اجتماعی

اوضاع بد مالیات بر سیگار در ایران / ضرر سالانه ۴۰هزار میلیاردی دخانیات به سلامت

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات گفت: مصرف دخانیات سالانه حدود 60 هزار مرگ در کشور ایجاد می کند و منجر به ضرر 40 هزار میلیارد تومانی برای بخش بهداشت می شود. ضروری.

مهندس بهزاد ولی زاده در گفت وگو با مجله زنده خبریوی با اشاره به قانون کنترل جامع دخانیات گفت: این قانون در سال 2006 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در برخی از زمینه های این قانون که مربوط به کاهش تقاضا برای محصولات دخانی بود ، کارهای زیادی انجام شده است تلاش برای کنترل مصرف تا حدی ؛ “با این وجود ، تنوع محصولات توتون و تکنیک های صنعت دخانیات در به روزرسانی محصولاتشان برای سودآوری ، به ویژه در کشورهای در حال توسعه ، همچنان ادامه دارد. آنها سعی می کنند با به حداقل رساندن قیمت تمام شده این محصولات ، بازار گسترده تری داشته و فروش بیشتری داشته باشند و از طرف دیگر ، وقتی بازار اشغال بیشتری دارد ، حتی اگر هزینه ها کاهش یابد ، بازهم سود آنها به دلیل افزایش تقاضا حفظ می شود.

نقاط ضعف در اجرای قانون مالیات دخانیات در گذشته

وی افزود: حاشیه سود صنعت دخانیات بیش از 60 درصد برآورد شده است. اما از طرف دیگر ، در آن سالها ضعفهایی در اجرای قوانین مالیاتی وجود داشت. اگرچه قانونگذار در ماده 8 قانون کنترل جامع دخانیات اظهار داشت که قیمت محصولات توتون و تنباکو باید هر سال 10 درصد از طریق مالیات افزایش یابد ، اما این به درستی اعمال نشده است. قانونگذار امسال را به عنوان یکی از ابزارهای کنترل مالیات دخانیات شناخته است که طی سالهای گذشته به درستی اعمال نشده است.

مارک های بین المللی که در کشور تولید می شوند

ولی زاده ادامه داد: “قوانینی مانند ارزش افزوده تصویب شد ، كه هیچ كدام استاندارد و م inثر در كاهش مصرف نبودند و هدف آنها بحث در مورد درآمدزایی بود. به این ترتیب آنها از طریق قوانین مالیاتی درآمد کمی برای دولت تأمین می کنند اما از طرف دیگر به دلیل ضعف قوانین مالیاتی در این زمینه ، شاهد مشکلاتی هستیم که چندان مناسب نیستند. نرخ های مختلف برای مارک های داخلی و بین المللی توزیع و به بازار عرضه می شود و تفاوت در نرخ مالیات تاثیری را که مالیات بر مصرف دخانیات دارد کاهش می دهد. تأثیر متفاوت باعث می شود مصرف کننده ای که با مارک بین المللی سیگار می کشد این تمایل را برای استفاده از مارک محلی و ارزان تر ایجاد کند ، اگرچه همان مارک بین المللی در کشور ما و با این مارک تولید می شود.

وضعیت مالیات بد در ایران

وی با تأکید بر اینکه باید کاستی های این ساختار اصلاح شود ، گفت: “گزارش ها نشان داده است که مالیات دخانیات در ایران در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و آمار سال گذشته نشان داد که ما حدود 20 درصد مالیات خرده فروشی محصولات دخانیات را جمع آوری کرده بودیم. مالیات م proposedثر پیشنهادی از طرف سازمان بهداشت جهانی 75٪ نرخ خرده فروشی محصولات دخانیات است یعنی کمتر از این هنجار تاثیری در کاهش مصرف دخانیات ندارد. ما سالهاست که از نظر بحث مالیات با چالشی از طرف صنعت روبرو هستیم و این چالش نگران کننده اعضای محترم پارلمان است. این ایده که افزایش نرخ مالیات محصولات دخانیات قاچاق را افزایش می دهد منجر به حداقل توجه به ابزارهای کنترل مالیاتی شده است. ارقام مربوط به صنعت دخانیات تحت عنوان قاچاق سیگار ارائه شده است که هدف آن اغراق در این آمار است. ما سندی در مورد تعداد سیگارهای قاچاق در کشور نداریم و تعداد آنها اندک است. به طور معمول ، محصولات توتون و تنباکو قاچاق مجوز دارند و در جایی فروخته می شوند. زیرا هیچ کس از قصاب سیگار نمی خرد ، زیرا سیگار را باید صنایع دستی دارای مجوز تهیه کنند.

