برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

کامپوزیت دندان چگونه است؟

کامپوزیت دندان چیست (کامپوزیت ونیر)

لمینت کامپوزیتی دندان یا کامپوزیت؟ قیمت لمینت کامپوزیت دندان در دندانپزشکی زیبایی در اصفهان چقدر است؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت لمینت کامپوزیت روشی است که با کمک مواد رنگ دندان ( کامپوزیت دندان ) میتوان در مطب و در یک یا نهایتا دو جلسه ( با توجه به وسعت کار) بد فرمی ها، بعضی انواع بد رنگیها ، فواصل باز بین دندانی، ترکهای دندانی ، شکستگیهای دندانی، لب پر شدن دندانها ، بهم ریختگیهای دندانی خفیف تا متوسط و … را برطرف کرد.

در این روش از کامپوزیت دندان که ازجنس پلیمرهستند استفاده میشود. به همین علت در بسیاری کشورهای دنیا این نوع لمینیت با  عنوان ترمیم های پلاستیکی یا رزینی هم خوانده میشوند. انواع کامپوزیتهای دندانی و لیمنت سرامیکی در اصفهان که جهت کارهای زیبایی استفاده میشوند ، در یکسری خصوصیات به وضوح برترند:

  • میزان عبور نور
  • میزان پالیش پذیری ( براق شدن سطح)
  • میزان رنگ پذیری

اما به هر حال ماهیت آنها پلیمر است. پس تا حدی تغییر رنگ (رنگ پذیری) در طول زمان از خصوصیات بارز آنهاست و  به این روش از لمینت های سرامیکی ارزان تر است.

فرق بین لمینت کامپوزیتی خوب و لمینت کامپوزیتی بد

امروزه درمان کامپوزیت ونیر به یکی از پر طرفدارترین درمانهای دندانپزشکی زیبایی تبدیل شده. و پر بیراه هم نیست که خیل عظیمی از دندانپزشکان هم به این درمان بپردازند. اما ما از کجا بفهمیم که کدام کامپوزیت خوب است و کدام بد؟

  1. قبل از مراجعه به دندانپزشکی که قصد دارید کامپوزیت دندان های خود را به او بسپارید، نمونه کارهای او را ببینید.
  2. ویژگی یک کامپوزیت دندان موفق چیست؟

اولا مارک کامپوزیت به اندازه ای که روی آن مانور داده میشود مهم نیست. بنابراین برند کامپوزیت به مقدار اندکی میتواند مبنای انتخاب شما برای انجام درمان کامپوزیت باشد.

آنچه مهم هست:

  1. صلاحیت : دندانپزشکی، هنری است که باید با علم همراه باشد. همیشه دندانپزشکی که شما را درمان میکرده است و بسیار هم توانمند بوده است، لزوما در کار زیبایی متبحر نیست. بررسی کنید که دندانپزشکی که برای این کار انتخاب کرده اید، آیا به اندازه کافی در این زمینه تعلیم دیده است و تجربه کافی دارد؟

2.نحوه کار کردن برای داشتن یک درمان ایده آل: ما هرگز نمیتوانیم کمتر از 30 تا 45 دقیقه برای فرمدهی یک دندان وقت بگذاریم. و یکی از دلایل گرانتر بودن خدمات دندانپزشکی زیبایی همین هست که بر فرض برای انجام لمینت کامپوزیتی ده دندان، ما حداقل پنج ساعت در یک پوزیشن بسیار آسیب رسان قرار میگیریم. که میتواند مشکلاتی مانند و را برای ما به ارمغان بیاورد.

  1. شناخت آناتومی دندان و نحوه فرم دادن به کامپوزیت دندان: هر دندان، شکل مخصوص به خود را دارد، در مواردی که همه دندانها عین هم فرم داده میشوند، شما نهایتا به یک درمان ایده آل نمیرسید.این همان درمانی است که در طی آن شما با دندانهای بیرون زده تری مواجه هستید.
  2. شناخت لثه و شرایط آن از نکات بسیار مهمی هست که دندانپزشکی که کامپوزیت ونیر انجام میدهد باید بداند. لثه درکنار کامپوزیت های برجسته و بیرون زده، خیلی زود آسیب میبیند. و شما ظرف چند ماه تا چند سال دچار لثه های متورم میشوید.
  3. همه دندانها و همه افراد کاندید انجام کامپوزیت ونیر نیستند. در بسیاری موارد باید از درمانهای اورتودنسی ویا لمینت های سرامیکی بهره گرفت.

 و دست آخر اینکه تکینیک های انجام کامپوزیت ونیر بسیار متنوعند. انتخاب تکنیک با دندانپزشک شماست. اما شما باید در این انتخاب هوشمند باشید.

معایب کامپوزیت دندان چیست؟(معایب کامپوزیت ونیر)

در مقایسه با لمینت های سرامیکی میتوان گفت احتمال تغییر رنگ کامپوزیت دندان بیشتر و داشتن شکست نوری بسیار متفاوت تر از مینای دندان از معایب لمینت های کامپوزیتی است.

عوارض کامپوزیت دندان چیست؟ (عوارض کامپوزیت ونیر)

از آنجایی که این درمان به طور معمول بدون تراش دندان انجام میگیرد، عارضه ی خاصی ندارد ولی در صورت عدم رعایت بهداشت دهان ، احتمال التهاب لثه به علت تجمع پلاک دندانی وجود دارد.

دوام کامپوزیت دندان (کامپوزیت ونیر) رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ و … طول عمر درمان را افزایش میدهد. البته اگر كامپوزيت ونیر دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم آن وجود دارد و این ترمیم  در مطب دکتر سپهریان تا 6 ماه پس از درمان، بدون هزینه انجام میشود. در مجموع آنچه که ما میتوانیم با عنوان طول عمر کامپوزیت دندان از آن یاد کنیم، مدت زمانی هست که از زمان گذاشتن کامپوزیت تا زمانی که تغییر رنگی می یابد که تنها با تعویض کامپوزیت قابل اصلاح هست را بین 5 تا 8 سال تخمین زده اند. برای اطلاعات بیشتر به  رجوع شود.

برداشتن لمینت دندان (ریمو کردن کامپوزیت)

از آنجایی که در بسیاری از موارد کامپوزیت ونیر دندان ها بدون تراش بافت دندان ها صورت میگیرد، تصور عموم بر این است که برداشتن کامپوزیت دندان توسط یک دندانپزشک مجرب به همان راحتی است که بر روی دندان قرار داده میشود. درحالی که بعد از برداشتن کامپوزیت ها به دلیل نفوذ باندینگ سیستم به داخل تگ های مینایی دندان به شفافیت و براقی قبل از ترمیم نخواهد بود.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ کدام روش لمینت دندان بهتر است؟

بهترین نوع ؟ کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی؟ در پاسخ به این سوالات باید به این نکته اشاره کرد که مکانیسم کلی هر دو ترمیم باندینگ دندان است یعنی یک ماده ای به نسج دندان میچسبد. علاوه بر آن هر دو روش، از روشهای خوب و به روز دنیاست. بسته به شرایط اکلوژن، میزان ترمیم های قدیمی دندان ها ، فرم فک و صورت و لب های بیمار و فرم لبخند فرد ، ممکن است یکی از این روش ها به عنوان روش برتر توسط دندان پزشک زیبایی شما پیشنهاد شود.

کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان؟ فرق لمینت و روکش دندان

کامپوزیت، یکی از انواع لمینت ونیر است. لمینت ها لایه ای نازک هستند که بر روی سطح بیرونی (لبیال) دندان ها قرار میگیرند و معمولا کامپوزیت ها نیازی به تراش دندان ندارند. اما روکش دندان به صورت یک کلاهک روی کل دندان قرار میگیرد و جهت تهیه ی فضای کافی برای این کلاهک، باید دور تا دور تاج دندان به اندازه ی یک و نیم تا دو میلیمتر بسته به نوع روکش دندان مورد استفاده تراش داده شود و این میزان تراش و نوع پوشاندن دندان فرق لمینت دندان با روکش دندان است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ی روکش دندان به مقاله ی مربوطه در زمینه ی  مراجعه فرمایید.

بهترین مارک کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

ژاپن، آلمان و آمریکا، سه کشور معتبر در زمیینه ی تولید کامپوزیت های دندانی هستند. ممکن قیمت خرید این کامپوزیت ها متفاوت باشند اما به لحاظ کیفی نمیتوان تفاوت زیادی بین آنها قائل شد. معمولا انتخاب ما بر اساس نوع رنگ مورد نظر و شرایط دندان های مراجعه کنندگانمان است.

از مارکهای خوب کامپوزیتهای زیباسس جهت کامپوزیت ونیر میتواان به برندهای زیر اشاره کرد:

کامپوزیت IPS مربوط به شرکت ایووکولار آلمان

کامپوزیت توکویاما مربوط به ژاپن

کامپوزیت جیانیال ژاپن

کامپوزیت سارمکو سوییس

کامپوزیت زنیت آلمان

باید اشاره کنم که همه ی این برندهای کامپوزیتی در مرکز دندانپزشکی دکتر سپهریان موجود هستند.

رنگ بندی کامپوزیت دندانی و سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان

رنگ بندی کامپوزیت ها در برند های مختلف کامپوزیتی متفاوت است . رنگ کامپوزیت دندان a1 و رنگ دندان b1 در رنج سفید نرمال قرار ارند. سفید ترین رنگ کامپوزیت دندان به رنگ های بلیچ معروف هستند که در برند های مختلف نام های گوناگونی مثل bw , bll , sw , sb  و … دارند.

انتخاب رنگ کامپوزیت بر اساس رنگ پوست بیمار، رنگ دندان زیرین و تعداد دندان هایی که در طرح درمان طراحی لبخند و خواسته ی مراجعه کننده انجام میپزد. لازم به ذکر است بهترین رنگ کامپوزیت دندان ، بهترین رنگی است که پزشک و مراجعه کننده با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا بر روی آن توافق نظر دارند نه سفید ترین رنگ موجود

موارد عدم استفاده ( کنتراندیکاسیونها) استفاده از ونیر کامپوزیتی

  • افراد با سایش شدید
  • افراد با عادات دهانی مثل دندان قروچه
  • بهداشت دهانی ضعیف
  • بهم ریختگیهای دندانی شدید
  • کسانی که سیگار میکشند.

مراحل کامپوزیت دندان (کامپوزیت ونیر چگونه انجام میشود)

  • قبل از انجام لمینت دندان آنچه که اولویت انجام در هر نوع درمان زیبایی دندانپزشکی است، داشتن یک بهداشت دهانی ایده آل است. هر نوع جرم، پلاک ویا بیماری پریو دنتال باید قبلا برطرف شود.
  • بعضا برای نمایش دادن فرم نهایی لبخند فرد یک مدل موقت کامپوزیتی روی دندانهای فرد فرم داده میشود و در صورت راضی بودن او درمان انجام میپذیرد.
  • انتخاب رنگ دندان با توجه به خواست مراجعه کننده . در این مرحله با مشورت دندانپزشک زیبایی ، رنگ لمینیت مورد نظر برای دندانهای فرد انتخاب میشود. لازم به ذکر است ،اگر مراجعه کننده بخواهد رنگ دندانهای روشنتری داشته باشد ، بعضا انجام بلیچینگ ( ) قبل از انجام ونیر دندان توصیه میشود.
  • ایزوله کردن دندانها و اسید زدن و شستن آنها. سپس دندانها کاملا خشک شده و با استفاده از انوع مخصوص كامپوزيت دندان انجام ونیر ،موسوم به « کامپوزیتهای زیبایی » ، دندانپزشک شروع به فرم دادن یک لبخند زیبا میشود.
  • پولیش دندان بعد از کامپوزیت :  معمولا در یک جلسه تنظیم شده دیگر، پالیش کردن و تکمیل ونیر کامپوزیتی ، انجام میپذیرد.
  • آنچه یک  ماهر  در نظر میگیرد پر هیز از over contour دندان و توجه به طبیعت شستشوی فیزیولوژیک  لثه بعد از درمان است.

مزایا و معایب لمینت دندان با استفاده از کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت ونیر

  • تراش کمتر بافت دندان در هنگام لمینت دندون و یا حتی در بسیاری ازموارد عدم تراش دندان از مزایای  ونیر کامپوزیت دندان است.
  • در این روش لمینیت انجام درمان در جلسات کمتر (معمولا یک جلسه ) انجام میپذیرد.
  • اصلاح پریدگی یا شکستگی ونیر با هزینه پایینتر : بعد از فرم دادن کامپوزیت دندان ، میتوان اصلاحات مورد نظر فرد را با توجه به نظر شخص او انجام داد.
  • انجام این روش لامینت دندان قیمت پایین تری دارد: قیمت کامپوزیت دندان معمولا بسیار مناسبتر و با توجه به نوع کامپوزیت دندان مورد استفاده ، زمان صرف شده و بعضا منطقه انجام درمان   از 350 هزار تومان تا دو میلیون تومان متفاوت است.

معایب کامپوزیت دندان

  • رنگ پذیری بالاتر: احتمال تغییر رنگ بیشتر در ونیرهای کامپوزیتی
  • شکست نور متفاوت تر از دندان و به همین علت کمی ظاهر مصنوعی تری می یابد.
  • بعلت تجمع راحت تر پلاک دندانی روی كامپوزيت دندان، احتمال التهاب لثه کمی بیشتر هست.

منبع:

drcalldental.com

دکمه بازگشت به بالا