برترینهای کسب و کارعمومی

شارژ کارتریج چگونه انجام می‌شود؟

آموزش شارژ کارتریج جوهر افشان

شارژ کارتریج چیست؟ برای شارژ کارتریج جوهر افشان چه ابزاری مورد نیاز است؟

برای شارژ کارتریج جوهر افشان به 4 رنگ جوهر مخصوص کارتریج و چهار سرنگ معمولی احتیاج داریم،روش کار به این شکل میباشد که ابتدا باید لیبل روی کارتریج را کنده ویابا سرنگ از سوراخ ریزهرنمد تزریق جوهر را انجام دهیم، با سرنگ هر رنگ جوهر را مجزا به اندازه ظرفیت کارتریجی که میخواهیم شارژ کنیم  با تزریق جوهر در قسمت نمد انجام میدهیم، در کارتریج رنگ مشکی فقط از یک رنگ منبع را پر میکنیم و اگر منبع کارتریج رنگی دارای سه رنگ باشد ،باید دقت کنیم که هر رنگ را از سوراخ هم رنگ خودش تزریق کنیم.

درغیراینصورت کارتریج رنگ قاطی کرده و خراب میشود در کارتریج هایی که دارای 4 منبع مجزا میباشند تزریق جوهر در هر منبع بصورت جداگانه انجام میشود. بعد از عملیات پر کردن کارتریج باید از قسمتی که شارژ را انجام داده اید با فشار هوا جوهر رابه سمت هد هدایت کنید تا اصطلاحا کارتریج را هواگیری کنید برای این کار میتوانید از سوراخی که شارژ را انجام داده اید فوت کنید و جلوی هد کارتریج دستمال کاغذی نگهدارید و با خروج جوهر و رنگی شدن دستمال کاغذی مطمئن شوید که کارتریج هواگیری شده است. اگر همه مراحل را به درستی انجام دهید کارتریج شارژ شده و آماده استفاده می باشد.

آموزش شارژ کارتریج لیزری | برای شارژ کارتریج لیزری چه ابزاری مورد نیاز است؟

شارژ کارتریج لیزری حتما باید در محیط کارگاهی و مجهز انجام شود چرا که تونر کارتریج میتواند برای انسان مضر باشد و ذرات پودرتونر بعد از شارژ تا دقایقی در هوا معلق میباشند.

1-درابتدا باید پودرشارژ مرغوب از شرکتهای معتبر تهیه کنید.

2-پیچ گوشتی 4سو وفلت در اندازه متوسط برای باز کردن پیچ های کارتریج تهیه کنید.

3-ماسک فیلتر دار و دستکش یکبار مصرف تهیه کنید.

4-پنبه،دستمال کاغذی و دستمال پارچه ای برای شارژ کارتریج

5-دستگاه دمنده هوا یا بلوور برای بادگیری محیط قطعات کارتریج

6-چراغ قوه برای دیدن میزان پودر پر شده داخل مخزن

7-محلول های پاک کننده ،گریس و الکل وتینر:برای اسپری تمیز کننده از اسپری ناهید یا کنتاکت شوی استفاده نمایید،برای پاک کردن قطعات هم با پنبه آغشته به الکل هر قطعه را تمیز نمایید در مواردی که لکه های روی قطعات مخصوصا مگنت با الکل پاک نشود میتوانید از تینر استفاده نمایید(به یاد داشته باشید هیچوقت لبه لاستیکی بلید و دکتربلید را باهیچ محلولی تمیز نکنید برای تمیز کردن لبه لاستیکی بلید و داکتر بلید میتوانید از پودر بچه استفاده نمایید.)

8-سیم چین و انبر دست برای بیرون کشیدن پین های کارتریج

9-وجود هواکش در محل  جهت گردش هوا به دلیل وجود ذرات

10-سطل زباله درب دار برای ریختن پودر تونر در هنگام شارژ

میزان پودر مورد استفاده در کارتریج های اچ پی به اندازه تانک کارتریج لیزری بستگی دارد مثلا در کارتریج های لیزری با کاست کوچکترمثلا مدلهای: 12A-35A -36A -85A -83A 80 گرم پودر برای شارژ کارتریج مورد نیاز است و در مدل کارتریج های بزرگترمانند: 05A -53A -49A -13A معمولا 100 تا 120 گرم تونر لازم میباشد و در کارتریج های بزرگتر مانند 55A وبزرگتر مانند16A بیش از 300گرم تونر جای میگیرد. یک قاعده کلی برای شارژ در ذهن داشته باشید،کارتریج هایی که دریچه شارژ دارند موقعی که بصورت عمودی قرار میگیرند 5سانت انتهای کارتریج را خالی بگذارید،به عبارت دیگر 70% مخزن را از تونر پر نمایید و 30% منبع را خالی بگذارید. با این روش اکثر کارتریج ها را میتوانید چشمی و بدون وزن کردن تونر شارژ کنید.

برای شارژ کارتریج لیزری شما به یک میز کار،سیستم تهویه مناسب و محیطی کارگاهی و ایمن نیاز دارید. محیط کار باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد و به مکانی احتیاج دارید که بتوانید با هوای فشرده تمامی قطعات کارتریج را از تونر تمیز نمایید این مکان باید جوری باشد که پودر تونر در هوا معلق نشود چراکه تنفس تونر میتواند برای سلامتی مضر باشد،همچنین باید قبل از اینکه بخواهید قسمت ضایعات تونر را با هوای فشرده تمیز کنید تونر قبلی را در سطل زباله درب دار خالی نمایید .

ایرادات هر قطعه و تاثیرآن درچاپ:

کارتریج لیزری از قطعاتی تشکیل شده است که ایراد در هر قطعه تاثیر مستقیم در کیفیت چاپ نهایی بر روی کاغذ دارد.در این مقاله توسط تیم تحقیقاتی سایت  برای شما عزیزان هر قطعه از کارتریج به همراه ایرادات آن برای شما آنالیز خواهیم شد.

قطعات تاثیر گذار در کیفیت چاپ کارتریج لیزری

ایرادات مربوط به کاست یا پوکه کارتریج:

شاسی یا پوکه کارتریج نیز ممکن است ایراداتی داشته باشد یا بعدا ایراداتی پیدا کند و باعث ایجاد مشکلاتی شود.از جمله این مشکلات میتوان به مواردی مانند:صداکردن،جانخوردن،گیرکردن داخل دستگاه،شکستگی ها،حرارت دیدن و تغییر شکل و…نام برد،با سایت همراه باشید تا به این مشکلات را دقیق تربررسی کنیم.

تاثیر ایراد قطعات در کیفیت کاغذ چاپ شده:

 در این بخش توسط تیم تولید محتوا سایت به بررسی دقیق تر ایراد هر قطعه برچاپ کاغذ میپردازیم و تعدادی از کاغذهای چاپ شده را برای استفاده شما کاربران عزیز آماده کرده ایم

شارژ کارتریج جوهری در پرینترهای جوهرافشان

همان‌طور که در مقاله‌ی هم گفتیم، کارتریج جوهر، در پرینترهای جوهرافشان مورد استفاده قرار می‌گیرد و محل ذخیره‌ی جوهر مورد نیاز دستگاه است. این جوهر، بعد از مدتی به اتمام می‌رسد و به‌همین دلیل نیز شما نیاز به شارژ یا تعویض کارتریج چاپگر خود خواهید داشت. قبل از اینکه در رابطه با توصیه‌ی کارشناسان در رابطه با شارژ کارتریج جوهری صحبت کنیم، اجازه دهید تا با مراحل انجام این کار آشنا شویم.

مراحل شارژ کارتریج جوهری

  • قبل از انجام هرکاری، باید به سراغ دفترچه‌ی راهنمای پرینترتان بروید و با مطالعه‌ی آن، از نوع جوهر سازگار با دستگاه خود، مطلع شوید.
  • در مرحله‌ی بعد، لازم است تا یک کیت شارژ مناسب و باکیفیت خریداری کنید. این کیت، حاوی جوهر پرینتر، سرنگ و دستکش است.
  • پس از آماده‌کردن شرایط و مطمئن‌شدن از اینکه دوشاخه‌ی دستگاه خود را از پریز خارج کرده‌اید، باید با احتیاط کامل، کارتریج را از پرینتر خارج کنید. فراموش نکنید که در این مرحله، هد کارتریج را نیز با کمک یک دستمال نرم و مرطوب، تمیز کنید.
  • سرنگ را با جوهر پر کنید و به‌دنبال محل تزریق جوهر روی کارتریج بگردید. توجه داشته باشید که گاهی اوقات لازم است تا برای پیداکردن سوراخ تزریق جوهر، لیبل روی کارتریج را بردارید.
  • بعد از کنارزدن لیبل، سوزن سرنگ را داخل حفره‌ی کارتریج قرار دهید و جوهر را به‌آرامی تزریق کنید. میزان جوهر مورد نیاز کارتریج، بستگی به نوع و مدل پرینتر شما دارد و تمام این اطلاعات، در دفترچه‌ راهنمای دستگاه درج شده است.
  • بعد از پایان تزریق جوهر، نوبت به هواگیری کارتریج می‌رسد. برای این‌کار، از یک سرنگ خالی استفاده کنید و با فشار هوا به داخل کارتریج، جوهر را به سمت هد، حرکت دهید.
  • در مرحله‌ی آخر، کارتریج را تمیز کنید و پس از چسباندن لیبل، آن را داخل دستگاه پرینتر خود قرار دهید.

شارژ کارتریج جوهری، هزینه‌ی کم‌تری نسبت به تهیه‌ی یک کارتریج جدید دارد؛ اما به توصیه‌ی کارشناسان، بهتر است این کار را انجام ندهید. به گفته‌ی این افراد، در صورت استفاده از جوهر نامرغوب یا انجام نادرست شارژ کارتریج جوهر، دستگاه چاپگر دچار آسیب خواهد شد و خسارات سنگینی را به شما تحمیل خواهد کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که قبل از انجام این‌کار، حتما با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوید.

شارژ کارتریج تونر در پرینترهای لیزری

کارتریج پرینتر لیزری، حاوی ماده‌ای به‌نام تونر است و بعد از تمام‌شدن، قابلیت شارژ دارد. شارژ کارتریج لیزری، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود و این امکان را برایتان فراهم می‌آورد تا با صرف هزینه‌ای بسیار پایین، تا مدت‌ها، از کارتریج خود استفاده کنید. قبل از آموزش شارژ کارتریج تونر، باید ابزارهای زیر را تهیه کنید:

  • جوهر تونر باکیفیت و مناسب دستگاه خود
  • پیچ‌گوشتی چهارسو
  • یک پارچه نرم
  • مقداری روزنامه‌ باطله
  • ابزاری با لبه‌ی تیز

مراحل شارژ کارتریج لیزری

کارتریج تونر را از دستگاه پرینتر خود خارج و پیچ پوشش کناری آن را باز کنید.

بعد از برداشتن پوشش کناری کارتریج، درام را از قسمت ابتدایی آن بگیرید و به بیرون بکشید.

پس از خارج‌کردن درام از کارتریج، مطابق تصویر زیر، غلتک PCR را نیز خارج کنید.

در این مرحله، با کمک یک ابزار نوک‌تیز، میله‌ی PCR را ابتدا کمی به سمت راست حرکت دهید؛ سپس آن را به سمت بالا بکشید و در نهایت، با‌ حرکت‌دادن به سمت چپ، میله را خارج کنید.

اکنون باید به‌سراغ بخش جوهر کارتریج بروید و پس از بازکردن میخ‌های موجود در دو سر آن، این بخش را خارج کنید.

در این مرحله، باید بخش خارجی کارتریج را که معلق شده است، مطابق شکل زیر، جدا کنید.

مرحله‌ی بعد، خارج‌کردن فنر کارتریج است که در شکل زیر نیز می‌توانید آن را ببینید.

اکنون وقت آن رسیده است که دو بخش اصلی کارتریج لیزری خود، یعنی بخش جوهر اضافی و بخش تونر، را از هم جدا کنید. در این مرحله، مطابق تصویر زیر، قسمت تونر کارتریج را با دست نگه دارید و دو بخش کارتریج را از هم جدا کنید.

در قسمت جوهر اضافی کارتریج، یک فنر وجود دارد که شما باید آن را خارج کنید و سپس روکش پلاستیکی موجود در این قسمت را بردارید.

در این مرحله، نوبت خارج‌کردن وایپر است. برای این‌کار، باید پیچ‌های قسمت ضایعات کارتریج را مطابق شکل زیر باز و تونر اضافی موجود در این بخش را خارج کنید.

اکنون یک دستمال نرم بردارید و قسمت ضایعات کارتریج را به‌آرامی تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از برس برای تمیز‌کردن این قسمت، باعث خراش‌برداشتن بلید کارتریج شما خواهد شد.

بعد از تمیزکردن بخش ضایعات، نوبت قراردادن این قسمت در جای خود است. برای این‌کار، ابتدا وایپر-بلید و سپس روکش پلاستیکی را سر جای خود قرار دهید.

هنگام قراردادن روکش پلاستیکی در قسمت مربوطه، دقت کنید که شیارها، سرجای خود ثابت شده باشند.

اکنون وقت قراردادن فنر در جای خود است.

در این مرحله، نوبت به قسمت اصلی کار، یعنی شارژکردن تونر کارتریج، می‌رسد. به سراغ قسمت دوم کارتریج بروید که قبلا آن را جدا کرده بودید. پیچ‌های کناری را مطابق تصویر زیر باز و روکش این قسمت را جدا کنید.

پس از برداشتن قسمت کناری، یک روکش سفید خواهید دید. این روکش را بردارید تا جوهر را از این قسمت، داخل محفظه بریزید.

اکنون وقت ریختن جوهر در محفظه‌ی کارتریج است؛ اما قبل از انجام این‌کار، فراموش نکنید که بطری جوهر را خوب تکان دهید و پس از قراردادن کلاه نازل پلاستیکی روی بطری، کار خود را شروع کنید.

بعد از شارژ کارتریج لیزری خود، نوبت وصل‌کردن دو بخش اصلی کارتریج به یکدیگر است.

پس از متصل‌کردن دو قسمت کارتریج، نوبت آن است که میخ‌ها را سرجای خود قرار دهید؛ برای انجام این‌کار، نیازی به ابزار ندارید.

در مرحله‌ی بعد، غلتک PCR را سر جای خود قرار دهید.

پس از قراردادن غلتک، باید درام را نیز سر جای خود قرار دهید.

مرحله‌ی آخر شارژ کارتریج تونر، بستن پوشش کناری کارتریج است که مطابق تصاویر زیر انجام می‌شود.

شارژ کارتریج در منزل، قطعا ایده‌ی خوب و مقرون‌به‌صرفه‌ای به نظر می‌رسد؛ اما بد نیست این را بدانید که کارتریج‌های لیزری، دارای یک چیپست مخصوص هستند که پس از هربار شارژ‌کردن باید تعویض شوند؛ در غیر این‌صورت، دستگاه پرینتر شما، پیغام خطا صادر خواهد کرد. در رابطه با شارژ کارتریج‌های جوهر هم، همان‌طور که گفتیم، قبل از انجام این‌کار حتما باید با یک کارشناس مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا