برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

چگونه عمل بینی موفقی داشته باشیم؟

چه کسانی سراغ جراحی زیبایی بینی می روند؟

به نقل از بهترین جراح بینی در تهران اکثر افرادی که تحت عمل جراحی تغییر شکل بینی قرار می گیرند، با ظاهر بینی شان مشکل دارند و مایل هستند نسبت به ابعاد صورت خود، بینی شان را اصلاح کنند. درصد کمتری از داوطلبان عمل زیبایی بینی بیمارانی هستند که ناراحتی های ساختاری داشته و یا بینی شان آسیب دیده است. داوطلبان یا نامزدهای نرمال برای رینوپلاستی در سلامت عمومی قرار دارند؛ به عبارتی خطرات مربوط به جراحی را درک کرده و انتظارات واقع بینانه ای از نتیجه جراحی دارند.

بهترین سن برای عمل بینی

نوجوانان به ظاهر صورت خود اهمیت زیادی می دهند. پس عجیب نیست که جراحی بینی در میان این گروه سنی طرفداران زیادی داشته باشد. هم برای بیماران نوجوان و برای جراحان آنها مهم است که مطمئن شوند آیا تغییر شکل بینی می تواند گزینه مناسب در حوزه زیبایی باشد؟ پزشکان در این موارد باید مطمئن شوند که تصمیم گیری برای انجام جراحی زیبایی بینی، انتخاب بیمار است، نه نتیجه فشار همسالان و والدین.

صفحات رشدی که در بینی باعث رشد استخوان می شود در دختران تا ۱۵ سالگی و در پسران در ۱۷ سالگی بسته می شود، بنابراین سن مجاز عمل جراحی بینی در دختران حدود ۱۶ سال و در پسران ۱۷ می باشد.

نکته قابل توجه اینکه پسر و دختر زیر سن قانونی (۱۸ سال) نمی توانند بدون اذن ولی، عمل زیبایی بینی انجام دهند و باید با اجازه پدر ( قیم قانونی) عمل انجام شود.

اهداف جراحی بینی

عمل بینی می تواند برای تغییر شکل، اندازه و ظاهر کلی بینی بکار گرفته شود. نمونه ای از درخواست های متداولی که بیماران از جراحان خود می پرسند:

  • استخوان بینی را باریک کنند.
  • سوراخ بینی را تنگ یا گشاد کنند.
  • بینی کج شان را صاف کنند.
  • زاویه بین بینی و لب بالا را تغییر دهند.

در اغلب موارد، برش های مورد استفاده برای تغییر شکل می تواند در داخل بینی پنهان شود و یا اینکه به صورت غیر قابل تشخیص در ظاهر بینی نمایان باشد؛ هدف کلی بهبود ظاهر و حفظ یک ظاهر طبیعی مطابق دیگر اجزای صورت است.

چگونه جراح خوبی انتخاب کنید؟

توجه داشته باشید که جراحی بینی اگر بد انجام شود می تواند اثرات مخرب بزرگی بر روی ظاهر بیمار برجای بگذارد. بنابراین، بیماران هنگام انتخاب جراح پلاستیک خود باید بسیار محتاط باشند. در حالت طبیعی،فرد قبل از انتخاب نهایی خود باید با چندین پزشک صحبت کند. چند نکته مهم در مورد پزشک باید مورد بررسی قرار گیرد.

# آموزش و تجربه

تمام جراحان بینی به طور قانونی مجاز به انجام جراحی زیبایی بینی هستند. بیمار باید دکتری را انتخاب کند که در عمل زیبایی و جراحی ترمیمی مهارت داشته باشد؛ حتی ممکن است متقاضی بخواهد جراحی پیدا کند که تخصص ویژه در جراحی صورت و تغییر شکل بینی داشته باشد. مسیرهای تنفسی و ساختار خارجی بینی از اولویت ها محسوب می شوند. هنگام مشاوره با پزشکان، بیماران آینده نگر باید درباره رویکرد آنها در جراحی بینی سوال کنند.

اینکه دکتری انتخاب کنید که توجه ویژه به مجرای تنفسی و ساختار بینی داشته باشد اهمیت زیادی دارد.

# پیشینه مثبت

به طور طبیعی، بیماران باید پزشکی انتخاب کنند که شهرت خوبی در موفقیت دارد زیرا این پزشک تجریه زیادی در انجام عمل بینی نیز دارد.

تکنیک های عمل بینی

صرف نظر از اینکه پزشک چه نوع جراحی بینی را برای متقاضی این عمل در نظر می گیرد، معمولا از یکی از دو تکنیک اصلی برای این کار استفاده می شود.

