اجتماعیبرترینهای کسب و کار

راهنمای خرید ملک در تهران

راهنمای خرید خانه در تهران به همراه جوابِ 8 سوال مهم

زمان مناسب برای خرید خانه در تهران برای هر شخصی متفاوت است و از آنجایی که خرید خانه همواره به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین سرمایه گذاری مالی هر شخصی محسوب می‌شود، واجب است همراه با جمع آوری سرمایه، دانش خود را بالا ببریم تا یک خرید موفق را رقم بزنیم.

اولین سوال: قصد شما از خرید خانه در تهران چیست؟

اصولا خریداران ملک به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول را کسانی تشکیل می‌دهند که قصدشان از خرید خانه در تهران استفاده شخصی و سکونت است. دسته دوم به هدف سرمایه گذاری و رهن و اجاره دادن و غیره در این بازار اقدام می‌کنند و دسته سوم نیز شامل سرمایه گذارانی می‌شود که قصد آن ها از وارد شدن به بازار ملکی، بساز و بفروش است. با هر نیتی که وارد بازار مسکن می‌شوید باید بدانید این بازار نیز مانند بازار طلا و دلار و سایر بازارهای مالی، دچار فراز و نشیب‌های بسیاری است که باعث می‌شود هر فرد نسبت به هدف خود، استراتژی متفاوتی را در پیش بگیرد. پس در نظر بگیرید که با بررسی دوره‌های رونق و رکود مسکن می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

دومین سوال: شما برای خرید خانه در تهران چقدر پس انداز دارید؟

مقدار سرمایه گذاری برای صاحب خانه شدن مستقیما به نوع انتخاب شما ربط دارد، اینکه ملک مورد نیاز شما آپارتمانی، ویلایی، کلنگی، بالا شهر، پایین شهر و هر شکل دیگری باشد به شما نشان می‌دهد چه مقدار پس انداز لازم است و اهمیت این مسئله در کلان شهرها هر روز بیشتر می‌شود. متراژ و مکان ملک مورد نظرتان به شما عدد نسبتا دقیقی را اعلام می‌کند و شما از این طریق با در دسترس داشتن اطلاعات خانه، میزان بودجه خود را بررسی می‌کنید. صحت این موضوع را در قیمت گذاری آنلاین امتحان کنید.

برای خرید خانه در تهران باید به نرخ مناطق و محله‌های آن توجه کنید زیرا مانند سراسر کشور قیمت هر نقطه از آن با توجه به امکانات، دسترسی‌ها و موقعیت ملک، بالا و پایین می‌شود. بنابراین در بالاشهر تهران، خانه با متری 240 میلیون تومان می‌بینید و در پایین شهر تهران خانه‌ای با متری 14 میلیون تومان پیدا می‌کنید، که این موضوع با هدف خرید و شرایط شما رابطه مستقیم دارد.

در نظر داشته باشید که هزینه خانه فقط مربوط به قیمت خانه نیست؛ هزینه‌های پنهان در خرید خانه جزء مواردی است که کمتر به آن اشاره می‌شود، اما این هزینه‌ها عموما می‌توانند 2 تا 5 درصد به قیمت خانه بیفزایند.  این هزینه‌ها شامل:

  • هزینه استعلام سند و دفتر ثبت اسناد
  • هزینه استعلام از بانک و بیمه و دارایی
  • هزینه کمیسیون آژانس املاک
  • هزینه کارشناس ملک
  • هزینه تعمیرات احتمالی خانه
  • و غیره است.

سوال سوم: مناطق تهران از چه نظر با هم متفاوت هستند؟

پایتخت ایران به علت داشتن 22 منطقه و بیش از 500 محله بیشترین تنوع را در بافت شهری، آب و هوا، ساخت و ساز و امکانات دارد. با این وجود ما نمی‌توانیم به طور مطلق بگوییم یک منطقه عالی و دیگری نامناسب است. نکاتی که باعث می‌شود مناطق تهران از نظر کمی و کیفی با هم متفاوت باشند:

  • مناطق پیشرفته و دارای خانه‌های نوساز و لوکس، نسبت به محله‌های قدیمی، سنتی و دور از تکنولوژی، خواهان بیشتری دارند و مسلما گران‌تر نیز هستند.
  • مناطقی که از نظر دسترسی به امکاناتی مانند مترو، مراکز درمانی، آموزشی، فضای سبز و غیره در موقعیت مناسبی باشند با مناطقی که دسترسی کمتری دارند کاملا متفاوت هستند و می‌توان گفت اولویت همه افراد داشتن خانه‌ای با دسترسی بالاست.
  • انتخاب منطقه با میزان سرمایه شما رابطه مستقیم دارد، ملکی را در نظر بگیرید که با متراژ پایین و سن بالا در منطقه 1 و 2 قیمت بالاتری نسبت به ملک نوساز و لاکچری با متراژ بالا در مناطق 15 تا 20 دارد. با این وجود اولویت بندی نیازها، سلیقه و شرایط شما حرف اول و آخر را می‌زند.
  • از یک منظر دیگر، مناطق شمال شهر تهران به علت کوهپایه‌ای بودنشان آب و هوای بسیار تمیز، اما سرد و کوهستانی دارند. مراکز شهر به علت شلوغی و ترافیک زیاد، از آلودگی‌های صوتی و هوایی رنج می‌برند و مناطق جنوبی علاوه بر آلودگی هوا، از قدیمی بودن بافت محله‌ها و کمبود امکانات و رسیدگی‌ها ناراضی هستند.

سوال چهارم: نقش همسایه‌ها در خرید خانه چقدر اهمیت دارد؟

این که بگوییم یک خانه‌ی همه چیز تمام طلب کنید کمی رویایی خواهد شد، اما به دلیل اینکه خانه محل آرامش و امنیت است واجب است فضای درون و بیرون آن در شرایط مساعدی قرار گرفته باشد. یکی از اشتباهات اصلی خریداران خانه، عدم توجه به همسایگی و محیط اطراف خانه است. شما حق دارید قبل از خرید خانه مورد نظر، در چند ساعت مختلف از روز و شب به ملک سر بزنید و رفتار و رفت و آمد همسایه‌ها را بررسی کنید. سالانه صدها پرونده شکایت به دادگاه می‌رسد که از شلوغی محله‌ها، از اذیت و آزار همسایه، از رعایت نکردن حریم شخصی و غیره شاکی هستند. حتی فروش بعضی خانه‌ها برای فرار از همسایه یا محله ناخوب است، به همین خاطر باید خریدار قبل از عقد قرارداد، به صورت نامحسوس تحقیقات خود را کامل کند تا دچار پشیمانی نشود.

سوال پنجم: محله یا موقعیت ملکی باید از چه نظر بررسی شود؟

توجه و بررسی اطراف خانه به اندازه بررسی خود خانه اهمیت دارد. اگر شما خانه‌ای لوکس داشته باشید که از هر نظر عالی باشد ولی نرخ اعتیاد و جرم و جنایت در آن محله زیاد باشد، قطعا آرامش شما در این خانه و این منطقه مختل خواهد شد. توصیه می‌کنیم قبل از معامله ملک، درباره امکانات و وضعیت سیستم حمل و نقل، مدارس و خدمات آموزشی، زیرساخت‌ها و مسیرهای دسترسی، نزدیکی به مراکز رفاهی، تفریحی و خرید و غیره به صورت کامل و جامع تحقیق و بررسی کنید.

سوال ششم: در نگارش قرارداد ملکی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

کلاهبرداری در حوزه مالی و ملکی به شدت افزایش پیدا کرده است، بنابراین احتیاط حرف اول را می‌زند. اگر شما در زمینه حقوقی و اسنادی کم تجربه هستید می‌توانید از کارشناسان متخصص ما مشورت بگیرید. به این نکات توجه کنید:

  • از این که ملک سند رسمی و قانونی دارد، اطمینان حاصل کنید.
  • احراز هویت طرف مقابل را از طریق مدارک شناسایی معتبر انجام دهید.
  • در صورتی که امضا کننده وکیل مالک است، دقت کنید که نمایندگی آن قانونی باشد.
  • مشخصات واقعی ملک را با سند تطبیق دهید.
  • موقعیت جغرافیایی ملک را با نقشه سند بررسی کنید.
  • استعلام بگیرید که ملک در رهن یا وثیقه ارگان دولتی یا شخص نباشد.
  • نحوه پرداخت‌ها به صورت چک یا فیش بانکی باشد‌.
  • با چک کردن پروانه کسب، از مجاز بودن مشاور املاک و اعتبار آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • با دریافت کد رهگیری اطمینان حاصل می‌کنید که قرارداد انجام شده معتبر است.

سوال هفتم: در زمان بازدید از خانه چه مواردی را بررسی کنیم؟

نکاتی که باید بررسی کنید ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد، اما این صبوری ضروریست، زیرا بودجه‌ای که در مسیر خرید خانه هزینه می‌کنید ارزش بالایی دارد. شما باید علاوه بر ظاهر ساختمان به عوامل پشت پرده، زیرساخت‌های تاسیساتی و کیفیت ساخت هم دقت کنید. قطعا این کار راحتی نخواهد بود زیرا اکثریت ایرانی‌ها با کمرویی و حالتی از رودربایستی به بازدید خانه می‌روند و نمی‌توانند همه نقاط خانه را بازرسی کنند. حقیقت این است که در زمان بازدید باید کنتور آب و برق و گاز را چک کنید، سیم کشی و لوله کشی خانه را بررسی کنید، وضعیت ایمنی ساختمان را بسنجید، متر همراه داشته باشید و ورودی در‌های اصلی را اندازه گیری کنید و 400 آیتم دیگر… را از زیر ذر‌ه‌بین خود بگذرانید.

سوال هشتم: برای خرید خانه با چه کسانی مشورت کنیم؟

اصولا در چنین مواقعی افراد به نزدیکان خود یا مشاورین املاک روی می‌آورند که اطلاعات آنها نیز بیشتر از خریدار نیست یا آنها نیز مثل خریدار تمام جوانب را بررسی نمی‌کنند. خبر خوب این است که از سال گذشته برای اولین بار در ایران کارشناسی ملک به صورت رسمی در حال انجام است. به این گونه که با درخواست متقاضی در سایت با ملک، یک کارشناس متخصص به ملک مورد نظر اعزام می‌شود، از پی تا پشت بام را بررسی می‌کند، همچنین شرایط محله و سند را نیز بازرسی می‌کند. به این ترتیب شما را در تصمیم گیری نهایی کمک می‌کنند تا شما خریدی موفق را تجربه کنید.

جمع بندی:

امکان دارد شما در طول زندگی خود، فقط یکبار خانه بخرید، توصیه می‌کنیم قبل از خرید خانه، به نکات ذکر شده در مقاله توجه کنید. محله و موقعیت ملک، همسایه‌ها، دسترسی به امکانات و خدمات رفاهی، ویژگی‌های ملک، مشورت با افراد کاردان و بیطرف، توجه به نگارش قرارداد، بررسی استانداردهای ساخت و ساز، توجه به کیفیت متریال ساختمان و موارد دیگر، جزء نکاتی است که برای خرید خانه در تهران یا هر کجای دنیا نیاز است رعایت شود. در این مقاله سعی کردیم نکات مهم قبل از خرید خانه در تهران را معرفی کنیم. نکات دیگر را شما به ما یادآوری کنید.

منابع مقاله:

دیوار

شیپور

دکمه بازگشت به بالا