وجود ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در کشور

وجود ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در کشور

مجله زنده خبری/لرستان نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: بیش از 87 هزار نفر در خرم آباد زیر سقف های ناپایدار زندگی می کنند.

رضا حیدری امروز 14 آذرماه در جلسه عبرت آموزی زلزله بم که توسط راه و شهرسازی لرستان و سالن جلسات کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه اولویت ها و فعالیت های فوری بر اساس منویات مقام معظم رهبری باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. سفارشات ، تصریح کرد: نوسازی بافت های فرسوده یکی از این کارهای اولویت دار و فوری است.

وی افزود: شرکت بازآفرینی شهری با توجه به اینکه ایران جزو ده کشور آسیب پذیر جهان است و 90 درصد جمعیت کشور در معرض خطرات بلایای طبیعی هستند و ما می خواهیم پیگیری کنیم، پس بمب دیگری نگذارید. پاییز در هر جای ایران اتفاق می افتد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه 2 میلیون و 700 هزار نفر در ایران زیر سقف های لرزان زندگی می کنند، افزود: هر 10 سال یک زلزله به بزرگی 6 ریشتر و بالاتر در کشور رخ می دهد.

شهرهای دورود، بروجرد و خرم آباد با وجود گسل دشت سیلاخور از زلزله مستثنی نیستند.

حیدری با بیان اینکه در مناطقی که هدف شرکت بازآفرینی شهری ایران مقاوم سازی، مرمت و مقاوم سازی این ساختمان ها است، تصریح کرد: متاسفانه در لرستان شهرهای دورود، بروجرد و خرم آباد از زلزله مستثنی نیستند. اگرچه وجود گسل مسطح سیلاخور.

وی گفت: در حوزه های هدف شرکت بازآفرینی ایرانیان، موضوع نوسازی نباید بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد، بلکه شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و مردم باید همکاری های چند جانبه داشته باشند.

بسته تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران گفت: برای پیشرفت در این اهداف متولیان باید بسته تشویقی در نظر بگیرند که خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی بسته هایی را در نظر گرفت که شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و ادارات. راهداری و شهرسازی استان باید با متقاضیان همکاری کند تا مردم تشویق شوند و بازسازی منازل خود را تکمیل کنند.

حیدری با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی به پرداخت وام نوسازی به ساکنان و سازندگان بافت های فرسوده رسیدگی کرده است، اظهار داشت: این وام بدون سپرده است و بانک ها باید با مردم همکاری کنند، متاسفانه تاکنون بانک ها همکاری لازم را داشته اند. به خوبی با مردم و وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد، افزود: همچنین تسهیلات ودیعه ای برای اسکان موقت برای دوره تعمیر به مبلغ 60 میلیون تومان با بازپرداخت 36 ماهه برای کسانی که می خواهند در نظر گرفته شود. بازسازی بافت فرسوده، که به همکاری بانک ها نیز نیاز دارد.

وی گفت: تخفیف پروانه ساختمانی یکی از مفاد بسته های تشویقی است که شهرداری های شهرهای استان باید در کمتر از یک ماه مجوز صادر کنند و تخفیف های خوبی بین 50 تا 100 درصد به متقاضیان ارائه کنند.

نماینده شرکت نوسازی شهری ایران افزایش تراکم ساختمانی، تسهیل پارکینگ و ضوابط معماری را از دیگر مفاد بسته های تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی برشمرد و به دستگاه های خدمات رسان گفت: انتظار داریم اگر فردی بخواهد سازه خود را تخریب کند و از ضوابط قبلی استفاده کند. شعب طبق ماده 11 قانون کمک به نوسازی و بهسازی پارچه های فرسوده امکان استفاده از انشعابات سابق وجود دارد و خدمات رسان باید مساعدت لازم را داشته باشند و در صورت عدم امکان استفاده از انشعابات قبلی دستگاه ها باید خارج از کار و با تخفیف به متقاضیان خدمات ارائه دهند.

بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱

حیدری با بیان اینکه فرم جیم به شدت در ادارات انجام می شود، اما راه و شهرسازی همکاری خوبی با متقاضیان داشته است، افزود: اقامت 5 ساله، تخفیف سازمان نظام مهندسی و کسب سود از دیگر مفاد بسته تشویقی است. مهم ترین بحثی که می توانیم در این زمینه برای اهداف خود در نظر بگیریم موضوع بند «ک» تبصره 11 قانون بودجه سال 1401 است که بر اساس آن وزارت راه و شهرسازی حق استفاده از اراضی موجود را دارد. مالکیت آن با اولویت سکونتگاه های غیررسمی که قبل از سال 1393 ایجاد شده است به تصرف افراد درآمده و ساخت و ساز بر اساس نقشه های مصوب شهری انجام شده و هم اکنون در حال بهره برداری و تحویل به مالکان می باشد.

وی گفت: حتی برای املاک موقوفه نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا متقاضی بتواند با تایید اداره اوقاف از وام و تسهیلات استفاده کند.

خرم آباد حدود 500 هکتار بافت شهری ناکارآمد دارد

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: حدود 500 هکتار بافت شهری ناکارآمد در شهرهای لرستان به ویژه خرم آباد وجود دارد.

حیدری افزود: 26 هزار و 497 خانوار در قالب 87 هزار و 589 نفر در این 500 هکتار بافت ناکارآمد شهری زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد به نوعی زیر سقف می لرزند و باید تدابیر ویژه ای برای آنها اندیشیده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا