ورزش و نشاط

تغییرات در فوتبال آسیا؛ راه‌اندازی لیگ نخبگان و آزاد شدن سهمیه خارجی‌ها

کنفدراسیون فوتبال آسیا از تصویب تغییرات جدید در فوتبال آسیا و راه اندازی لیگ برتر با تصمیم کمیته مسابقات خبر داد.

به گزارش مجله زنده خبری، کمیسیون کنفدراسیون امروز تشکیل جلسه داد و تغییرات مهمی برای آینده فوتبال باشگاهی این قاره ایجاد شد که یکی از موارد مهم، فرمت مسابقات در سه سطح مختلف از جمله لیگ برتر است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت: کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا اصلاحات راهبردی را برای ارتقای فوتبال باشگاهی آسیا توصیه می کند و امروز پس از تصویب چندین اصلاحات نوید دوران جدیدی از موفقیت در فوتبال باشگاهی این قاره را می دهد.

در مارس 2022 (9 ماه پیش) کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهمین جلسه خود با تشکیل یک گروه ویژه برای رقابت های باشگاهی نخبگان آسیا موافقت کرد. از جمله تغییرات این مسابقات می توان به معرفی فرمت های جدید مسابقات، حذف سهمیه بازیکنان خارجی و افزایش توزیع جوایز مالی برای باشگاه های شرکت کننده اشاره کرد.

فرمت های جدید فوتبال باشگاهی آسیا

در قالب های جدید، 76 باشگاه شرکت کننده در مسابقات قهرمانی باشگاه های برتر آسیا به جای دو رده فعلی در سه رده به رقابت می پردازند.

دسته اول: لیگ برتر آسیا

در مجموع 24 باشگاه حضور دارند که 12 تیم در منطقه غرب و 12 تیم در شرق به رقابت خواهند پرداخت.

هر باشگاه چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه را با هشت باشگاه مختلف در منطقه خود انجام خواهد داد که هشت تیم برتر هر دو منطقه – در مجموع 16 تیم – به مرحله یک شانزدهم صعود می کنند، جایی که بازی ها در خانه و خارج از خانه برگزار می شود. بیرون از خانه برگزار خواهد شد.

هشت برنده مرحله یک هشتم نهایی سپس به مرحله یک چهارم نهایی راه خواهند یافت که همراه با مرحله نیمه نهایی و فینال به صورت یک مسابقه و مسابقات یک مکان برگزار می شود و مرحله نهایی فوتبال باشگاهی نخبگان AFC را به نمایش می گذارد.

دسته دوم: لیگ قهرمانان آسیا

این در حالی است که لیگ دسته دوم فوتبال باشگاهی آسیا با 32 باشگاه شرکت کننده در 8 گروه چهار تیمی قرار دارد. در مرحله گروهی تیم ها در خانه و خارج از خانه به مصاف یکدیگر خواهند رفت که دو تیم برتر به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد.

مرحله یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در دو بازی و فینال در یک بازی برگزار می شود.

دسته سوم: AFC Cup

در نهایت، سطح 3 شامل 20 باشگاه شرکت کننده خواهد بود که به پنج گروه تقسیم می شوند. این باشگاه ها در یک مسابقه به مصاف هم می روند تا در قالبی متمرکز هشت تیم برتر راهی مرحله یک چهارم نهایی شوند. مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در دو بازی خانگی و خارج از خانه و فینال به صورت یک بازی برگزار می شود.

اصلاحات راهبردی همچنین راه را برای فرصت های بیشتری برای باشگاه های شرکت کننده از مناطق مختلف برای رقابت با یکدیگر هموار می کند زیرا مسابقات از قالب فعلی پنج منطقه (غرب، شرق، مرکزی، جنوبی و شمالی) به مناطق شرقی و غربی منتقل می شود.

به تیم های بازنده از مرحله مقدماتی و پلی آف لیگ برتر فرصت حضور در مرحله دوم (لیگ قهرمانان آسیا) داده می شود و همچنین تیم های بازنده مرحله مقدماتی و پلی آف از مرحله دوم مسابقات نیز حضور خواهند داشت. در ردیف سوم

در نتیجه تغییر ساختار، انتظار می رود تعداد کل مسابقات فوتبال باشگاهی از حداقل 274 به 287 افزایش یابد.

افزایش سهمیه بازیکنان خارجی

در فوریه 2022، کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد افزایش سهمیه بازیکنان خارجی از سهمیه 1+3 موجود به 1+5 (پنج بازیکن از هر ملیت و یک بازیکن از قاره آسیا) را تصویب کرد که تا سال 2023 اعمال خواهد شد. – فصل 24.

در تصمیم مهم دیگری که با هدف ارتقای کیفیت و شهرت رقابت‌های باشگاهی کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام شد، کمیته اجرایی همچنین با به رسمیت شناختن مقررات داخلی هر کشور در مورد ثبت نام بازیکنان خارجی و حذف سهمیه ثبت نام بازیکنان خارجی از فصل 2024/25 به بعد موافقت کرد. (یعنی برای مثال در لیگ عربستان هر تیم می تواند از 8 بازیکن خارجی استفاده کند و این 8 بازیکن واجد شرایط حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند).

رتبه بندی مسابقات باشگاهی

رتبه بندی کشورهای اختصاص دهنده سهمیه برای فصل 2024/25 به بعد بر اساس عملکرد باشگاه های شرکت کننده در هشت سال گذشته انجام می شود تا عملکرد تاریخی آنها بهتر منعکس شود.

تمامی تصمیمات قبل از اجرایی شدن باید توسط کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تایید شود که به زودی تشکیل جلسه داده و رای گیری خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا