بین المللی

بازار گسترده پیمان شانگهای فرصت مناسبی فراروی ایران است/ لزوم هم‌افزایی بندر چابهار و بندر گوادر

روابط ایران و چین در خط مقدم سیاست خارجی آسیا قرن بیست و یکم است و واقعیت اجتناب ناپذیر این است که جهان غرب به ویژه ایالات متحده از نظر اقتصادی و سیاسی در حال کاهش است. تو نباید ایران به دور از یک کشور مستقل است و نمایندگان ایالات متحده و اروپا برای پیمان داشتن توافق استراتژیک بین ایران و چین به پایتخت های یکدیگر سفر می کنند.

در این توافق نامه ، تهران و پکن باید منافع خود را در نظر بگیرند و طبق آن عمل کنند. پیشینه تاریخی همچنین ثابت می کند که روابط ایران و چین هرگز چالشی نبوده و هر دو طرف ایده جاده ابریشم را دنبال کرده اند که دستاوردهای خود را از شرق به غرب انتقال داده است.


بیشتر بخوانید:

همکاری کامل با چین به نفع ایران است


در همین حال ، موضوع عضویت ایران در توافقنامه شانگهای وجود دارد که باید طبق سند راهبردی 25 ساله ایران و چین ، سرنوشت این عضویت در نظر گرفته شود.

آنا فواد ایزدی ، کارشناس امور بین الملل ، به آژانس گفت: “ایران در حال حاضر به عنوان ناظر عضو سازمان همکاری شانگهای است و چندین سال است که روند عضویت دائمی را تحت نظر دارد.” عضویت دائمی در این سازمان منطقه ای در شرق آسیا گامی مثبت برای ایران است ، زیرا به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط تحریم های آمریکا و غرب ، بازار سازمان همکاری شانگهای منطقه ای بسیار بزرگ برای فعالیت های تجاری ایران است.

فواد ایزدی

وی افزود: بازار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بسیار بزرگتر از کل کشورهای غربی است. طبیعتاً برای جمهوری اسلامی ایران مفید خواهد بود که عضو رسمی پیمان شود و به این بازار بپیوندد.

این کارشناس بین المللی اظهار داشت: “اگر سیاست” مشرق “که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید می کنند عملی شود ، می تواند به رونق و پویایی اقتصاد ایران کمک کند.” ما حدود 6 سال است که ما برجام را نظاره می کنیم و توافق هسته ای به هیچ وجه به نفع کشور نبود. در هر صورت ما به اصلاحات سیاست خارجی احتیاج داریم که در صورت بروز آنها برای اقتصاد کشور سود بیشتری خواهد داشت.

تأثیر روابط ایران و چین در مجاورت هند و پاکستان

فواد ایزدی همچنین درباره سرمایه گذاری چین در بندر چابهار ، همپوشانی آن با برنامه توسعه بندر گوادر پاکستان و احتمال بروز برخی مشکلات از کشورهای شرقی گفت: “فکر می کنم بندر چابهار با بندر گوادر رقابت ندارد و حتی داده می شود. مجاورت این دو درگاه با یکدیگر می توانند مکمل یکدیگر باشند. اگر ایران و پاکستان بتوانند با هم بهتر همکاری کنند ، چین و هند نیز می توانند قدم بردارند تا برخی از درگیری های منطقه را کاهش دهند.

وی افزود: آمریکایی ها خواهان جنگ بین چین و هند هستند تا هند بتواند آنچه را که می خواهد انجام دهد متوقف کند تا رشد چین را متوقف کند و حتی حرکت رو به رشد هند را متوقف کند زیرا آمریکایی ها خواهان رشد ایران هستند. ، چین و هند چنین نمی کنند.

انتهای پیام / 4106/4033 /

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا