو رئیس جمهور آن کشور بود. اکثریت آرا، غربی ها با سیاست عدم پذیرش شکست، پروژه انقلاب رنگی را در آنجا فعال کردند. غربی ها در سال 2014 این سیاست را در اوکراین دنبال کردند و موفق شدند یک دولت غربی را در اوکراین به قدرت برسانند. دلیل اصلی شکست این پروژه در بلاروس ارتباط عمیق مردم این کشور با روسیه است. سیاست ادغام روسیه با بلاروس باعث تقویت و بهبود شیوه زندگی در آن کشور شده است. لازم به ذکر است که پس از شکست غربی ها در بلاروس، جایگاه آقای لوکاشنکو در بلاروس قویتر از قبل شد».

مدبر در خصوص مبادلات ایران و بلاروس با تاکید بر اینکه بلاروس باید اولویت اول جمهوری اسلامی ایران در بین تمامی کشورهای واقع در شرق اروپا باشد، گفت: سیاست بلاروس هیچگاه مطابق با کشورهای غربی نبوده است. این کشور همواره در مجامع بین المللی حامی جمهوری اسلامی بوده است. او در تمام قطعنامه ها از ایران حمایت کرد. آقای لوکاشنکو نیز رویکرد بسیار مثبتی به کشور ما دارد. برخی از کشورهای اروپای شرقی با آمریکا و رژیم صهیونیستی و ترویکای اروپایی روابط نزدیک دارند. این کشورها گاهی سیاست هایی را علیه ایران در پیش گرفته اند در حالی که بلاروس یکی از کشورهایی است که سیاست خارجی خود را با سیاست مستقل خود تنظیم کرده است. این کشور تمایل به روابط نزدیکتر با جمهوری اسلامی ایران دارد. این یک موضوع استراتژیک برای کشور ما خواهد بود.»

انتهای پیام




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا