اجتماعیبرترینهای کسب و کار

مسافرت به مشهد

مشهد کجاست؟  (معرفی + اطلاعات مهم و نقشه)

مشهد از مهمترین شهرهای ایران است؛ یک کلان‌شهر مذهبی و یک مقصد محبوب برای گردشگران. این شهر که در شمال شرقی کشورمان قرار دارد، بزرگترین شهر ایران بعد از تهران است که با بیش از 3 میلیون نفر جمعیت ساکن و حدود 30 میلیون گردشگر داخلی و خارجی که سالانه از این شهر دیدن می‌کنند، به یکی از پررفت‌وآمدترین شهرهای ایران تبدیل شده است و عنوان قطب گردشگری شرق کشورمان را به خود اختصاص داده است. بی‌جهت نیست که رفت‌وآمد گردشگران به این شهر زیاد است؛ هرچه باشد وجود بارگاه نورانی امام هشتم (ع)، رونق این شهر و اعتبار آن محسوب می‌شود.

جهت خرید بلیط اتوبوس از قاصدک 24 و خرید بلیط ارزان هواپیما به سایت ما مراجعه نمایید.

 نکات مهم درباره شهر مشهد را اینجا بخوانید 👇

  • شهر مشهد سالانه میزبان حدود 27 تا 30 میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی‌ست.
  • تعطیلات رسمی و مناسبت‌های مذهبی (نوروز، ولادت و شهادت امام رضا) شلوغ‌ترین روزها برای سفر به شهر مشهد است.
  • مشهد مقدس با بیش از 45 کیلومتر خطوط در دست ساخت، پیشروترین شهر کشور در حوزه احداث خطوط مترو است.
  • در مشهد 240 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری ایجاد شده که این رقم با مسیر مشهد تا سبزوار برابری می‌کند.
  • در حال حاضر میزان پروژه‌های عمرانی شهر مشهد برابر با 8 کلان‌شهر ایران از جمله تهران است.
  • 27 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهر مشهد فعال است که این رقم با 8 ماه یارانه نقدی به تمام مردم ایران برابری می‌کند.
  • در طی چهار سال گذشته 12 میلیون مترمربع فضای سبز جدید به شهر مشهد اضافه شده است.
  • مشهد مقدس با داشتنِ بیش از 500 مرکز اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و مسافرخانه، رتبه نخست را در بین سایر شهرهای ایران دارد. به‌گونه‌ای که حدود 55 درصد از هتل‌های ایران در شهر مشهد قرار دارند.

  آب‌وهوای مشهد برای سفر

آ‌ب‌وهوای مشهد از جبهه‌های مختلف تاثیر می‌پذیرد. دشت مشهد از طرفی تا نیشابور امتداد دارد که تحت‌تاثیر آن سردوخشک است و بخشی دیگر از آن تا قوچان امتداد پیدا می‌کند که تحت‌تاثیر آن نیمه‌خشک و سرد است و اقلیم مرطوب مشهد تنها مربوط به آن قسمتی‌ست که در دامنه‌ها و ارتفاعات بینالود و هزارمسجد واقع شده است. اگر مشهد را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده‌اید و به خصوص اولین‌باری‌ست که به مشهد سفر می‌کنید، بد نیست تا پیش از عزیمت اطلاعات کاملتری از آب‌وهوای مشهد به دست آورید. مشهد از آن جمله مقصدهایی‌ست که در هر فصلی از سال گردشگر مخصوص به خود را دارد؛ با این‌حال بسیاری از افراد تابستان را برای سفر انتخاب می‌کنند چراکه می‌توانند در این فصل از ییلاقات اطراف مشهد هم بهره‌مند شوند.

 هوای مشهد در بهار

روزهای آغازین بهار از شلوغ‌ترین روزهای سفر مشهد است؛ این روزها، با تعطیلات نوروزی همراه می‌شود و مشهد از بهترین مقصدها برای سفرهای نوروزی است. اما یادتان باشد اگر این روزها را برای سفر انتخاب کرده‌اید، با هوایی سرد و بعضا بارانی مواجه خواهید شد. پس چند دست لباس زمستانه هم در چمدانتان بگنجانید. از ماه اردیبهشت هوای مشهد گرم و مطبوع و بعضی روزها بارانی‌ست. شاید بهترین زمان برای سفر به مشهد همین ماه اردیبهشت باشد و با شروع خردادماه، گرمای هوای به شدت در این شهر احساس می‌شود.

 هوای مشهد در تابستان

تیرماه اوج گرمای مشهد است؛ حتی شاید گاهی این گرما غیرقابل تحمل شود. از طرفی با شروع تعطیلات تابستان، شهر مشهد در تیرماه شلوغ می‌شود. پس اگر تحمل شلوغی و گرما را ندارید، تابستان را برای سفر به مشهد انتخاب نکنید؛ چون هوای مشهد در تابستان گرم‌وخشک و گاهی طاقت‌فرساست.

 هوای مشهد در پاییز

پاییز از بهترین فصل‌ها برای سفر به مشهد است. تعداد گردشگران در این فصل کمتر از تابستان و بهار می‌شود و از طرفی سرمای استخوان‌سوز مشهد هنوز شروع نشده است. در این فصل آب‌وهوا نیمه‌سرد و گاهی ابری و بارانی‌ست. هتل‌ها به دلیل کاهش تعداد گردشگران تخفیف‌های قابل‌توجهی می‌دهند و قیمت پروازها کاهش پیدا می‌کند. به‌طورکلی سفر به مشهد در پاییز به نسبت دو فصل تابستان و بهار مقرون‌به‌صرفه است.

 هوای مشهد در زمستان

زمستان‌های مشهد سردوسوزان است. حتی اگر خبری از برف‌وباران نباشد، باز هم هوای این شهر در زمستان بسیار سرد است؛ به‌طوری‌که گاهی دمای هوا در زمستان به منفی 20 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. با این‌حال برای آنهایی که متقاضی سفرهای ارزان‌قیمت هستند، زمستان می‌تواند گزینه‌ی مناسب سفر باشد. چراکه همه‌چیز در ارزان‌ترین و خلوت‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

 چرا مشهد را به عنوان مقصدِ سفرمان انتخاب کنیم؟

شهر مشهد پیشینه تاریخی و مذهبی بسیار قدرتمندی دارد و از دیرباز موردتوجه بازرگان‌ها و شیعیان جهان بوده و هست. همین باعث‌شده تا در بعضی خیابان‌های شهر تعداد هتل‌ها و مهمان‌سراها از تعداد خانه‌های مسکونی هم بیشتر باشد. از طرفی وجود راه‌های مواصلاتی متعدد به این شهر، آن را به مقصدی ایده‌آل و در دسترس برای همه نوع گردشگری تبدیل کرده است. دلایلی مختلف برای سفر به مشهد وجود دارد؛ اما زیارت بارگاه امام هشتم (ع)، مهمترین انگیزه گردشگران برای سفر به این شهر است. مگر می‌شود که عاشق اهل بیت باشی و دلت هوای حرم امام خوبی‌ها را نکند؟

حتی اگر به قصد زیارت هم به مشهد نیایید – که چنین چیزی محال است – باز هم دلایلی وجود دارد تا مشهد را به عنوان مقصد سفرتان برگزینید: دسترسی آسان و تنوع در روش‌های سفر، تعداد بسیار بالای هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، وجود دانشگاه‌های معتبر، حضور شرکت‌های بین‌المللی و نمایندگی‌های معتبر، خدمات شهری مناسب، تناسب هزینه‌های سفر با سطح درآمد اقشار مختلف جامعه، همه‌وهمه باعث‌شده تا از سفرهای لوکس تا سفرهای گروهی ارزان‌قیمت، از سفرهای دانشجویی و دانش‌آموزی تا سفرهای انفرادی، از سفرهایی آموزشی تا شرکت در جشنواره‌ها و ده‌ها دلیل مختلف دیگر برای سفر به مشهد وجود داشته باشد. تنها در سال 98، 37 میلیون گردشگر داخلی از شهر مشهد دیدن کرده‌اند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • 8 میلیون گردشگر جاده‌ای
  • 3 میلیون و 800 هزار گردشگر از فرودگاه هاشمی‌نژاد
  • 1/800/000 خودرو شخصی

در همین سال 4 میلیون گردشگر خارجی به شهر مشهد سفر کرده‌اند. هیچ دلیلی وجود ندارد که به مشهد سفر نکنید! این شهر همیشه میزبان گردشگران بوده و نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری در کشورمان ایفاء کرده است. پس چرا به مشهد سفر نکنیم؟

 در سفر به مشهد چه بپوشیم؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در سفر به مشهد ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که برای سفر به مشهد چه نوع لباسی بپوشیم. در پاسخ به این سوال، دو پاسخ می‌توانیم به شما ارائه بدهیم؛ اگر سوال شما از نظر هماهنگی با وضعیت آب‌وهواست، باید بگوییم که تابستان‌های مشهد گرم‌وخشک و زمستان‌های آن سردوسوزان است. پس قبل از سفر و بستن چمدان، وضعیت آب‌وهوایی شهر مشهد را خوب بررسی کنید و متناسب با آن چمدان خود را ببندید.

حالت دوم مربوط به نوع پوشش مردم در شهر مشهد است؛ مشهد شهری زیارتی‌ست و همانطور که می‌دانید قطب گردشگری مذهبی ایران است. پس طبیعی‌ست که در این شهر، پوشش مردم با عرف اسلامی سازگارتر باشد. از طرفی اگر قصد زیارت دارید، چادر فراموش نشود، چون شرط ورود به حرم مطهر امام رضا (ع)، پوشش کامل با چادر است.

خوشبختانه و با وجود زیرساخت‌های غنی اقامتی و حمل‌و‌نقل، شهر مشهد مقصدی ایده‌آل برای گردشگران از هر طیفی و با هر انگیزه‌ای است. اما روش‌های مختلفی برای سفر به مشهد وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برگرفته از: قاصدک 24

دکمه بازگشت به بالا