اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون واحد مسکونی باید ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا از نیاز کشور به 10 میلیون مسکن صحبت کرده است.

به گزارش مجله زنده خبری، با توجه به حدود 700 هزار ازدواج سالانه و تعمیر بافت های فرسوده، کارشناسان برآورد می کنند که حداقل تا 10 سال آینده باید سالانه حداقل یک میلیون خانه ساخته شود. در طرح کلی مسکن نیز آمده است که کشور به یک میلیون خانه در سال نیاز دارد.

این در حالی است که در سال های اخیر تولید یک میلیون واحد مسکونی هرگز محقق نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 در سال 1392 بود که برای 809 هزار واحد مسکونی در کشور پروانه ساخت صادر شد. اما این روند در سال های اخیر و در سال 1395 کاهش یافته و بعدها تولید مسکن به 350 تا 400 هزار واحد رسید.

با این حال، سال گذشته بازار ساخت و ساز اندکی بهبود یافت. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در اواخر دهه 1400 اعلام کرد که ساخت و سازها از سال 1399 بهبود یافته و 520 هزار واحد مسکونی ساخته شده است. او قول داد در سال 1401 نهضت بزرگ مسکن در کشور ایجاد شود.

چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن مجرد مانده اند و به بیش از 10 میلیون خانه نوساز در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به فارغ التحصیلی دانشجویان سالانه و امکان ازدواج آنها در کشور، به بیش از 10 میلیون خانه نوساز نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون نفر در نهضت مسکن ثبت نام کرده اند که اکثر آنها مستاجر یا مستاجر هستند. مسکن بیش از این است.

به گفته قاسمی، بر اساس جهش تولید، قرار است سالانه یک میلیون خانه ساخته شود که بیش از دو سوم آن یعنی. 860 هزار واحد در دست ساخت است و در سال جدید واحدها تحویل داده می شود.

به همین دلیل کارکنان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که تاکنون حدود 40 هزار بلوک نهضت ملی مسکن به بهره برداری رسیده است و تا خرداد ماه امسال تعدادی دیگر از بلوک های این پروژه نیز به بهره برداری می رسد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا