بین المللی

مالیات نگرفتن از سیگار یعنی همراهی با مافیا

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران:

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه مالیات نگرفتن سیگار به معنای همراهی با مافیا است، گفت: شبکه قاچاق و شرکت های خارجی تولیدکننده سیگار در حال هماهنگی هستند، بنابراین ما به عنوان تولیدکنندگان سیگار 100 درصد موافق مالیات هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد شیحان، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه سیگار محصولی مذموم و مضر برای سلامتی انسان است، گفت: بر اساس قانون مطالعات انجام شده در جهان، میزان مصرف سیگار رابطه مستقیمی با قیمت دارد. یعنی اگر قیمت سیگار به حد کمی برسد، مصرف آن کنترل و کاهش می یابد.

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده در شرکت دخانیات، میزان مصرف سرانه سیگار در کشورهای مختلف دنیا و میزان درآمد آنها از مالیات سیگار مشخص است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه در ایران مالیات اخذ شده از دخانیات زیر 20 درصد و به صورت ارزش افزوده است، افزود: اما همین شاخص در بسیاری از کشورها بیش از 76 درصد است. در واقع سهم دولت از درآمد مالیاتی در ایران کمتر از هشتاد و یک درصد است.

شیهان در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد با مالیات بر سیگار مخالف هستند، گفت: کاملا مشخص است. دو شرکت خارجی بیش از دو دهه است که وارد ایران شده و در حال تولید سیگار هستند.

وی با بیان اینکه این شرکت های خارجی خارج از استانداردهای داخلی و منافع ملی کشور سیگار تولید می کنند، تاکید کرد: به عنوان مثال وقتی به سوپرمارکت های کشور مراجعه می کنید، دقیقا پشت فروشنده سیگار خارجی می بینید که محل استقرار وی است و سیگارهای مختلفی با انواع مختلف وجود دارد. قیمت ها قابل مشاهده است و این خود یک تبلیغ برای سیگار است. این در حالی است که تبلیغات سیگار در همه جای دنیا از جمله بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران و مصوبه شورای اسلامی ممنوع است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه نظارتی بر حسن اجرای این قانون وجود ندارد، افزود: این شرکت های خارجی می گویند چرا باید بخشی از درآمد خود را به دولت ایران بدهیم. ما محصول خود را در بازار می فروشیم و مالیات نمی پردازیم.

شیهان گفت: در حال حاضر دولت فقط از فروش میلیاردی سیگار در کشور ارزش افزوده می گیرد و آن ارزش افزوده از خریدار گرفته می شود.

و افزود: سال گذشته از تصویب قانون مالیات بر سیگار به بهانه قاچاق جلوگیری کردند. این یک کم بیان بود. متأسفانه علاوه بر این کم لطفی با مافیای سیگار برگ همراه بود.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه قاچاق زمانی اتفاق می افتد که قیمت کالاهای داخلی بیشتر از کالاهای خارجی باشد و کالاهای خارجی ارزان تری وارد کشور شود و تاکید کرد: در حال حاضر با وجود اینکه سیگار مالیاتی ندارد، قاچاق می گیرد.

شیهان گفت: شبکه قاچاق و شرکت های سیگار خارجی در داخل گاهی با هم همکاری می کنند.

وی با بیان اینکه مخالفان مالیات بر سیگار منافعی دارند افزود: اگر مالیات بر سیگار را جزو منافع ملی می بینیم، هیچکس نباید با آن مخالفت کند. علاوه بر این، مالیات بر سیگار باید هدفمند و متناسب با مصرف باشد و موضوع قاچاق نباید بهانه ای برای دامن زدن به آن برای برخی افراد باشد.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تقسیم مالیات بر سیگارهای داخلی و خارجی گفت: باید به همان میزان بر تولید داخل و محصولات شرکت های خارجی که منافع ملی را از کشور خارج می کنند، مالیات – الف شود. مقدار بالا

شیهان با بیان اینکه مالیات سیگار باید جزء درآمد دولت باشد، تصریح کرد: دولت و مجلس باید در خصوص مالیات بر سیگار هماهنگی داشته باشند و منافع ملی را در نظر بگیرند.

وی تاکید کرد: ما به عنوان یک تولیدکننده سیگار با اخذ مالیات کاملا موافق هستیم و معتقدیم منافع ملی، سلامت عمومی و درآمد دولت از مالیات سیگار باید در مجموع در نظر گرفته شود و سپس تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا