برترینهای کسب و کارسلامت و تندرستی

کنترل وزن افراد چاق با محاسبه BMI و اثر آمپول نوروبیون بر شاخص‌های سلامتی در افراد چاق

قرص های بعد از عمل اسلیو

در این مقاله قصد داریم شما را با موضوع « قرص های بعد از عمل اسلیو » آشنا نماییم. عمل اسلیو یک نوع جراحی چاقی است که ظرفیت معده را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد . نحوه استفاده از قرص های بعد از عمل به رعایت نکاتی نیاز دارد تا نتیجه عمل با بهبودی کامل پایان یابد .

قرص های بعد از عمل اسلیو

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

 محاسبه bmi امروزه بسیاری از افراد که از چاقی مزمن رنج می برند به روش های جراحی روی آورده اند . افرادی که چاقی بیش از حد دارند و برای انجام امور روزانه خود با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند ترجیح می دهند روش های متعدد لاغری را دنبال کنند تا از مشکل پیش آمده خود را نجات دهند .

عمل اسلیو برای درمان چه موردی انجام می شود ؟

آمپول نوروبیون: امروزه جامعه پزشکی توانسته اند روش جراحی اسلیو را برای درمان چاقی مزمن به کار ببرد . درمان چاقی مزمن با عمل اسلیو به گونه ای انجام می شود که مقدار ظرفیت معده به حد قابل توجهی کاهش می یابد .

این عمل منجر به آن است که فرد در هنگام خوردن غذا به سرعت احساس سیری می کند و دیگر تمایلی به خوردن غذا ندارد . این روش می تواند یک روش خوب برای کاهش پرخوری به شمار آید اما باید برای بعد از عمل اسلیو مراقبت های ویژه ای به کار بست تا نتیجه عمل اسلیو به خوبی نمایان شود و عوارض بدی را به دنبال خود نیاورد .

 از آن جا که جامعه امروز و تکنولوژی های روز دنیا باعث شده تا افراد در طول روز تحرک کمتری داشته باشند و به چاقی های افراطی و مزمن مبتلا شوند ، اما می توان گفت که جامعه پزشکی برای درمان این بیماری روش های جدیدی را ابداع کرده است .

چرا جراحی اسلیو معده بیش از سایر روش های کاهش وزن محبوب تر است ؟

گرچه یکی از بهترین و کار آمد ترین روش های کاهش وزن همان رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن است اما باید در نظر داشت که برای افرادی که واقعاً چاق هستند و یا دارای چاقی بسیار زیاد خارج از حد معمول هستند نمی توانند با داشتن رژیم و ورزش به راحتی وزن خود را کاهش دهند اما می توانند از روش های جراحی مناسب کاهش وزن و چاقی استفاده نمایند.

یکی از این روش های جراحی ، روش اسلیو معده ( gastric sleeve surgery ) است . روش جراحی اسلیو رایج ترین روش موجود برای کاهش حجم معده است که کاهش اشتها را با خود به همراه خواهد آورد . کاهش اشتها منجر به کاهش خوردن می شود ، در نتیجه فرد نمی تواند غذای زیادی بخورد و چاق شود . این روش برای لاغر کردن افراد چاق مناسب است.

 جراحی اسلیو معده یا گاسترکتومی آستینی عمودی ( vertical sleeve ) در زمان انجام جراحی معده حدود 80 درصد از حجم معده را بر می دارد .

عملکرد روش جراحی اسلیو بعد از عمل چگونه در کاهش وزن مؤثر است ؟

 کاهش حجم اصلی معده بعد از جراحی اسلیو باعث می شود تا فرد بیمار نتایج زیر را در خود به صورت عینی مشاهده نماید و اطمینان یابد که روش درمانی ذکر شده مؤثر بوده است . این نتایج عبارت است از :

 همان طور که در این مقاله متوجه شدید روش جراحی اسلیو معده می تواند به کاهش وزن افراد بسیار چاق کمک شایانی داشته باشد . برای تشریح بهتر این روش جراحی بهتر است روش جراحی اسلیو را به طور کامل تری بیان کرد تا بتوان درک مناسب تری از این جراحی به دست آورد .

همان طور که بیان شد حدود 80 درصد از حجم معده با جراحی اسلیو کاهش می یابد و در اثر همین کاهش معده ، کاهش اشتها برای بیمار به وجود خواهد آمد . از آن جا که معده کوچک شده است هورمون گرسنگی کمتری هم در داخل آن ترشح می شود و همین مقدار برای غذای اندک خورده شده کافی است .

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می شود ؟

جراحی اسلیو در طول عمل باید 1 تا 5 برش را روی شکم ایجاد نماید . این برش ها اسکار یا جای زخم را بعد از جراحی اسلیو به جای خواهند گذاشت . برای انجام این جراحی از ابزار های لاپاروسکوپی مختلفی استفاده می شود تا عمل برش معده را انجام دهد .

بعد از جراحی ، فقط لوله موزی شکل معده باقی خواهد ماند . این لوله موزی شکل مری را به روده متصل می کند .

گاهی اوقات عمل جراحی اسلیو فقط خط منگنه معده ( staple line ) را تقویت خواهد کرد .

اثری که جراحی اسلیو برای معده خواهد گذاشت کاهش حجم معده است و به دنبال کاهش معده هم سرعت احساس سیری زود تر دیده می شود . از این رو در کاهش وزن به دست آمده به یک کاهش وزن ایده آل خواهد رسید .

در حقیقت می توان گفت که جراحی اسلیو به روش لاپاروسکوپی انجام شده و مدت انجام آن هم بین 1 تا 2 ساعت به طول خواهد کشید . در یک نگاه کلی می توان بیان کرد که جراحی اسلیو معده می تواند برای همه بیمارانی که چاقی مزمن دارند در هر سنی که باشند ( از کودک تا سالمند ) قابل انجام است .

 جامعه پزشکی روش جراحی اسلیو را با اولین مرحله جراحی جابجایی دوازدهه (duodenal switch، DS ) متوجه شد . جراحان DS در مرحله دوم این جراحی کاهش وزن و بهبودی کامل را در بیماران خود مشاهده کردند . مشاهدات عینی دلیلی بر آن شد تا جراحی آزمایشی معده به یک روش جراحی اصلی مبدل شود و مورد استقبال عموم قرار گیرد .

جامعه پزشکی چگونه روش جراحی اسلیو را کشف کرد ؟

 شاید به جرأت بتوان گفت که کاهش وزن در طول یک سال برای یک فرد بسیار چاق می تواند تا حدود 70 درصد از وزن اضافی را کاهش دهد . زیرا همان طور که گفتیم کاهش وزن پس از جراحی معده به سرعت در طول یک سال خود را نشان خواهد داد . می توان موارد زیر را برای وضوح بیشتر بیان کرد ؟

روش کاهش وزن بعد از جراحی اسلیو معده چگونه در طول یک سال اتفاق می افتد ؟

سه ماهه اول بعد از جراحی اسلیو منجر به کاهش وزن اضافی تا 33 درصد خواهد بود .

ماه 4 و 5  و 6  بعد از جراحی اسلیو هم حدود 50 درصد از کل وزن اضافی را کاهش خواهد داد .

از ماه 7 تا ماه دوازدهم که همان یک سال کامل است بدون شک 70 درصد از وزن اضافی کاهش پیدا خواهد کرد .

آن چه بیش از همه توجه افراد را به جراحی اسلیو متوجه می سازد آن است که بیماران این جراحی حدود 1 تا 2 سال بعد از جراحی اسلیو می توانند به وضعیت معقول در وزن خود برسند .

بیان نکته فوق حاکی از آن است که بیماران این جراحی با داشتن تغذیه مناسب و ورزش خوب می توانند وزن خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند و نتیجه مطلوب تری از جراحی اسلیو را به دست آورند .

 البته دیده شده است که برخی بیماران که جراحی اسلیو را انجام می دهند بعد از جراحی مراقبت های وِیژه و ورزش را به صورت کم رنگ انجام می دهند در نتیجه این امکان برای این اشخاص وجود خواهد داشت که دوباره به چاقی مبتلا شوند .

شاید بتوان گفت این افراد دوباره پرخوری را در پیش گرفته اند و کش آمدن دوباره معده منجر به همین پرخوری مجدد آنان شده است .

 بدون شک می توان این نتیجه را استنتاج کرد که بعد از 5 سال ، اگر بیمار تمام تلاش خود را برای حفظ وزن خود داشته باشد می تواند به کاهش وزن دلخواه و ایده آل خود برسد .

به همین منظور نیاز است تا بیمار راهکار های مناسب خود را از پزشک معالج خود به دست آورد . برای این منظور نیاز است تا موارد زیر را به درستی به کار گیرد که عبارتند از :

 به طور کلی می توان فواید یا مزایایی را برای جراحی اسلیو بیان کرد که همگی آن ها می توانند نوید خوبی برای داشتن وزن ایده آل باشد . به طور یقین باید گفت که جراحی اسلیو موجب درمان یا بهبود چند بیماری دیگر هم می شود از جمله این بیماری ها :

فواید و مزایای جراحی اسلیو معده کدام موارد است ؟

قابل ذکر است که بیمارانی که بعد از جراحی اسلیو در طول 3 ، 6 و 12 ماه پس از عمل به پزشک خود مراجعه می کنند بهبودی بهتر و بیشتری را خواهند داشت . این بهبودی برای کاهش وزن نسبت به بیمارانی که بعد از عمل جراحی اسلیو به پزشک جراحی خود مراجعه ندارند مقایسه شده است .

در حقیقت در زمان مراجعه بیمار به پزشک بررسی های دیگر برای کنترل بیماری های فوق نیز انجام می شود در نتیجه نتیجه مطلوب تری نیز به دنبال خواهد داشت .

به عبارت بهتر می توان گفت بیماری که جراحی اسلیو را انجام داده است و تحت نظر پزشک معالج خود بوده است از بیماری فشار خون و کلسترول بالای خون برای همیشه نجات خواهد یافت .

 علاوه بر موارد بیان شده جراحی اسلیو باعث می شود تا به ازای کاهش وزن 4 پوند فشار روی زانو کاسته شود و همین مسئله موجب افزایش تحرک و کاهش درد زانو خواهد شد .

طبق آماری که همه ساله منتشر می شود افرادی که دارای وزن ایده آل هستند کمتر دچار بیماری سرطان می شود و بر عکس مبتلایان به چاقی بیشتر از سایر افراد در معرض خطر بیماری سرطان قرار دارند .

این عبارت حاکی  از آن است که جراحی اسلیو کمک خوبی به افراد بسیار چاق کرده است و آنان را از خطر ابتلا به بیماری سرطان دور نگه داشته است . سرطان هایی که بیشتر مربوط به مسائل گوارشی خواهد بود عبارت است از :

 بعد از شناخت جراحی اسلیو و فواید آن می توان پاسخ این سئوال را این گونه یافت که جراحی اسلیو می تواند برای افرادی با مشخصه های زیر انجام شود که عبارت است از :

 BMI = وزن ( برحسب کیلو گرم ) ÷ قد ( برحسب متر ) به توان ۲

یاد آور می شود اگر فرد بیمار شروط بالا را ندارد بهتر است جراحی اسلیو را انجام ندهد ، در عوض روش کم تهاجمی تر آن یعنی روش بالون معده را انجام دهد .

لازم به ذکر است که فرمول محاسبه شاخص توده بدنی به شرح زیر است :

 کسی که تصمیم خود را برای انجام جراحی اسلیو گرفته است بهتر است قبل از انجام جراحی اسلیو ، آمادگی مناسب را قبل از جراحی داشته باشد تا کاهش وزن مناسبی را بعد از جراحی اسلیو به دست آورد و همچنین در مقدار هزینه خود صرفه جویی مناسبی انجام دهد .

به عبارت دیگر فرد باید طی چند هفته قبل از جراحی اسلیو معده ، برای کسب آمادگی بهتر و بیشتر برخی اقدامات را انجام دهد از جمله آن ها عبارت است از :

برای ارزیابی سلامت نیاز است تا بیمار شرایط دقیق خود را به پزشک جراح اعلام نماید و برای تست کامل آزمایش های لازم را انجام دهد .

منظور از انجام آزمایش های خاص ، آزمایش های نوار قلب یا ECG ، آزمایش اشعه X و آزمایش خون است . این سه آزمایش را بهتر است قبل از جراحی اسلیو انجام دهید و نتایج آن را از پزشک جراح خود سئوال کنید .

انجام آزمایش های خاص

 برای داشتن یک جراحی مناسب بهتر است فرد بیمار برخی رژیم های مناسب را برای خود در نظر بگیرد تا بتواند نتیجه مطلوبی از جراحی اسلیو را دریافت نماید. به عنوان مثال بهتر است رژیم غذایی دو هفته قبل از جراحی اسلیو این گونه باشد :

و سر انجام نیز تا 12 ساعت قبل از عمل بهتر است رژیم غذایی به شرح ذیل داشته باشید :

 برای انجام عمل بیمار باید خود را آماده کند پس باید کارهای زیر را در بیمارستان انجام دهد :

کارهایی که نیاز است بیمار در روز جراحی اسلیو معده انجام دهد کدام است ؟

 متقاضیان عمل اسلیو باید در نظر داشته باشند که جراحی کاهش معده یک روش درمان چاقی است که بسیار هم حساس می باشد .

از آن جا که افراد نیاز به خوردن و آشامیدن در طول روز دارند و تنها معده است که کار هضم غذا را انجام می دهد ، بعد از عمل اسلیو باید مراقبت های ویژه ای را به کار بست تا معده بعد از کاهش ظرفیت خود بتواند قابلیت جذب غذا را در حد متعارف داشته باشد و مشکل حادی برای فرد بیمار ایجاد نکند .

به طور کلی مراقبت های بعد از عمل اسلیو شامل نکات مهمی است که توجه شما را به آن جلب می نماییم . مراقبت های ویژه می تواند توصیه های دارویی بعد از عمل اسلیو هم باشد که عبارت است از :

به مدت 48 ساعت الی 5 روز باید درن و کیسه دور آن به بیمار متصل باشد تا بعد از این زمان توسط پزشک معالج این درن به صورت سر پایی از بیمار جدا شود .

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.
دکمه بازگشت به بالا