اجتماعیبرترینهای کسب و کار

رشته گرافیک برای چه کسانی مناسب است؟

رشته گرافیک یک حرفه معمولی نیست و از این رو شاید برای همه مناسب نباشد. گرفتن مدرک به خودی خود کافی نیست، چون ویژگی‌های دیگر هم برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک خوب مورد نیاز است. با این حال، برخی از طراحان گرافیکی موفق در رشته‌های دیگری تحصیل می‌کنند و بعد به طور خودآموخته یا با گذراندن دوره فنی کوتاه مدت، وارد این حرفه می‌شوند.

فقط با کسب مهارت یا دانش فنی، به طراح خوب تبدیل نخواهید شد. هیچ فرمول جادویی هم یک شبه شما را به طراحی عالی تبدیل نمی‌کند. طراحان به مهارت‌های هنری و کامپیوتری در کنار خلاقیت، مهارت‌های نوشتاری، تجاری و بازاریابی برای پیشرفت در رشته طراحی نیاز دارند. بنابراین، علاقه مندان به طراحان گرافیک باید با آخرین  تحولات این رشته و ویژگی‌های فردی افراد موفق در این زمینه آشنا شوند.

ویژگی‌های فردی  یک طراح گرافیک خوب

یک گرافیست خوب به چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارد؟ در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

1. به خوبی میان خلاقیت و نظم به تعادل می‌رسند

طراحی نوعی عملکرد متعادل کننده است. یعنی خلاقیت بی حد و حصر و نظم باید به خوبی متعادل شوند تا به موفقیت برسید. این همان نقطه تمایز طراح گرافیک خوب از سایر طراحان است.

اکثر آژانس‌ها و کارفرماها هم در هنگام استخدام طراح لوگو، بروشور، پوستر و غیره به نظم و انظباط اهمیت می‌دهند. همه طراحان قبل از هر چیزی، افرادی هنرمند و حساس هستند. اما این ویژگی‌ها نباید عملکرد شما را تحت الشعاع قرار دهد. تا زمانی که قلب و روح خودتان را وقف این کار نکنید، به طراحی جذابی نخواهید رسید.

همچنین طراحان حرفه‌ای باید ارزش زمان را درک کرده و به آن احترام بگذارند. پایبندی به موعد تحویل پروژه یکی از ویژگی‌های ضروری یک طراح خوب است که کارفرما بیشتر از مدرک‌های فانتزی به دنبالش است.

2. مدام در حال به روزرسانی نمونه کارهایشان هستند

رزومه  شما برای استخدام شدن به عنوان یک طراح، به نمونه کار به روز شده نیاز دارد. اکثر متخصصان منابع انسانی و سایر مشتریان یک طراح گرافیک خوب را با نگاه کردن به نمونه کارها، تشخیص می‌دهند. نمی‌توانید نمونه کارهای بسیار قدیمی‌ را به اشتراک بگذارید و منتظر استخدام شدن بمانید. خیره کننده بودن نمونه کارهای قدیمی مهم نیست، چون نمی‌توانند مشتریان را متقاعد کنند. آنها فکر می‌کنند که برای مدت طولانی بیکار بوده‌اید. استخدام کنندگان به دنبال بهترین و به روز ترین نمونه‌ کارها هستند.

فقط نمونه کارهایتان برای برندهای پیشرو یا شرکت‌های بزرگ را ارائه ندهید. بهتر است ترکیبی از نمونه کارهای برندهای معروف، استارت آپ‌های ناشناخته و سایر مشاغل محلی را به اشتراک بگذارید. به هر حال، کیفیت کارتان مهم است، نه اینکه برای چه کسی انجام شده است. از این رو، تا جایی که می‌توانید نمونه‌های زیادی را در نمونه کارهایتان قرار دهید.

برای مثال می‌توانید برخی از نمونه کارهای طراحی لوگو خیره‌کننده و حتی کمی ‌قدیمی‌ را کنار برخی از نمونه‌های جدید قرار دهید تا نشان دهید که بیکار نیستید و به شدت به دنبال کار نمی‌گردید. اشاره به کارهایی که به عنوان لطف شخصی برای دوستان انجام داده‌اید و پروژه‌های مستقل بر اساس درخواست‌های خاص هم، حس سازگاری فردی شما را به مخاطب نشان می‌دهد.

3.آنها مشتاق پیشرفت هستند

داشتن ذهنی باز برای یادگیری تکنیک‌های جدید و به روز ماندن در مورد آخرین فناوری‌ها از ویژگی‌های اصلی طراحان گرافیک پیشرو است. فقط یک ذهن کنجکاو می‌تواند برای هر طرحی، ایده‌های جدیدی مطرح کند. باید همواره به ایده‌های جدیدی برسید و آنها را در اختیار کارفرما قرار دهید تا پیشرفت کنید.

فرد بسیار کنجکاوی که آماده یادگیری تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید است، بیکار نمی‌ماند. گرفتن بازخورد و بهبود طراحی بر اساس آن، یکی از ویژگی‌های مدنظر هر کارفرمایی است.

4.به خوبی با انتقاد برخورد می‌کنند

طراحان خبره از هر نوع انتقادی استقبال می‌کنند و سعی در اصلاح اشتباهات خودشان دارند. آنها همیشه پذیرای بازخورد هستند و به دنبال نظرات تخصصی در مورد کارشان می‌روند.

پذیرش انتقاد و بازخورد باعث قبول اشتباهات و عدم تکرار اشتباهات مشابه خواهد شد. طراحان پذیرای انتقاد سازنده و دارای بازخورد مناسب، نسبت به افراد حساسی که با کوچکترین بازخورد منفی ناراحت می‌شوند، در  اولویت قرار دارند.

5.به جزئیات کوچک توجه می‌کنند

یکی از ویژگی‌های یک طراح خوب، مهارت در توجه به جزئیات است. چیزی که برای دیگران ناچیز به نظر می‌رسد و ارزش بررسی ندارد، شاید برای کسی که دارای ویژگی‌ها و مهارت‌های گرافیکی عالی است، بسیار مهم به نظر برسد.

اگرچه طراحان در استفاده از تم‌های رنگی خبره هستند، اما از آنها انتظار می‌رود تا با دقت از دستورالعمل‌های برند و کارفرما پیروی کنند. آنها به طور مداوم از تایپوگرافی در طراحی لوگو و سایر آثار گرافیکی استفاده می‌کنند؛ پس باید از اشتباهات املایی اجتناب کنند. به جزئیات توجه کنید تا به طراحی موفق تبدیل شوید.

6.همدل هستند

یک طراح خوب، همواره خودش را به جای مشتریان قرار داده و از دیدگاه آنها فکر می‌کند. یک طراح با وجدان از قبل، احساس و تفکر مشتری نسبت به طرح را در ذهنش مجسم می‌کند.

اگر هدف نهایی را فراموش کنید، غرق شدن بیش از حد در کار، فایده‌ای ندارد. شما فقط برای خودتان طراحی نمی‌کنید. این طرح برای مشتری است و باید آنچه را که می‌خواهد، در اختیارش قرار دهید.

7.در تلاش برای آشنایی با جنبه تجاری طراحی هستند

بیشتر طراحان گرافیکی مانند سایر افراد خلاق در هر زمینه دیگری، به شدت مستقل هستند. با این حال، بیشتر این افراد خلاق، باهوش، جدی و سرشار از کنجکاوی، وقتی صحبت از تفکر تجاری به میان می‌آید، حرفی برای گفتن ندارند.

به اعتقاد طراحان برجسته باید برای یادگیری جنبه تجاری طراحی، وقت گذاشت. طراحان، به ویژه  افراد مبتدی در اغلب اوقات ارزش واقعی کار خودشان را درک نمی‌کنند. احتمالاً به همین دلیل هم نرخ‌های بسیار پایین‌تری را پیشنهاد می‌کنند و اغلب هم پروژه را از دست می‌دهند.

این امر به ویژه در مورد مشاغل دورکاری مثل فریلنسری صادق است. حتی برخی از افراد در حین مصاحبه استخدامی هم نسبت به درخواست مقادیر بالاتر، تردید دارند. در واقع، بسیاری هم از مطالبه تسویه فاکتورهای قدیمی خجالت می‌کشند. طراحان گرافیک در هر رشته‌ای از طراحی لوگو گرفته تا طراحی تجربه کاربری باید جنبه تجاری حرفه خودشان را بشناسند، تا ضرر نکنند.

نظر شما چیست؟ با توجه به این ویژگی ها، آیا رشته یا کار گرافیک را برای خودتان مناسب می‌بینید؟ تجربه تان را بنویسید.

دکمه بازگشت به بالا