عمل بینی با تکنیک بسته

به طور کلی روشی است که اولویت دارد؛ زیرا تمام برش های جراحی در داخل بینی انجام می شود و زخم ها همه داخلی هستند؛ با انکه برش ها پنهان هستند، جراح هنوز می تواند به نقاط زیادی از بینی دسترسی پیدا کند تا به طیف وسیعی از موارد زیبایی و ساختاری رسیدگی کند.

عمل بینی با تکنیک باز

جراحی بینی باز به پزشک امکان دسترسی بیشتری به غضروف و استخوان های بینی را می دهد، اما ممکن است جای زخم کوچک بر روی بینی باقی بماند. در این روش با ایجاد یک برش در ناحیه غضروف بین دو بینی، پزشک می تواند پوست را از نوک بینی بلند کند و غضروف را بسیار دقیق شکل دهد. هنگام بهبودی، جای برش یک زخم بسیار کوچک و تقریبا نادیده بر بینی می ماند.

هر دو روش باز و بسته جراحی بینی می تواند بسیار موثر باشد. پزشک روش مناسب برای هر بیمار را بر اساس فرم طبیعی بینی و اهداف جراحی تعیین خواهد کرد. اگر بیمار تمایل به تغییرات چشمگیر داشته باشد،  جراحی بینی باز می تواند بهتر عمل کند. این روش به پزشک اجازه می دهد تا قسمت های گسترده تری از بینی را تغییر فرم دهد. اگر بیمار بخواهد تیغه بینی را تغییر دهد، رینوپلاستی بسته می تواند به خوبی کار کند. با این حال، به دلیل اینکه انگیزه و هدف هر بیمار متفاوت است، قوانین سختگیرانه ای برای انتخاب روش مناسب وجود ندارد.

تفاوت بین عمل بینی به روش بسته و باز

هر دو رویکرد، یک سری برش های مشابه دارند، اما تفاوت اصلی این است که عمل بینی به روش بسته فقط شامل برش های داخلی و یا اندونزال می شود که این برش ها روی سطح خارجی بینی ایجاد نمی شود بلکه فقط در داخل لبه ی هر سوراخ بینی ایجاد می شود. رینوپلاستی باز برش در پایه کلوملا است که شامل یک دیوار باریک در بافت نرم است که حفره های بینی را از هم جدا می کند. این کار به جراح اجازه می دهد پوست را از بینی بردارید تا بتواند قبل از شکل دادن به بینی، دید بهتری از غضروف و استخوان ها داشته باشد. بنابراین رینوپلاستی به روش بسته را باید روشی پیچیده تر توصیف کنبم که به مهارت بسیار زیاد جراح نیاز دارد.

قبل از عمل بینی چه باید کرد؟

تغییر شکل بینی، مراحل مختلفی وجود دارد که بیماران می توانند برای بهبود سریع جای عمل، کم کردن عوارض پس از جراحی و کاهش خطرات احتمالی انجام دهند.

۱) رژیم غذایی

در هفته های منتهی به هر عمل جراحی،  رعایت رژیم غذایی سالم برای بیماران مهم است. تغذیه مناسب باعث  سرعت در بهبودی و کاهش خطر ابتلا به عفونت می شود. به طور خاص، افراد باید حجم زیادی میوه و سبزیجات، دانه های غلات حاوی پروتئین مصرف کنند؛ مکمل های تغذیه نیز مفید هستند. پزشکان می توانند مکمل های خاصی از جمله ویتامین A، ویتامین C و بروملین را به کسانی که قصد انجام عمل زیبایی بینی را دارند، توصیه کنند.

همزمان متقاضیان عمل بینی باید از برخی مواد غذایی و مکمل های خاص که می تواند باعث کاهش سرعت بهبودی و عوارض جراحی می شود اجتناب کنند؛ به طور خاص، بیماران باید مکمل های حاوی ویتامین E، زنجبیل، گینگو و جینسنگ را استفاده نکنند؛ به علاوه  برخی از مکملهای هومیوپاتی و گیاهی می توانند عوارض ناشی از بیهوشی را ایجاد کنند، بنابراین بیماران قبل از هر تغزیه اضافه ای  باید با پزشک خود مشورت کنند. از آنجا که الکل می تواند توانایی کبد برای متابولیزه کردن صحیح را تحت تاثیر قرار دهد، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند بیماران در هفته های پیش از جراحی خود، از نوشیدن مشروبات الکلی نیز خودداری کنند.

۲) داروها

در هنگام آماده شدن برای جراحی بینی، بیماران باید پزشکان خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنند مطلع کنند. چرا که برخی از داروها  می توانند عوارض قبل یا بعد از عمل جراحی ایجاد کنند. پزشک می تواند به طور موقت برای بیمار دارویی جایگزین ایمن تجویز کند. به ویژه  بیماران باید از استفاده آسپرین، ایبوپروفن و رقیق کننده خون جلوگیری کنند

۳) سیگار کشیدن

مصرف تنباکو جریان خون را در سراسر بدن کاهش می دهد. از آنجا که اکسیژن نمی تواند به سرعت به محل برش برسد، افراد سیگاری ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی بعد از عمل نیاز  داشته و خطر ابتلا به عفونت و زخم های نامطلوب هم در آنها بیشتر است. اگرچه سیگاریها به طور خودکار از انجام عمل جراحی بینی رد صلاحیت نمی شوند، آنها باید حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی سیگار را کنار بگذارند.

۴) آماده سازی برای بهبود

بهبود جراحی بینی ممکن است چندین هفته طول بکشد و بیماران باید بر اساس مدت زمان بهبودی آمادگی لازم داشته باشند. به طور خاص، آنها باید حداقل دو هفته از کار خود بگذرند و در صورت امکان، کسی را پیدا کنند که بتواند برای چند روز به آنها کمک کند تا به کارهای روزانه شان برسند. پس از جراحی بینی، جویدن می تواند اذیت کننده باشد، بنابراین بیماران باید چند روز اول غذای نرم بخورند.

روز جراحی زیبایی بینی

شب قبل از انجام عمل جراحی، بیماران باید استراحت خوبی داشته باشند و بعد از نیمه شب دیگر چیزی نخورند. قبل از آمدن به بیمارستان یا مرکز جراحی باید موهای خود را برای جلوگیری از ایجاد آلودگی باکتری ها شستشو دهند. به علاوه، آنها باید از آرایش و دیگر محصولات آرایشی اجتناب کنند.

فرآیند جراحی زیبایی بینی

بعد از اینکه بیمار بیهوش یا بی حس شد، جراح برش های کوچک را در داخل سوراخهای بینی یا کولملا ایجاد می کند. سپس پوست بینی را به دقت بالا می برد تا به استخوان و غضروف زیرین دسترسی پیدا کند. جراح در مرحله بعد به برداشتن یا صاف کردن بافت به شکل مورد نیاز دست می زند. به طور معمول، پزشک از ایمن ترین روش در عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن آسیب به بافت های اطراف استفاده می کند. هنگامی که فرآیند تغییر شکل کامل شود، پزشک پوست را روی خطوط جدید بینی قرار می دهد و برش ها را می بندد.

بعد از جراحی زیبایی بینی

پانسمان بینی

در روزهای اول پس از جراحی بینی تغییرات ایجاد شده در بافت بینی باید حفظ شود. بنابراین جراح بعد از بخیه کردن برش ها، یک اسپلیت روی بینی قرار می دهد و تکه های گاز استریل را داخل حفره های بینی فرو می کند تا خونریزی بعد از عمل زودتر بند بیاید .گازها ممکن است کمی ناراحت کنده باشد ولی چند روز بعد از عمل خارج می شوند. برای تنفس راحت بینی می توان از تامپون استفاده نکرد و با استفاده از اسپلینت راه هوایی را برای بیمار باز گذاشت تا بتواند نفس بکشد.

 بهبودی

جراحی زیبایی بینی تا چندین هفته زمان برای بهبودی نیاز دارد و بیمار باید کارهای ویژه ای برای سرعت بخشیدن به بهبودی و رسیدن به نتیجه مطلوب انجام دهند.

چند روز اول

در ۴۸ ساعت اول پس از عمل بینی، استراحت مطلق بسیار اهمیت دارد؛ به طور خاص بیماران باید:

  • هنگام خواب سر خود را بالا نگه دارند.
  • لباس های جلو باز بپوشند تا مجبور نباشند لباس را از سر بپوشند.
  • کمپرس سرد را به صورت بمالند.
  • غذاهای نرم حاوی مواد مغزی و فیبر بخورند.
  • تا زمانی که بینی پانسمان دارد از دوش گرفتن و شستن صورت خودداری کنند.
  • باند و گازهای استریل را بر اساس توصیه پزشک عوض کنند.

به طور معمول، بیماران می توانند در عرض دو هفته بعد از جراحی به زندگی عادی بازگردند. با این حال، مراقبت از بینی تا مدتها باید ادامه داشته باشد.

  • از ورزش های شدید اجتناب کنند تا زمانی که پزشک اجازه این کار را نداده است.
  • مصرف سدیم را کاهش داده تا تورم پس از عمل جراحی کاهش یابد.
  • از استفاده از کرم های ضد آفتاب قوی غافل نشوند.
  • حداقل چهار هفته از عینک یا عینک آفتابی استفاده نکنند.

در هفته های اول پیگیری مراقبت ها با پزشک بسیار مهم است؛ معمولا اولین ملاقات یک هفته بعد از عمل بینی انجام می شود زمانی که پانسمان بینی برداشته شد، بیماران پس از چند ماه بررسی های دوره ای انجام خواهند داد.

منبع: mayoclinic

دکمه بازگشت به بالا