سلامت و تندرستی

پاکستان بیشترین تعداد مبتلایان به هپاتیت C را در جهان دارد

پاکستان در حال حاضر بیشترین جمعیت بیماران هپاتیت C را در جهان دارد.

به گزارش مجله زنده خبری، بر اساس آمارهای رسمی نزدیک به 10 میلیون بیمار مبتلا به این ویروس در پاکستان وجود دارد که استفاده از سوزن های آلوده و خدمات پزشکی غیربهداشتی از مهم ترین عوامل ابتلای این افراد به این بیماری است.

بر اساس گزارش مرکز تجزیه و تحلیل بیماری های ایالات متحده (CDA)، حدود نیم میلیون عفونت جدید بین سال های 2015 تا 2021 در پاکستان شناسایی شده است.

مقامات بهداشتی پاکستان اعلام کردند که این یافته ها نتیجه یک تحقیق دو ساله است که به طور مشترک توسط مرکز تجزیه و تحلیل بیماری های ایالات متحده و ادارات بهداشت پاکستان انجام شده است.

یک اپیدمیولوژیست گفت: پاکستان اکنون میزبان بیشترین جمعیت مبتلایان به هپاتیت C در جهان است که حتی از چین، هند و نیجریه پیشی گرفته است.

انتظار می رود این بیماری منتقله از طریق خون، که در صورت عدم درمان می تواند عوارض شدید کبدی ایجاد کند، سیستم بهداشت عمومی پاکستان را تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناسان بهداشت می گویند استفاده مجدد از سوزن و سرنگ، تزریق خون غربال نشده، استفاده از تیغ توسط آرایشگران و ابزار جراحی غیربهداشتی توسط دندانپزشکان از دلایل اصلی شیوع هپاتیت C در پاکستان است.

این کشور همچنین دارای یکی از بالاترین سطوح سرانه IV در جهان است.

یک مقام بهداشتی پاکستان گفت: «متاسفانه در زمینه پیشگیری از عفونت ضعیف هستیم.» همچنین زنان باردار علیه هپاتیت B واکسینه نمی‌شوند و در نتیجه این ویروس از مادر به کودک منتقل می‌شود.

به گزارش یاهو نیوز، سیل اخیر در پاکستان وضعیت را بدتر کرده است و به نزدیک به 900 مرکز بهداشتی در سراسر کشور آسیب رسانده و 75000 زن باردار را در معرض عفونت قرار داده است.

هپاتیت C اغلب علائمی ندارد، اما عفونت مزمن باعث ایجاد زخم در کبد می شود و پس از چند سال منجر به سیروز کبدی می شود. در برخی موارد، افراد مبتلا به سیروز همچنین دارای نارسایی کبد، سرطان کبد یا رگ‌های شدید در مری و معده هستند که می‌تواند منجر به خونریزی تا مرگ شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا