بین المللی

نشست خبری هفتمین سالگرد شهادت «آیت‌الله شیخ النمر» برگزار شد

باشگاه خبرنگاران توانا نشست خبری هفتمین سالگرد شهادت «آیت الله شیخ نمر باقر النمر» صبح امروز (یکشنبه 20 دی ماه) با حضور شیخ عبدالله الصالح معاون دبیرکل جمعیت اقدام اسلامی بحرین شیخ عبدالله الداق از علمای مبارز بحرینی، رشید الرشید از مخالفان معروف بحرینی و شیخ حسن الصالح در دست مجاهدان منطقه قطیف و عوامیه از شاگردان شیخ نمر بودند. و جمعی از خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران .

الرشید: جنایت علیه شیخ نمر باید توسط جامعه بین المللی محکوم شود

در ابتدای این مراسم رشید الرشید از مخالفان بحرین درباره سالروز شهادت شیخ نمر، شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: امروز اولین روز سال نو است و ما در این روز به یاد شهید نمر و شهید سلیمانی در اینجا جمع شدند. این شهدا در راه عزت و عزت امت اسلامی به شهادت رسیدند.

الرشید افزود: جرم اعدام شیخ نمر با گردن زدن با شمشیر فراتر از زمان و مکان است. این دلیل هتک حرمت ادیان است. شیخ نمر از علمای بزرگ عصر ما بود. اعدام او به این شکل جنایت بزرگی است که به هیچ وجه قابل قبول نیست. او یکی از وکلای بزرگ بود. تنها جرمشان بیان عقاید و دیدگاه هایشان بود. این جنایت جنایت علیه بشریت است. جنایتی که باید توسط جامعه جهانی محکوم شود.

این دگراندیش بحرینی گفت: عدم واکنش جامعه جهانی به شهادت وی نشان دهنده کذب بودن ادعای برخی طرف ها درباره حقوق بشر در جامعه جهانی است. جهان به این جنایت واکنش مناسبی نشان نمی دهد. با این روش و این نوع جنایات متوجه مشکلات و مصائب مردم شبه جزیره عربستان می شویم. گردن انسان فقط برای ابراز نظر و عقیده بریده می شود. اعدام او نشان می دهد که رژیم های دیکتاتوری در منطقه چگونه با مردم شبه جزیره عربستان رفتار می کنند. این جنایت نشان داد که رژیم حاکم بر منطقه عربستان سعودی برای ساکت کردن مردم و جلوگیری از اطلاعات واقعی چه می کند.

وی ادامه داد: شهادت وی با گردن زدن با شمشیر نشان دهنده سبعیت دستگاه های حاکم است. سر بریدن با شمشیر این پیام را به مردم می رساند که اگر کسی بخواهد عقاید و مواضع خود را بیان کند، خطر اعدام و کشتن با شمشیر برای همه مردم وجود دارد.

شیخ عبدالله صالح: شیخ نمر، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس سفر خود را از صفر آغاز کردند.

شیخ عبدالله صالح در ادامه این دیدار گفت: سال جدید را با تجلیل از شهدای بزرگمان آغاز می کنیم. شهدایی که وصیت آنها الهام ماست. شاید مشیت خدا باشد که شهادت دو شهید بزرگوار اسلام تقریباً در یک روز باشد. شهادت شیخ نمر و سردار شهید سلیمانی به هم نزدیک است. شاید خدا بخواهد از مجاورت این دو مورد این پیام را به ما بدهد تا از آرمان ها و تصمیمات این افراد درس بگیریم. ما باید از آنها در حفاظت از این مقدسات پیروی کنیم.

از امام سجاد (علیه السلام) روایتی نقل می کند و می فرماید: امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «کشتن ما مشکلی رایج است و ما در راه عزت و عظمت قدم می گذاریم.» او از ما نیست مگر اینکه کشته شود. یا مسموم شده است.» این یک پیام اسلامی است، امروز صحبت از شهدا و بزرگانی است که پرچم اسلام ناب محمدی را برافراشتند، امروز از شهدایی صحبت می کنیم که نه تنها در جهان اسلام، در تمام دنیا تأثیر زیادی داشتند.

شیخ عبدالله الصالح افزود: در مورد رهبران محور مقاومت سه نقطه مشترک وجود دارد. شیخ نمر، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس سفر خود را از صفر آغاز کردند. این افراد توانستند سرمایه های کلانی به دست آورند. همچنین این افراد در جهان اسلام به ثروت بزرگی تبدیل شدند. شیخ نمر در سال 1980 پس از مجروح شدن در عربستان سعودی به ایران سفر کرد. سپس پای چپش آسیب دید. زمانی که به ایران آمدند فعالیت خود را از صفر شروع کردند و سپس به سوریه سفر کردند و سپس به عربستان بازگشتند. سردار سلیمانی نیز در اوایل انقلاب به عضویت سپاه پاسداران درآمد. پس از حرکت در سلسله مراتب، مسئولیت سپاه قدس را بر عهده گرفتند. او رهبر محور مقاومت در منطقه شد. شهید ابومهدی المهندس یکی از شخصیت های عراقی بود که به دلیل ارتباط با حزب الدعوه در عراق تحت تعقیب قرار گرفت. آنها به ایران آمدند و از صفر شروع کردند. سلسله مراتب را هم طی کردند تا به مقام شهادت رسیدند.

و افزود: این سه شهید بزرگوار از صفر شروع کردند و سپس به قله و عظمت و شکوه رسیدند. نکته دوم در مورد توجه به دنیا و حوادثی است که در جهان اسلام رخ داده است. آخرین دیدار من با آیت الله النمر در اوایل اسفند 1390 در منطقه عوامیه بود. او در آن زمان گفت که سفارت آمریکا نامه هایی به علمای برجسته منطقه نوشته و نظر آنها را در مورد جهان عرب جویا شده است. یکی از سوالات پیش بینی های وی از آینده عربستان بود. آیت الله النمر در آن زمان گفت که ما از مشکلات زیادی در عربستان رنج می بریم. اما مشکلات و مسائل مربوط به بحرین بیشتر است و مردم آنجا از مشکلات بیشتری رنج می برند. وی همچنین درباره فلسطین، بحرین و تجاوز به یمن صحبت کرد. موضوع اصلی و دغدغه حاج قاسم عراق، سوریه، لبنان، یمن و همه کشورهای اسلامی بود.

شیخ الصالح ادامه داد: شهید ابومهدی المهندس نیز سعی می کرد آنچه را که بر آنها واجب بود انجام دهد. وی همواره از بحرین به ویژه منطقه حد یاد می کرد و تاکید می کرد که اگر فرصتی پیش آمد باید برای بحرین کاری کرد. نکته سوم در مورد تخصص این سه شهید بزرگوار است. این سه نفر در کار خود بسیار متخصص بودند. شیخ نمر با بازگشت به منطقه عوامیه اقداماتی از جمله تأسیس حوزه علمیه خواهران و برادران در منطقه قطیف انجام داد. تأسیس حوزه علمیه سیستران در منطقه شرق عربستان اقدام بسیار مؤثری بود. آیت الله النمر نماز جمعه عوامیه را احیا کرد. مدتها نماز جمعه در آنجا توسط شیعیان برگزار نمی شد. جد آیت الله النمر نیز از علمای برجسته این منطقه بود.

وی با اشاره به تخصص شهید والامقام سلیمانی گفت: تخصص ایشان فقط در یک زمینه نظامی نبود. سردار سلیمانی در امور نظامی دارای سبکی جدید و منحصر به فرد بود که در دانشگاه های مختلف تدریس می شد. در خصوص شهید ابومهدی المهندس در تشکیل سپاه بدر نقش موثری داشتند. ابومهدی المهندس بنیانگذار الحشد الشعبی برای مبارزه با داعش بود. این نشان می دهد که آنها تجربه خود را از ایران به عراق منتقل کرده اند. ابومهدی المهندس جنبه های نظامی و مذهبی را با هم آمیخته است. هر سه بزرگوار در جنایات بزرگ کشته شدند.

شیخ عبدالله الدقاق: آیت الله النمر شهید راه صداقت است.

در ادامه این دیدار شیخ عبدالله الدق آیه ای از قلم الله مجید را درباره مردان خدا بیان کرد و گفت: در آغاز سال جدید برای تجلیل از شهدای بزرگ محور مقاومت گرد هم آمده ایم. شهید النمر، شهید سلیمانی و شهید ابوالمهندس نمونه بارز مقاومت، صداقت و بزرگواری زیر بار ظلم و ستم هستند. شیخ باقر النمر در واقع ابوذر حجاز است. شهید النمر به صداقت نسبت به خدا، مردم و خودش معروف بود. او شهید راه صداقت است. او زیر بار ظلم و ستم نرفت و شهید در راه عزت و عظمت امت اسلامی است.

وی افزود: شهید النمر شهید بحرینی است. در بحرین غیرت زیاد بود. زمانی که نیروهای اشغالگر سعودی وارد بحرین شدند، وی خواستار اعلام موضع خود در مسجد خود شد. او رهبری تظاهرات مسالمت آمیز را در اعتراض به این اشغال بر عهده گرفت. اثر خون آیت الله النمر وجود دارد و مؤثر است. رژیم سعودی معتقد است که کار شهید النمر را به پایان رسانده است. اما ما می گوییم این نیست.

وی با اشاره به مبارزات مجاهدان ایرانی در دوره شاهشاهی گفت: شاه وقتی نواب صفوی و جمعی از اسلام پرستان را اعدام کرد، فکر می کرد کار آن گروه را به پایان رسانده است. اما اثر خون آنها دائمی بود و باعث رشد قیام و انقلاب شد. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب فرمودند من روحیه انقلاب را از شهید نواب صفوی آموختم. الان هم فرزندان نواب صفوی هستند و راه او را ادامه می دهند. در مورد آیت الله النمر نیز باید گفت که فرزندان ایشان هستند و راه ایشان را ادامه می دهند.

شیخ الدقاق افزود: محور مقاومت در دستان شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس به راه خود ادامه داد. محور مقاومت به صورت طولی و عرضی منبسط می شود. محور مقاومت از فلسطین تا سوریه، عراق، لبنان و یمن کشیده شده و انشاءالله به بحرین خواهد رسید. محور مقاومت علاوه بر پیشرفت های جغرافیایی که در کشورهای مختلف داشت، به موشک های بالستیک دست یافت. محور مقاومت در عرصه سایبری و ماهواره ای گام های بلندی برداشته است.

وی افزود: شهید سلیمانی شهید راه مقدس و راه اسلام است. مدرسه شده اند. او و شهید المهندس به عنوان دو فرمانده نظامی شناخته می شوند. اعتقاد بر این بود که اگر این دو فرمانده نظامی کشته شوند، سفر آنها به پایان خواهد رسید. اما این دو شهید با شهادت خود تأیید کردند که مکتب بزرگی تشکیل دادند. شهید سلیمانی در ایران و جهان و ابومهدی المهندس در عراق و جهان به نمادهایی تبدیل شده اند که پیروان زیادی دارند.

این فعال بحرینی ادامه داد: این دو شهید از مقدسات اسلام دفاع کردند. خداوند آنها را در این دنیا بزرگ کرد. بیش از 27 میلیون نفر در مراسم تشییع این دو بزرگوار شرکت کردند. چرا که این دو شهید بزرگوار در سامرا، کربلا و جاهای دیگر از حرم ائمه عظام (ع) نگهداری می کردند.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا