اجتماعی

زوج‌های نابارور چگونه می‌توانند وام ۴ درصدی درمان دریافت کنند؟

اجرای سیاست های جمعیتی یکی از دغدغه های جدی دولت ها در سال های اخیر در کشورمان بوده است و یکی از حوزه های مهم در این زمینه بحث ارائه خدمات مناسب و کم هزینه به زوج های نابارور برای درمان آنهاست. موضوعی که در دستور کار جدی وزارت بهداشت قرار گرفته و در طرح هایی مانند گسترش مراکز درمان ناباروری، بیمه خدمات درمان ناباروری و اعطای وام به زوج های نابارور خود را نشان می دهد.

به گزارش مجله زنده خبری، در حال حاضر حدود 40 مرکز دولتی درمان ناباروری در کشور وجود دارد و طبق اعلام وزارت بهداشت، این تعداد برای برخورداری همه استان ها از خدمات دولتی درمان ناباروری باید به 45 مرکز افزایش یابد و به 1402 مرکز برسد. همچنین در بحث پوشش بیمه ای درمان ناباروری، بیمه و وزارت بهداشت وارد شدند و این خدمات به میزان بالایی تحت پوشش بیمه قرار گرفت. بنابراین بر اساس ماده 43 قانون حمایت از خانواده و جوانان، پوشش بیمه ای خدمات ناباروری به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت مطرح شد و زیرساخت های ارائه خدمات و قراردادهای بیمه پایه در مراکز دولتی ناباروری فراهم شد. بر این اساس با حمایت دولت در زمینه تزریق اعتبار به بیمه سلامت، در اواخر مرداد ماه سال 1400 به تصویب هیات وزیران رسید که خدمات درمان ناباروری از ابتدای سال 1400 تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

بر این اساس شرکت های بیمه حمایت از درمان زوج های نابارور را بر عهده گرفته اند و پوشش 90 درصدی این حوزه را ارائه می کنند. ضمناً این پوشش بیمه ای در مراکز اجتماعی غیردولتی (جهاد دانشگاهی) و مراکز خصوصی با پوششی متناسب با هزینه های مراکز اجتماعی غیردولتی ایجاد شده است.

کدام خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است؟

طبق اعلام وزارت بهداشت، خدماتی که در حال حاضر برای هر زوج در سال، بسته به نیاز و نوع ناباروری، شامل روش‌های کمک باروری ICSI یا IVF، انتقال جنین، تلقیح داخل رحمی (IUI)، سونوگرافی واژینال یا شکم طبق یک سرویس می‌شود. بسته ای که در مرکز ناباروری است توسط طرف قرارداد انجام می شود، داروهای باروری با پوشش 90 درصد، جراحی های ناباروری مردان، داروهای ناباروری مردان، آزمایشات PESA، TESE، برخی از آزمایشات ژنتیکی در افراد مبتلا به آزواسپرمی طبق استاندارد تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. وزارت بهداشت.

شرایط وام برای زوج های نابارور

یکی دیگر از اقداماتی که برای کمک به زوج‌های نابارور در نظر گرفته می‌شود، فراهم کردن شرایط هزینه‌های درمانی برای آنهاست. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از شهریور ماه سال 1398 بر اساس تبصره 16 قانون بودجه، وزارت بهداشت و بانک مرکزی موظف شدند دستورالعمل اعطای تسهیلات را تدوین و از محل اعتبارات تخصیص یافته به بانک ها اقدام کنند. در خصوص ارائه خدمات قرض الحسنه برای زوجین نابارور

البته شرایط بازپرداخت وام در قالب مقررات بانکی است. در این طرح تسهیلات درمان ناباروری به سه گروه از زوجین متقاضی درمان ناباروری ارائه می شود. زوج‌هایی که نیاز به خدمات اهدایی دارند، زوج‌هایی که نیاز به استفاده از داروهای وارداتی دارند که تحت پوشش بیمه نیستند، و زوج‌هایی که حاملگی‌های پرخطر و پرهزینه دارند و نیاز به درمان‌های IVF و ICSI دارند. بر این اساس متقاضیان پس از دریافت معرفی نامه از مرکز درمان ناباروری که به یکی از این موارد اشاره دارد، به VMU محل سکونت خود معرفی و اقدامات اداری برای آنها انجام می شود. کسانی که واجد شرایط دریافت وام هستند باید بیمه پایه داشته باشند. سایر شرایط مانند شرط سنی زیر 45 سال، تابعیت ایرانی و شرایط بانکی از جمله ضامن و غیره. لازم به ذکر است حتی اگر زوج های نابارور با اخذ معرفی نامه از این مرکز درمان ناباروری در شهر دیگری خدمات درمانی دریافت کنند، باید درخواست وام به معاونت آموزشی دانشگاه محل سکونت ارائه شود.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، مجموع وام های اعطای وام مشخص است و هر یک از زوجین تنها یک بار می توانند از این وام استفاده کنند. وظیفه معرفی متقاضی به بانک فعلی در محدوده سهمیه عمومی استان و تعیین سقف فردی تسهیلات برای متقاضی بر عهده کارشناسان وزارت بهداشت در معاونت درمان معاونت درمان می باشد. دانشگاه های علوم. بازپرداخت اقساط مشمول معافیت حداکثر 60 ماهه (5 ساله) و با کارمزد چهار درصد در سال می باشد.

لازم به ذکر است بر اساس اعلام وزارت بهداشت در هنگام ارائه این تسهیلات نیازی به اخذ پیش فاکتور بیمارستان یا تجهیزات از متقاضی نیست و بانک های عامل موظف به رعایت سایر امور بانکی مربوطه می باشند. قوانین و مقررات هنگام اعطای وام معرفی متقاضیان در بانک متبوع نیز بر اساس لیست انتظار بوده و مراحل اخذ وام طبق شرایط و ضوابط بانک متبوع می باشد. لازم به ذکر است افراد پس از دریافت هر خدمت در سامانه های بیمه ای و اعتباری مربوطه وزارت بهداشت ثبت نام می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا