برترینهای کسب و کارورزش و نشاط

هر گل در فوتبال چند امتیاز دارد؟

اصول بازی فوتبال و قوانین آن

فصل

هر فصل 16 هفته طول می کشد، دقیق تر باشیم 112 روز. هر لیگ 22 تیم دارد، بنابراین یک فصل 42 روز مسابقه دارد. بازی های لیگ در روزهای سه شنبه، پنج شنبه و یک شنبه انجام می شود. قهرمان لیگ به دسته بالاتر صعود می‌کند. نایب قهرمان در پلی آف صعود بازی خواهد کرد.

 نتایج زنده تمام لیگ های اروپایی در سایت وان بال موجود می باشد.

تیم‌های 15ام تا 18ام برای جلوگیری از سقوط خود با نایب قهرمانان لیگ‌های دسته پایین‌تر بازی می‌کنند. تیم‌های 19ام تا 22ام به صورت خودکار به لیگ‌های دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند و قهرمانان این لیگ‌ها جایگزین آن‌ها خواهند شد.

هر لیگ 4 لیگ در پایین خود دارد که تیم های این لیگ به آن سقوط می کنند. اگر لیگی همه 4 لیگ را در پایین خود نداشت اما، به عنوان مثال، تنها یک لیگ داشت، فقط تیمی که رتبه 22 را از آن خود کرده سقوط خواهد کرد. در این گونه موارد تیمی که در رتبه 21 قرار دارد در مرحله سقوط بازی خواهد کرد

در پایان فصل رتبه بندی نهایی مشخص می شود. این بسیار مهم است که در بالاترین رتبه ممکن فصل را به پایان برسانید. اسپانسر عمومی و اسپانسر رسانه ای قرارداد های سخاوتمندانه تری را برای فصل پیش رو به تیم های با رتبه بالاتر پیشنهاد می دهند

پلی آف های صعود و سقوط به صورت رفت و برگشت هستند و تیمی که در مجموع دو بازی نتیجه بهتری کسب کند برنده مسابقه اعلام خواهد شد. اگر نتیجه مساوی شود، تیمی که گل‌های بیشتری در خانه حریف زده باشد برنده است. اگر دو تیم همچنان مساوی باشند بازی برگشت به وقت‌های اضافی، و در صورت نیاز، به ضربات پنالتی خواهد کشید. بازی‌های مرحله صعود و سقوط در هفته یکی مانده به آخر فصل و در روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه برگزار می‌شوند. تیمی که در دسته پایین‌تر است همیشه بازی رفت را در خانه انجام می‌دهد.

روش امتیاز دهی

امتیاز دهی به روش زیر انجام میگیرد.:
برد: سه امتیاز
مساوی: یک امتیاز
باخت: امتیاز 0

اگر امتیاز دو یا چند تیم در آخر فصل مسابقات با هم برابر باشد ، رتبه بندی این تیمها بر اساس تفاضل گل بیشتر (گلهای زده منهای گلهای خورده) محاسبه میگردد. اگر امتیاز این تیمها همچنان مساوی بود ، بیشترین گلهای زده و در محله آخر امتیاز خود تیم ملاک محاسبه قرار میگیرد.

سیستم لیگ ها

بالاترین دسته تنها از یک لیگ تشکیل شده است. سپس، در دسته دوم چهار لیگ وجود دارد، تعداد لیگ‌ها به ازای هر دسته، در چهار ضرب می‌شود. بنابراین، 16 لیگ در دسته سوم وجود یعنی لیگ سوم از دسته دوم II.3 دارد، 64 لیگ در دسته چهارم، 256 لیگ در دسته پنجم و الی آخر. هر دسته با ترکیبی از ارقام رومی و عربی علامت گذاری می‌شود. به عنوان مثال

گروه بندی مجدد لیگ

در پایان هر فصل در دو دسته پایین کشورهای تعیین شده گروه بندی مجدد لیگ اتفاق خواهد افتاد. این بدین معناست که لیگ های زائد حذف خواهند شد و تیم های فعال در حداقل تعداد لیگ ممکن متمرکز خواهند شد. این گروه بندی مجدد برای جذاب نگه داشتن بازی و اجتناب از زیاد شدن تعداد تیم های بدون مربی ضروری است. در جریان گروه بندی ممکن است تعدادی از تیم های پایین ترین دسته به یک دسته بالاتر صعود کنند

قانون تفاضل گل یا بازی رودررو در جام جهانی

فدراسیون جهانی فوتبال، برای برگزاری بازی‌های قوانین و مقرراتی در نظر گرفته است. یکی از این قوانین به قانون تفاضل گل یا بازی رودررو در جام جهانی برمی‌گردد. این موضوع، معیاری برای سنجش تیم‌ها در جام جهانی و صعود آن‌ها به مرحله بعد است. به طور کلی فیفا، در ۸ بند تکلیف صعود تیم‌ها را مشخص کرده است. برای مثال، تیم ملی ایران در جام جهانی با تیم‌های مختلف هم گروه خود در حال رقابت است و باتوجه به وضعیت ایران در جام جهانی قطر، شاید تفاضل گل تعیین کننده صعود یا عدم صعود ایران باشد. حال این قوانین فیفا را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد

قوانین فیفا در رتبه بندی تیم‌ها در جام جهانی

در صعود تیم‌ها به مراحل حذفی در جام جهانی، ملاک اصلی کسب امتیاز بیشتر است، با این حال تساوی امتیازات در مسابقاتی که هر تیم تنها سه بازی برگزار خواهد کرد امری اجنتاب ناپذیر خواهد بود. به همین دلیل فیفا اولویت‌های بعدی برای صعود را بر اساس تفاضل گل و بازی رو در رو در نظر گرفته است که در ادامه مروری بر این موارد خواهیم داشت.

۱بیشترین امتیاز

در یک گروه، تیمی به مرحله بعد صعود می‌کند که امتیاز بیشتری را نسبت به هم‌تیمی‌های خود در آن گروه کسب کرده باشد. این قانون بیشترین امتیاز در گروه جام جهانی شامل جمع امتیازات برد (۳ امتیاز)، مساوی (۱ امتیاز) و باخت (۰ امتیاز) می‌شود. حال اگر همه تیم‌های یک گروه هم‌امتیاز شوند، به بند بعدی، قانون تفاضل گل در جام جهانی رجوع خواهیم کرد.

۲قانون تفاضل گل در جام جهانی

در یک گروه در جام جهانی و در میان تیم‌هایی که امتیاز یکسان دارند، تیمی می‌تواند به مرحله بعد صعود کند که تفاضل گل بیشتری دارد. تفاضل گل به چه معناست؟ تفاضل گل یعنی اختلاف گل‌های زده شده‌ با خورده شده‌ یک تیم. حالا اگر تفاضل گل‌ها هم در یک گروه یکسان بود، به سراغ بند بعدی می‌رویم، قانون گل زده بیشتر.

۳گل زده بیشتر

در صورت تساوی امتیازات و تفاضل گل دو تیم، تیمی صعود می‌کند که بیشترین گل را زده باشد. اگر این بند نیز برای یک گروه یکسان شد، بندهای بعدی مدنظر قرار خواهد گرفت، سه بند مشابه با بندهایی که مرور کردیم، این بار بین دو یا چند تیم که شرایط یکسان در سه بند اول داشته‌اند.

۴– بیشترین امتیاز کسب شده بین تیم‌هایی که در سه شرط اول شرایط برابر داشته‌اند.

۵– تفاضل گل بهتر بین تیم‌هایی که در سه شرط اول شرایط برابر داشته‌اند.

۶– بیشترین گل زده بین تیم‌هایی که در سه شرط اول شرایط برابر داشته‌اند.

۷تعداد کارتهای هر تیم

در صورتی که دو یا چند تیم تعداد امتیاز، تفاضل گل و گل زده برابر داشته و در بازی‌های رو در رو نیز شرایط یکسانی به ثبت رسانده باشند، فیفا در این شرایط ویژه به تیمی اجازه‌ی صعود می‌دهد که کم‌ترین جریمه انضباطی را داشته باشد. هر کارت زرد و قرمز در جریان بازی امتیازات منفی مشخصی دارد. کارت زرد ۱ امتیاز منفی، کارت قرمز غیرمستقیم (دو تا کارت زرد در یک بازی) ۳ امتیاز منفی، کارت قرمز مستقیم ۴ امتیاز منفی، کارت زرد و قرمز هم‌زمان ۵ امتیاز منفی. در این وضعیت، هر تیمی که امتیاز منفی انضباطی کمتری داشته باشد در اولویت صعود قرار خواهد گرفت.

حال اگر بازهم امتیازات منفی هر چهار گروه با هم برابر بود چه می‌شود؟ در اینجا فیفا راه حل نهایی دارد و آن، قرعه‌کشی است.

۸قرعهکشی

آخرین راه فیفا برای مشخص کردن گروه صعود کننده، قرعه‌کشی است. در اینجا عامل تعیین کننده، شانس است که کدام از تیم‌های گروهی به مرحله بعد صعود می‌کنند و تیم‌‎ها با بهره‌مندی از شانس یکسان و با مشخص شدن نتیجه قرعه‌کشی راهی مرحله بعدی خواهند شد.

 قوانین مسابقات جام جهانی 2022 – ماده ۱۲

فیفا در ماده 12 از قوانین مسابقات جام جهانی 2022 جرئیات نحوه صعود تیم‌ها در مرحله گروهی را به همراه موارد مربوط به تفاضل گل، گل زده بیشتر، شرایط برتری در بازی رو در رو و امتیازات انضباطی را تشریح کرده است.

 تفاضل گل ایران در جام جهانی

صعود ایران به مرحله حذفی جام جهانی ممکن است با تفاضل گل عملی شود و از این رو بررسی وضعیت تفاضل گل ایران در جام جهانی مورد اهمیت است. ایران در این مسابقات قرار دارد و با سه تیم ، و رقابت می‌کند. و در تا در مجموع تفاضل گل ایران 2- باشد. این در حالی است که تفاضل گل آمریکا 0، تفاضل گل انگلیس 4+ و تفاضل گل ولز -2 است. ایران در گل زده وضعیت بهتری نسبت به ولز دارد و از این حیث در مقایسه با این تیم فعلا دست بالاتری دارد، هر چند اختلاف با انگلیس زیاد و به سختی قابل جبران است. با توجه به نتایج کسب شده، ایران و آمریکا در روز پایانی مسابقات در وضعیتی نخواهند بود که برتری یکی از دو تیم در جدول مسابقات وابسته به تفاضل گل باشد.

منبع : sofascore.com

دکمه بازگشت به بالا