اقتصادی

تشریح اهمیت سازمان “اکو “در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) که در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، سخنرانی کرد. .

به گزارش مجله زنده خبری و به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، متن سخنان حسین امیرعبدلاخیان به شرح زیر است:

“به نام خدا

جناب آقای دبیرکل، سفرا و مقامات محترم، میهمانان محترم، خانم ها و آقایان؛

با سلام، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران، این افتخار را دارم که سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را به کشورهای عضو و دولت ها، دبیر کل سازمان و همکارانشان تبریک بگویم. و همه میهمانان عزیز این مراسم درخشان را ارج می نهم.

بدون شک الحاق 7 کشور جدید در سال 1992 نقطه عطف مهمی در تاریخ سازمان اکو محسوب می شود. سازمان اکو برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای موسس و میزبان دبیرخانه جایگاه ویژه ای دارد و به همین دلیل پیوستن 7 کشور مهم پیرامونی به این سازمان با حمایت قاطع و استقبال گرم ما مواجه شد.

تعمیق و گسترش همکاری های اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی از اولویت های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است. سازمان‌های چندجانبه و منطقه‌ای مانند اکو در این راهبرد جایگاه مهمی دارند و تقویت نقش و جایگاه آنها به‌عنوان تسریع‌کننده همکاری‌های دوجانبه و تسهیل توسعه اقتصادی منطقه، دغدغه و تلاش جمهوری اسلامی ایران است.

خوشبختانه، همه اعضای اکو در مورد فرصت های بالقوه و بالفعل سازمان اکو برای همکاری و نزدیکی اقتصادی توافق دارند. ظرفیت هایی که قابل تحسین، چشمگیر و کارآمد هستند. 500 میلیون اقتصاد بازار و هم افزایی از نظر منابع انرژی، نیروی کار ماهر، شبکه های حمل و نقل و ترانزیت، امنیت غذایی، فناوری و نوآوری، همراه با ریشه های مشترک فرهنگی، مذهبی و تمدنی، چشم انداز همکاری را هر روز روشن تر می کند. و امیدوار کننده تر است. در همین راستا و برای تحقق اهداف عالیه سازمان، جناب آقای دکتر رئیسی در پانزدهمین اجلاس سران اکو در عشق آباد بر جدیت همه اعضا و تلاش برای گسترش تجارت درون منطقه ای، آغاز مذاکرات تجارت آزاد در منطقه اکو، تاکید کردند. با استفاده از ظرفیت های آنها بر تعداد حمل و نقل در منطقه اکو، تقویت همکاری ها در حوزه انرژی، تقویت همکاری ها در حوزه اقتصاد دیجیتال و اجرای معماری جدید مالی در اکو تاکید کردند.

خوشحالم که به زودی جلسات مهمی در ECO برگزار خواهد شد. نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو در جمهوری اسلامی ایران و نشست شورای وزیران امور خارجه اکو در تاشکند فرصت های بسیار خوبی برای تنظیم برنامه ها و دستورالعمل های سازمان اکو مطابق با الزامات و خواسته های سازمان اکو است. منطقه و جهان

نظرات خود را به تفصیل در مقاله ای در ویژه نامه مجله «اکوکرونیکا» به اشتراک گذاشته ام و از تکرار آنها در اینجا خودداری می کنم. مخاطبان گرامی، جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای تقویت فرآیندهای تقریب در اکو استفاده می کند. ما معتقدیم که اکو می تواند الگوی موفقی در همکاری جنوب و جنوب باشد. همکاری بین کشورهای محصور در خشکی و ترانزیت؛ همکاری بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی، همکاری مردم محور به ویژه در زمینه گردشگری. همکاری علمی و دانشگاهی؛ و حصول اطمینان از همکاری های فناوری و نوآورانه . علاوه بر این، ارزش های غنی فرهنگی، مذهبی و آیینی و میراث مشترک کشورهای عضو، سرمایه ای بی بدیل است که زمینه ساز همکاری در سایر زمینه ها نیز می باشد.

در اجرای این الگوها علاوه بر کشورهای عضو، دبیرخانه اکو و موسسات و آژانس های تخصصی و منطقه ای اکو نیز نقش بسزایی دارند. مجدداً در این مناسبت مهم به کشورهای عضو اکو به ویژه هفت عضوی که در سال 1992 به خانواده اکو پیوستند صمیمانه تبریک می گویم و در پایان بر تعهد و تلاش جمهوری اسلامی ایران در تقویت این نهاد تاکید می کنم. سازمان اکو و تعمیق و تثبیت آن. قطع رابطه با همسایگان و کشورهای منطقه».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا