اقتصادیبرترینهای کسب و کارعمومی

میزان درآمد مکانیک خودرو

چه عواملی بر درآمد مکانیکی در ایران تاثیرگذار است؟

فاکتورهای مختلف بسیاری وجود دارد که می تواند بر میزان درآمد مکانیک خودرو تاثیر گذار باشد. برای مثال، میزان درآمد یک مکانیک خودرو در تهران قطعاً بیشتر از درآمد یک فرد با تخصص مشابه در شهری کم جمعت‌تر خواهد بود. برخی از عوامل تاثیر گذار بر میزان درآمد این شغل شامل موارد زیر هستند:

  • شهری که تعمیرگاه خودرو خود را در آن افتتاح می کنید.
    • وضعیت تردد و سطح درآمد منطقه ای که در آن فعالیت دارید.
  • وضعیت رقابتی بازار تعمیرکاران خودرو در آن منطقه
  • سطح مهارت و تجربه شما در زمینه مکانیک خودرو
  • میزان تخصصی بودن و ریسک خدمتی که ارائه می دهید.
  • میزان ساعاتی که خدمات ارائه می دهید.
  • توانایی خرید لوازم یدکی با قیمت مناسب‌تر
  • کارفرما یا کارمند بودن در تعمیرگاه خودرو
  • نوع خودروهایی که تعمیر می کنید

ساکشن روغن: قطعاً عوامل بسیار زیادی وجود دارند که در میزان دستمزد یک تعمیرکار پنجه طلا تاثیر گذار است. طبیعی است هرچه تخصص شما در زمینه تعمیرات خودروهای خارجی یا قطعات پیچیده بیشتر باشد، می توانید به عنوان یک تعمیرکار خودرو درآمد بیشتری داشته باشید.

البته نباید فراموش کرد که به دلیل جمعیت بیشتر، همیشه درآمد مکانیک خودرو در تهران به عنوان پایتخت ایران از سایر شهرها بیشتر خواهد بود.

 

نگاه کلی بر درآمد رشته مکانیک خودرو در ایران و سایر کشورها

جدول زیر شامل درآمد یک مکانیک خودرو در ایران و دو کشور آلمان و کانادا برای دو شغل تعمرات ماشین سنگین و خودروهای سواری است.

عنوان شغل کشور متوسط میزان درآمد واحد پول
مکانیک خودروهای سواری ایران 300000000 ریال
مکانیک خودروهای سواری آلمان 3500 یورو
مکانیک خودروهای سواری کانادا 4800 $
مکانیک ماشین‌های سنگین ایران 400000000 ریال
مکانیک ماشین‌های سنگین آلمان 4300 یورو
مکانیک ماشین‌های سنگین کانادا 5800 $

در ادامه به هر یک از این عوامل به صورت مختصر پرداخته‌ایم که شامل موارد زیر می‌شوند:

شهری که تعمیرگاه خودرو خود را در آن راه اندازی می کنید

یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد یک تعمیرگاه خودرو، شهری است که در آن فعالیت می کنید. دو عامل اصلی که از شهر محل فعالیت تبعیت می کنند، شامل موارد زیر هستند:

  • جمعیت شهر
  • وضعیت رفاهی مردم آن شهر

ابزار تعویض روغنی: هرچه جمعیت یک شهر بیشتر باشد، تعداد خودروهای مورد استفاده در آن نیز بیشتر است. به همین دلیل است که برای مثال درآمد مکانیکی در تهران بسیار بیشتر از شهری مانند دامغان با 40 هزار نفر جمعیت است.

ضمناً هرچه سطح رفاهی شهری که در آن فعالیت می کنید بالاتر باشد، احتمالاً استفاده از خودروهای خارجی و لوکس در آن بیشتر خواهد بود؛ که دستمزد تعمیرات آن ها نیز بالاتر است. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که شما برای تعمیرات این خودروها باید بتوانید یک مکانیک ماهر باشد.
ممکن است خواندن مطلب ، شما را در این راه یاری کند.

وضعیت رقابتی بازار تعمیرات خودرو در نزدیک تعمیرگاه شما

اگر در منطقه ای فعالیت کنید که تعداد زیادی تعمیرگاه خودرو در آن وجود داشته باشد، احتمالاً مجبور به ارائه خدمات با قیمت‌های رقابتی خواهید بود. بدیهی است که چنین شرایطی بر درآمد نهایی شما به عنوان یک مکانیک خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

البته نمی توان همیشه وجود تعداد زیادی مغازه مکانیکی را نشانه‌ای بد برای یک تعمیرکار دانست، زیرا وجود این تعمیرگاه‌ها نشان از تقاضای بالا در آن منطقه خواهد داشت و کافی است شما یک خدمات تخصصی و متفاوت را ارائه دهید.
برای مثال اگر شما در دوره شرکت کرده باشید، می توانید یک منطقه تمرکزی که هیچ فردی در آنجا خدمات تعمیرات ماشین خارجی را ارائه نمی دهد انتخاب کنید.
فراموش نکنید که در آمد مکانیک ماشین خارجی به مراتب بیشتر از تعمیرکاران خودروهای داخلی خواهد بود.

سطح مهارت و تجربه شما در زمینه مکانیک خودرو

برخی از خرابی‌های خودرو را نمی توان به دست هر تعمیرکاری سپرد و تعمیرکاران کم تجربه از پس رفع این ایرادها بر نخواهند آمد. درست در چنین وضعیتی است که اثر تجربه بر میزان درآمد یک مکانیک خودرو مشخص خواهد شد.
اگر می‌خواهید به چنین تچربه ای دست پیدا کنید، باید بهترین راه ممکن را برای یادگیری انتخاب کنید. نباید فاکتور زمان را برای این مساله نادیده بگیرید. توصیه می کنیم با مطالعه مطلب مدت ، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

میزان تخصصی بودن در ارائه خدمات؛ از عوامل تاثیرگذار بر درآمد مکانیک خودرو

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر درآمد شما به عنوان یک مکانیک خودرو، میزان ریسک و تخصصی است که ممکن است آن کار برای شما به همراه داشته باشد. برای مثال، اگر شما به تعمیر خودروهای خارجی مشغول باشید، طبیعتاً احتمال ضرر و زیان شما نیز در صورت اشتباه بیشتر خواهد بود. شایدبتوان گفت به همین دلیل است که درآمد تعمیرکار ماشین‌های خارجی از خودروهای داخلی بیشتر خواهد بود.

ساعات ارائه خدمات در زمینه تعمیرات خودرو

تصور کنید که دو تعمیرگاه با وضعیت و شرایط یکسان وجود دارند که یکی از آن ها تنها 2 ساعت در روز به فعالیت می پردازد اما تعمیرگاه دیگر، بیش از 6 ساعت در روز فعال است. بدیهی است که این تعمیرگاه دوم نسبت به تعمیرگاه مکانیکی اول، درآمد بیشتر داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که ساعت کاری تاثیر مستقیمی روی درآمد مکانیک خودرو دارد.

توانایی خرید لوازم یدکی با قیمت مناسب

یکی از منابع درآمدی برای تعمیرکاران خودروهای سواری، سودی است که می توانند روی قیمت قطعات یدکی داشته باشند. برای مثال اگر شما بتوانید به صورت مستقیم با شرکت های ارائه دهنده لوازم یدکی در ارتباط باشید و قطعه یدکی خودرو را با قیمت پایین تر از عرف بازار خریداری کنید، می توانید مقداری درآمد نیز روی سود حاصل از فروش لوازم یدکی به مشتریان خود داشته باشید که کاملاً نیز عادلانه و منطقی است.

کارفرما یا کارمند بودن در تعمیرگاه خودرو

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیر گذار بر درآمد شما به عنوان یک مکانیک خودرو، فعالیت به عنوان کارمند و یا مالکیت در یک مغازه مکانیکی است. طبیعی است که اگر شما مالک مغازه مکانیکی باشید، سود بیشتری از خدمات ارائه شده نسیب‌تان خواهد شد.

میزان درآمد مکانیک خودرو در ایران چقدر است؟

در صورتی که شما به عنوان مکانیک خودرو در شرکت‌های خودرو سازی یا تعمیرگاه‌های بزرگ و کوچک خودرو کار کنید، حداقل ميزان حقوق شاغلين بر اساس مصوبات شوراي عالي در چارچوب ماده 41 قانون كار که هر ساله تعيين مي گردد، شروع می شود؛ كه در صورت رضايت كارفرما تا دو الی سه برابر پایه وزارت کار قابل افزايش خواهد بود.

اما در صورتی که شما به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید، خیابانی که تعمیرگاه (مغازه) شما در آن قرار دارد و مقدار رفت و آمد ماشین در آن، بزرگی و کوچکی مغازه (محل تعمیرگاه) و مجهز بودن آن به تجهیزات مدرن و به روز، دوری و نزدیکی سایر تعمیرگاه ها و اینکه تعمیرگاه شما در بورس تعمیرگاه های خودرو قرار دارید یا خیر، در درآمد شما موثر خواهد بود و به باید به آن‌ها دقت کنید.

براساس تحقیق محیطی انجام شده توسط نگارنده مبلغ در آمد تعمیرکاران  مکانیک خودرو بین 3 الی 7 برابر حداقل حقوق اداره کار و در برخی شرایط بیشتر از این مقدار نیز می باشد. مثلا تعرفه و اجرت تعمیر مکانیک خودرو طبق  نرخ نامه  مورخ 01/15/ 1400اتحادیه  صنف تعمیر کاران مکانیک خودرو در  تهران برای خودرو های پژو پارس ، پژو 405 ، سمند در سال 1400 به شرح زیر است.

  1. تعمیر کامل موتور شامل (پیاده و سوار کردن موتور و گیربکس ) 1.500.000 تومان
  2. تعمیر، باز و بست گیر بکس 500.000 تومان
  3. تعویض لنت جلو 75.000 تومان
  4. تعویض لنت عقب 100.000 تومان
  5. تعمیر و باز و بست پمپ ترمز 100.000 تومان
  6. تعویض پمپ هیدرولیک 90.000 تومان
  7. تعویض کارتل و اویل پمپ  روغن 200.000 تومان

اگر شما در روز 6 مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر 100.000 تومان حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص مغازه باطری سازی در روز 600.000 تومان و در ماه (26 روز کاری) 15 میلیون و 600 هزار تومان خواهد شد. که پس از کسر هزینه های استهلاک، تجهیزات، اجاره به طور خالص 10.5 میلیون تومان برای شما خواهد ماند (بر اساس نرخ نامه سال 1400).

البته سه اصل مهم مهارت، انصاف و اخلاق شخص تعمیرکار خودرو سه اصل مهم در در افزایش میزان در آمد باشد و اهمیت زیادی دارد.

تعمیر ماشین های خارجی پر درآمدتر از تعمیرات خودروهای داخلی است.

میزان درآمد مکانیک خودرو در سایر کشورها

از آنجا که بسیاری از افراد با هدف دریافت مدرک فنی و حرفه ای بین المللی که در بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است، در شرکت می کنند، ممکن است اطلاع از درآمد مکانیکی در کشورهای مهاجر پذیری مانند کانادا و آلمان نیز برای برخی از شما عزیزان مهم باشد.

میزان درآمد مکانیک خودرو در کانادا چقدر است؟

به استناد میزان متوسط درآمد یک تعمیرگاه مکانیکی در کانادا حدود 56 هزار دلار است. البته حداقل و حداکثر این عدد 50 و 87 هزار دلار در ماه است.

میزان درآمد مکانیکی در آلمان

به استناد میزان درآمد یک تعمیرکار اتومبیل حدوداً ساعتی 18 یورو است. این در حالی است که درآمد تعمیرکار مکانیکی در یک سال حدوداً 38 هزار دلار خواهد بود.

به صورت معمول درآمد تعمیرکار ماشین های سنگین 3 تا 4 برابر تعمیرکار ماشین های سواری است.

میزان درآمد تعمیرات مکانیک ماشین سنگین چقدر است؟

درآمد یک مکانیک ماشین سنگین به مراتب بیشتر از درآمد تعمیرات خودروهای سواری است. فراموش نکنید که ماشین‌های باری و سنگین، ساختار متفاوت و پیچیده‌ای در قیاس با خودروهای سواری دارند و به همین دلیل است که در دوره جداگانه تحت عنوان آموزش تعمیرات خودروهای تجاری یا به افراد تدریس می شوند.

طی یک تخمین حدودی می توان درآمد یک تعمیرکار حرفه ای ماشین سنگین را 4 الی 5 برابر بیشتر از یک تعمیرکار خودرو سواری در نظر گرفت.

چگونه میتوان به یک مکانیک خودرو متخصص تبدیل شد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چطور می‌توان به یک مکانیک ماهر تبدیل شد. در پاسخ به این سوال لازم است بدانید که یکی از راه‌های وارد شدن به این حوزه، شرکت در دوره‌های موسسات فنی و حرفه‌ای می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید با شرکت در این کلاس‌ها تحت نظارت اساتید ماهر و باتجربه، مطالب لازم را یاد بگیرید.

آشنایی مراحل و روش‌های تبدیل شدن به یک مکانیک متخصص و ماهر

در نظر داشته باشید که طی این کلاس‌ها بعد از یادگیری موارد تئوری، وارد محیط تعمیرگاهی شده و این مطالب را زیر نظر مستقیم استاد راهنما پیاده سازی می‌کنید. در نظر داشته باشید که برای رشته‌های فنی، فقط داشتن دانش تئوری کافی نیست و برای کسب مهارت بیشتر لازم است دست به کار شوید. شما می‌توانید در طول زمان و از طریق آزمون و خطا، به تجربه‌های ارزشمندی دست پیدا کنید.

چه طور می توان از طریق فعالیت به عنوان یک تعمیرکار درآمد بیشتر کسب کرد؟

بسیار از افراد پیش از تصمیم گیری برای ورود به یک شغل فنی و حرفه ای، به بررسی ابعاد مختلف آن خواهند پرداخت، برای مثال ممکن است شما پس از ، از جنبه های مختلف قصد داشته باشید، این دو شغل را از نظر درآمد نیز بسنجید.
اگر قصد ورود به حوزه کاری تعمیرات خودرو را دارید، توصیه می کنیم با استفاده از مشاوره های پیش از ثبت نام در کلاس های اتومکانیک، از میزان درآمد مکانیک خودرو به صورت تقریبی مطلع شوید، تا با خاطری آسوده تر به ثبت نام در این کلاس ها بپردازید.
فراموش نکنید که دستیابی به چنین درامدهایی در گرو صرف زمان کافی برای یادگیری شغل مکانیکی خودرو است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این حرفه می‌تواندی صفحه را مطالعه کنید

منبع : صنایع پیشرو

دکمه بازگشت به بالا