“قاچاق” بهانه ای برای تضعیف کنترل دخانیات است

وی افزود: اگر این صنوف محصولات توتون و تنباکو را خارج از ضوابط بفروشند ، می توانند با آنها مقابله کنند. علاوه بر این ، درگیری های مرزی و برخورد با شبکه قاچاق می تواند این مشکل را تحت کنترل ما قرار دهد. بنابراین بهانه قاچاق چیزی بیش از تضعیف قانون کنترل کامل دخانیات نیست. ما به هیچ وجه قبول نمی کنیم که افزایش مالیات بر محصولات دخانیات باعث افزایش قاچاق شود. ایران ریاست نهمین کنوانسیون کنترل بهداشت دخانیات سازمان بهداشت جهانی را دارد که سال آینده برگزار می شود. در این اجلاس 182 کشور عضو حضور دارند و ایران به عنوان کشوری با کمترین میزان مالیات بر دخانیات ، قرار است در سطح بین المللی ریاست این اجلاس را بر عهده داشته باشد. به دلیل ضعف در اجرای این مقررات ، نباید در این جلسه اتفاقی بیفتد که به موقعیت ایران در جلسه آسیب برساند.

صنعت دخانیات نگران افزایش مالیات و درآمد کمتر است

والی زاده با اشاره به اسناد بین المللی تأکید کرد که افزایش 10 درصدی مالیات دخانیات باعث کاهش 5 درصدی مصرف می شود. صنعت دخانیات نگران کسب درآمد کمتر از طریق افزایش مالیات است. چرا باید اجازه دهیم صنعت بدون ایجاد شغل زمین کمترین قیمت را بدست آورد و کم هزینه ترین کالای مضر را تولید کند و سپس از دولت کمک بگیریم و از دولت بخواهیم ارز کنه تا مواد اولیه از خارج وارد بشه و خدای نکرده؟ اجازه ندهید این محصول مضر گران شود!

تلفات سالانه 40،000 میلیارد تن تنباکو برای سلامتی

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات سالانه 40 هزار میلیارد تن به بدن سلامت کشور خسارت وارد می کند ، افزود: این هزینه هایی است که سیستم بهداشت برای درمان بیماری های ناشی از سیگار پرداخت می کند. مصرف دخانیات سالانه نزدیک به 60 هزار نفر را به کام مرگ می کشاند؛ این یک مرگ خاموش است. فردی در اثر سکته یا حمله قلبی می میرد و گفته نمی شود که علت مرگ سیگار است. با این حال سال گذشته ، ما حدود 3000 میلیارد حجم درآمد مالیات بر دخانیات داشتیم ، در حالی كه حدود 20،000 میلیارد جلد چرخه مالی توتون بود.

برای واردات تنباکو و کاغذ سیگار 4200 تومان جستجو کنید!

رئیس دبیرخانه ستاد ملی کنترل دخانیات در کشور ادامه داد: علاوه بر هزینه های مصرفی خانوارها در سیستم بهداشت ، سایر قسمت های دولت نیز پرداخت می کنند. فرض کنید جوانی در سن بلوغ سیگار می کشد و می میرد. ارقام مربوط به تلفاتی مانند مرگ زودرس ، غیبت از کار ، از کارافتادگی و غیره آنها بالاتر از 70،000 میلیارد تن هستند. با این حال ، عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد ، مانند آتش سوزی به دلیل افتادن در خانه ها و جنگل ها. در این شرایط ، صنعت دخانیات ادعا می کند که دولت به هیچ وجه به آنها کمک نمی کند و حتی برای واردات تنباکو ، کاغذ سیگار و غیره 4200 تن ارز خارجی طلب می کند.

به نگرانی های سلامتی توجه کنید

وی اضافه کرد: “من از مسئولان دولت و مجلس می خواهم که به مشکلات بهداشتی پاسخ دهند. ما قصد نداریم از درآمد مالیات دخانیات درآمد کسب کنیم ؛ بلکه نگرانی اصلی سلامت مردم است ، ما نگرانیم که ممکن است جوانی با حداقل کمک ساختار مالیات ضعیف است ، ساختار باید بتواند با تورم مبتنی بر تورم سازگار شود تا سوداگران سود بیش از حد نبرند. ساختار ضعیف باعث می شود دولت درآمد خود را در این زمینه از دست بدهد و کارگزاران به آن بپیوندند صنعت دخانیات برای سودآوری. اگر قانون جامع کنترل دخانیات به درستی اجرا شده بود ، اکنون باید بیش از 300 درصد محصولات دخانیات را جمع آوری کنیم. ما از اعضای محترم می خواهیم این نگرانی را برطرف کنند ، خصوصاً اکنون که یک فصل بودجه است.

ولی زاده خاطرنشان کرد: در بحث مالیات لایحه ای با ارزش افزوده تهیه شد که با اطلاع من برای یک سال دیگر تمدید شد و امیدواریم امسال مشکلات آن برطرف شود.

سیگار حتی در کیوسک های مطبوعاتی

با استفاده از “کد رهگیری” ترس از قاچاق برطرف می شود

وی با توجه به کاهش سن مصرف دخانیات ، گفت: در سال 2016 نسبت به 2008 به دلیل قیمت پایین محصولات دخانیات و در دسترس بودن این محصولات ، در گروه سنی 13 تا 15 سال افزایش مصرف داریم.؛ حتی در روزنامه ها است. اخیراً ، اجرای طرح رهگیری کد محصول دخانیات در صنعت سازمان یافته است و نگرانی های قاچاق با استفاده از این کد برطرف می شود و هر سیگار تولید شده باید دارای این کد باشد و تا نقطه مصرف قابل ردیابی است. ما همچنین از توزیع کنندگان محصولات دخانیات خواسته ایم که محصولات خود را به مراکزی که مجوز فروش ندارند ارسال کنند. از آنجا که این کد محصولات و مکان های فاقد مجوز را ضبط می کند تحت تحریم های خاصی است.

قاچاق معکوس محصولات دخانیات

وی با بیان اینکه ظرفیت مالیات دخانیات کشور بالاتر از 20 تریلیون تن است ، گفت: از آنجا که چرخه مالی توتون 20 تریلیون است ، وقتی مالیات به عنوان استاندارد با 75 درصد قیمت خرده فروشی پذیرفته می شود ، وی قیمت محصولات دخانیات را افزایش می دهد و این افزایش قیمت همان 20 تریلیون حجم مالیات را برای کشور ایجاد می کند. اکنون به دلیل پایین بودن قیمت سیگار در کشور ، ما در حال بحث در مورد قاچاق محصولات دخانیات به خارج از کشور هستیم. میانگین قیمت جهانی توتون و تنباکو شما در حدود 4/5 تا 5 دلار است. اما متوسط ​​قیمت در کشور ما 0.5 دلار است. بنابراین هیچ انگیزه ای برای قاچاقچی برای واردات سیگار قاچاق به کشور وجود ندارد و ادعای صنعت دخانیات برای قاچاق محصولات خارجی در کشور نادرست است.

صنفی که مسئول قاچاق سیگار در خارج از کشور باشد

ولی زاده گفت: ما تلاش می کنیم در این زمینه آمار را به روز کنیم تا صنعت آمار نجومی ارائه ندهد. صنعت باید مسئول قاچاق سیگارهای محلی به خارج از کشور باشد. وضعیت ایده آل داشتن قانون ویژه در مورد مالیات بر دخانیات است که سالانه این نگرانی ها را در بودجه ملی اعلام می کند.

ولی زاده تأکید کرد: اعداد مصرفی که ما داریم همان اعدادی نیست که صنعت می گوید. حداکثر مصرف تنباکو از نظر آماری 50 میلیارد نخ است. اما صنعت تعداد نیز 75 تا 90 میلیارد نخ دارد. در شرایطی که تحریم ها اجازه ایجاد صنایع بین المللی در کشور را نمی دهد ، صنعت دخانیات وارد می شود و دیگر مسئولیت قاچاق کالا را ندارد. طبق اسناد بین المللی ، این ها خود صنایع دخانیات هستند که در زنجیره قاچاق این کالاها نقش دارند. چرا اجازه می دهیم این صنعت در مورد مالیات بر دخانیات صحبت کند؟ کسانی که ادعا می کنند افزایش مالیات منجر به واردات محصولات دخانی قاچاق می شود ، باید مسئول چه اسنادی برای توجیه آن باشند. اگر سیستم گزارشگری مناسبی وجود داشته باشد ، هیچ کس جرات نمی کند بگوید که این درست نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا